Design and validation of a scale for the aquatic competence assessment instrument in lifeguards

  1. Castañón-Rubio, Irene 1
  2. Marcos Pardo, Pablo Jorge 2
  3. Cano Noguera, Francisco 3
  4. Moreno-Murcia, Juan Antonio 4
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  3. 3 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  4. 4 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

Revista:
Cultura, ciencia y deporte

ISSN: 1696-5043

Año de publicación: 2022

Volumen: 17

Número: 54

Páginas: 25-32

Tipo: Artículo

DOI: 10.12800/CCD.V17I54.1898 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Cultura, ciencia y deporte

Resumen

Drowning is a serious public health problem with profound economic and health impact. The objective was to design and analyze the validity of the content within a scale as to assess aquatic competence in aquatic rescue. The content validation has been carried out in accordance to the opinion, agreement and consensus of 9 experts using the Delphi technique. The validity (of comprehension) was bear out once the scale was applied to a separate sample. Following the collection of the contributions made by the trial of experts and adjusting the scale according to the indications, a second review was carried out obtaining in all of the scenarios values higher than 0.8 in the Kendall coefficient. The validity of content such as the confirmatory factorial analysis showed adequate measurements for the dimensions of the evaluation scale: aquatic competence in rescue and lifeguard. The results presented the Aquatic Competence Assessment Scale as valid and reliable, which allows the opening of a new line of work towards the development of cognitive and behavioral processes in the teaching and training of lifeguard, offering a measuring instrument to analyze its effect on the decision-making.  

Referencias bibliográficas

  • Aarskog, E., Barker, D., & Borgen, J. S. (2018). What were you thinking? A methodological approach for exploring decision-making and learning in physical education. Sport, Education and Society, 24(8), 828–840. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1491836
  • Abelairas-Gómez, C., Tipton, M. J., González-Salvado, V., & Bierens, J. J. L. M. (2019). El ahogamiento: epidemiología, prevención, fisiopatología, reanimación de la víctima ahogada y tratamiento hospitalario. Emergencias, 31, 270–280.
  • Claver, F., Jiménez, R., del Villar Álvarez, F., García-Mas, A., & Moreno, M. P. (2015). Motivación, conocimiento y toma de decisiones: Un estudio predictivo del éxito en voleibol. Revista de Psicologia Del Deporte, 24(2), 273–279. Retrieved from https://www.rpd-online.com/article/view/1451
  • Dalkey, N., & Helmer, O. (1963). An Experimental Application of the DELPHI Method to the Use of Experts. Management Science, 9(3), 458–467. https://doi.org/10.1287/MNSC.9.3.458
  • Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances En Medición, 6(1), 27–36. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2981181
  • Forjuoh, S. N. (2013). Water safety and drowning prevention. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 20(3), 207–208. https://doi.org/10.1080/17457300.2013.822634
  • García-González, L., Araújo, D., Carvalho, J., & Del Villar, F. (2011). Panorámica de las teorías y métodos de investigación en torno a la toma de decisiones en el tenis. Revista de Psicología Del Deporte, 20(2), 645–666.
  • García, L., Moreno, M. P., Moreno, A., Iglesias, D., & Del Villar, F. (2006). El conocimiento táctico en tenis. Un estudio con jugadores expertos y noveles. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 6(2), 11–20.
  • Gaspar, V. M., Del Villar, F., Práxedes, A., & Moreno, A. (2019). El cuestionamiento como herramienta fundamental para el desarrollo de la toma de decisiones de los alumnos en educación física. Movimento: Revista Da Escola de Educação Física, 25, 1–14. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7317911
  • Gil Arias, A., Álvarez, F. D. V., Claver Rabaz, F., Moreno Domínguez, A., García González, L., & Moreno Arroyo, M. P. (2012). ¿Existe relación entre el nivel de competición y el conocimiento del juego en voleibol? (Is there a relationship between level of competition and knowledge in volleyball?). Retos, 21(21), 53–57. https://doi.org/10.47197/RETOS.V0I21.34605
  • Gracia, L., Moreno, M. P., Moreno, A., Iglesias, D., & del Villar, F. (2009). Estudio de la relación entre conocimiento y toma de decisiones en jugadores de tenis, y su influencia en la pericia deportiva. (Relation between knowledge and decision making in tennis players and its influence in sport expertise). RICYDE. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 5(17), 60–75. https://doi.org/10.5232/RICYDE2009.01705
  • Gréhaigne, J. F., Godbout, P., & Bouthier, D. (2012). The Teaching and Learning of Decision Making in Team Sports. Quest, 53(1), 59–76. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491730
  • Harvey, S., Cushion, C. J., & Massa-Gonzalez, A. N. (2010). Learning a new method: Teaching Games for Understanding in the coaches’ eyes. Physical Education and Sport Pedagogy , 15(4), 361–382. https://doi.org/10.1080/17408980903535818
  • MacMahon, C., & McPherson, S. L. (2009). Knowledge base as a mechanism for perceptual-cognitive tasks: Skill is in the details! - PsycNET. International Journal of Sport Psychology, 40(4), 565–579. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/2010-05712-008
  • Mahlo, F. (1969). La acción táctica del juego. París: Vigot.
  • Ministerio de Educación, C. y D. (2017). Real Decreto 653/2017, de 23 de junio, por el que se establece el título de Técnico Superior en enseñanza y animación sociodeportiva y se fijan los aspectos básicos del currículo. «BOE» núm. 168, de 15 de julio de 2017. Retrieved March 24, 2022, from https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2017-8301
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (1996). Real Decreto 2048/1995, de 22 de diciembre, por el que se establece el título de Formación Profesional de Técnico superior en Animación de Actividades Físicas y Deportivas y las correspondientes enseñanzas mínimas. «BOE» núm. 35, de 9 de febrero de 1996. Retrieved March 24, 2022, from https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1996-2750
  • Ministerio de Educación y Cultura. (1997). Real Decreto 1262/1997, de 24 de julio, por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior correspondiente al título de Técnico superior en Animación de Actividades Físicas y Deportivas. «BOE» núm. 218, de 11 de septiembre de 1997,. Retrieved March 24, 2022, from https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1997-19616
  • Moran, K., Webber, J., & Stanley, T. (2017). The 4Rs of Aquatic Rescue: educating the public about safety and risks of bystander rescue. International Journal of Injury Control and Safety Promotion, 24(3), 396–405. https://doi.org/10.1080/17457300.2016.1224904
  • Nielsen, T. M., & McPherson, S. L. (2001). Response selection and execution skills of professionals and novices during singles tennis competition. Perceptual and Motor Skills, 93(2), 541–555. https://doi.org/10.2466/PMS.2001.93.2.541
  • Oslin, J. L., Mitchell, S. A., & Griffin, L. L. (1998). The Game Performance Assessment Instrument (GPAI): Development and Preliminary Validation. Journal of Teaching in Physical Education, 17(2), 231–243. https://doi.org/10.1123/JTPE.17.2.231
  • Reguant-Álvarez, M., & Torrado-Fonseca, M. (2016). El mètode Delphi. REIRE Revista d’Innovació i Recerca En Educació, 9(1), 87–102. https://doi.org/10.1344/REIRE2016.9.1916
  • Ruiz, L. M., & Arruza, J. A. (2005). El proceso de toma de decisiones en el deporte. Clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo. RED: Revista de Entrenamiento Deportivo = Journal of Sports Training, 19(4), 36–45. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1380919
  • Sánchez, J. A., Tamayo, I. M., & Ríos, L. J. C. (2016). La evaluación en educación física a través del “Game Performance Assessment Instrument” (GPAI). Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(2), 7–19. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200001
  • Thomas, J., & Nelson, J. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Thomas, K. T., & Thomas, J. (1994). Developing expertise in sport: The relation of knowledge and performance. International Journal of Sport Psychology, 25(3), 295–312. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/1995-31295-001
  • Úbeda-Colomer, J., Monforte, J., & Devís, J. D. (2017). Percepción del alumnado sobre una Unidad Didáctica de enseñanza comprensiva de los juegos deportivos de invasión en Educación Física . Retos, 31, 306–311. https://doi.org/10.47197/RETOS.V0I31.53507
  • White, K. M., Zhao, X., Hyde, M. K., & Hamilton, K. (2018). Surviving the swim: Psychosocial influences on pool owners’ safety compliance and child supervision behaviours. Safety Science, 106, 176–183. https://doi.org/10.1016/J.SSCI.2018.03.020
  • Wiersma, L. D. (2009). Conceptualization and Development of the Sources of Enjoyment in Youth Sport Questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science , 5(3), 153–177. https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0503_3