La cultura material y la educación infantil en Españael método Froebel (1850-1939).

  1. Martínez Ruiz Funes, María José
Supervised by:
  1. Pedro Luis Moreno Martínez Director

Defence university: Universidad de Murcia

Fecha de defensa: 05 March 2013

Committee:
  1. Julio Ruiz Berrio Chair
  2. Gabriela Ossenbach Sauter Secretary
  3. María del Carmen Colmenar Orzaes Committee member
  4. Antonio Viñao Frago Committee member
  5. Carmen Sanchidrián Blanco Committee member
Department:
  1. Theory and History of Education

Type: Thesis

Abstract

Esta investigación tiene como objetivo indagar sobre los antecedentes y la evolución de la educación infantil a través del método Froebel en España. En diferentes países ha sido un tema abordado ampliamente por la historiografía educativa en los últimos años. Algunos de estos estudios se han realizado utilizando el marco comparado internacional. Para poder insertar el caso español en dicho marco sería necesario un estudio previo que sitúe los antecedentes, influencias e interpretación del mismo en el contexto histórico educativo del país. La investigación que trata de abordar dicho estudio y que contempla fuentes y agentes implicados en el proceso de recepción e interpretación. La reconstrucción histórica de la recepción, difusión y consolidación de determinados elementos de la cultura material constituyen en sí mismos la radiografía de la implantación de una reforma educativa en un país determinado. PALABRAS CLAVE: cultura material, método Froebel, educación infantil, España, siglos XIX y XX. This research project has the objective of investigating the backgrounds and evolution of the early childhood education in order to the spread of Froebel method in Spain. In different countries has been a topic widely discussed by historians of education in recent years. Some of these studies have been carried out using the international comparative framework. In this framework the Spanish case should be require a previous study that puts the background, influences and interpretation of the historical context in the country's education. This investigation tackles this study and considers sources and agents involved in the process of reception and interpretation. The historical record of the reception, dissemination and consolidation of specific elements of material culture provide in themselves an X-ray of the introduction of educational reforms in a country. KEY WORD: material culture, Froebel method, early childhood education, Spain, centuries XIX and XX.