Wikipedia en la Universidad¿Cómo la utilizan los estudiantes de 1º curso de Grado de titulaciones del área de Ciencias Experimentales? Un estudio sobre sus percepciones

  1. Daniel Valverde Crespo 1
  2. Joaquín González Sánchez 1
  3. Antonio José de Pro Bueno 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2019

Volume: 16

Issue: 3

Pages: 3101

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2019.V16.I3.3101 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Sustainable development goals

Abstract

The present study aims to describe the perceptions about the habits of use on Wikipedia and its reliability that have 390 1st year chemistry students of Degrees in the area of Experimental Sciences. A questionnaire was applied to the 390 participants and was complemented by individual interviews to 33 of them. The results indicate that the vast majority of participants use Wikipedia as a resource for learning chemistry, mainly because it contains information on any topic and because of its position in Internet search engines. Despite this, they grant it very little reliability due to its open content edition, mainly against traditional resources such as textbooks and the poor opinion of their teachers

Bibliographic References

  • Aibar E., Lladós J., Minguillon J., Meseguer A., Lerga M. (2015) Wikipedia at University: what Faculty Think and Do about it. The Electronic Library, 33(4), 668-683.
  • Aibar E., Minguillón J., Lerga M., Lladós J., Meseguer, A., Dunajcsik P. (2016) Análisis del contenido científico de la Wikipedia española. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Badia A. (2009) Enseñar a ser competente en el uso de las TIC para manejar y transformar la información en conocimiento. Aula de Innovación Educativa, 181, 13-16.
  • Bruehl M., Pan D., Ferrer I. (2015) Demystifying the Chemistry Literature: Building Information Literacy in First-Year Chemistry Students through Student - Centered Learning and Experiment Design. Journal of Chemical Education, 92(1),52-57.
  • Calle, J. (2016) ¿Es fiable la Wikipedia? Recuperado de: Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular Divulgación.
  • CARM (2015) Decreto n.º 221/2015, de 2 de septiembre de 2015, por el que se establece el currículo del Bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia. BORM número 203, de 3 de septiembre de 2015.
  • Colás P., Conde J., Reyes S. (2017) Competencias digitales del alumnado no universitario. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1), 7-20.
  • FECYT (2017) VIII Encuesta de percepción social de la ciencia.Dossier informativo.
  • Gawalt E. S., Adams B. A. (2011) Chemical Information Literacy Program for First-Year Students. Journal of Chemical Education, 88(4), 402-407.
  • Gómez M.A., Cañas A.J., Gutiérrez M. S., Martín-Díaz M.J. (2014) Ordenadores en el aula: ¿estamos preparados los profesores? Enseñanza de las Ciencias,32(2), 239-250.
  • Head A. J., Eisenberg M. B. (2010) How today ́s college students use Wikipedia for course related-research. First Monday, 15(3).
  • Hernández M.J., Fuentes M. (2011) Aprender a informarse en la red: ¿son los estudiantes eficientes buscando y seleccionando información? Education in the Knowledge Society (EKS),12(1), 47-78.
  • Hernández M.J., González M., Jones B. (2011) La generación Google. Evolución en las predisposiciones y comportamientos informativos de los jóvenes. Pedagogía Social.Revista Interuniversitaria, 18, 41-56.
  • Mandler M.D. (2017) Glaring Chemical Errors Persist for Years on Wikipedia. Journal of Chemical Education,94(3), 271-272.
  • Martineau E., Boisvert L. (2011) Using Wikipedia to develop student ́s critical analysis skills in the undergraduate chemistry curriculum. Journal of Chemical Education, 88(6), 769-771.
  • Mateo-Andrés J. (2014) La investigación ex post-facto. En Bisquerra R. (coord.) Metodología de la investigación educativa, (4 ed., pp. 195-229). Madrid: La Muralla.
  • MECD (2015) Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. BOE número 25, de 29 de enero de 2015.
  • Menchen E., Hargittai E. (2011) Young Adults ́ Credibility Assessment of Wikipedia.Information, Communication & Society,14(1), 24-51.
  • Monereo C. (2009) Competencia digital: para qué, quién, dónde y cómo debe enseñarse. Aula de Innovación Educativa, 181, 9-12.
  • Monereo C. (2010) ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos, y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo. Revista de Educación, 352, 583-597.
  • Moy C. L., Locke J. R., Coppola B. P., McNeil A. J. (2010) Improving science education and understanding through editing Wikipedia. Journal of Chemical Education, 87(11), 1159-1162.
  • Purdy J. P. (2010) Wikipedia is Good for You!? En Lowe C., Zemliansky P. (Editores) Writing Spaces: Readings on writing Volume 1, (pp. 205-244). Fort Collins y West Lafayette: Parlor Press.
  • Revuelta G., Corchero C. (2015) Acceso a la información sobre ciencia y tecnología: evolución e implicaciones. En Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (Ed.) Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología 2014, (pp. 99-130). Madrid: FECYT.
  • Saorín T. (2012) Wikipedia de la a A la W. Barcelona: UOC.
  • Saorín T., Haro M.V., Pastor J.A. (2011) Posibilidades de Wikipedia en la docencia universitaria: elaboración colaborativa de conocimiento. Ibersid, 5, 89-97.
  • Selwyn N., Gorard S. (2016) Students ́ use of Wikipedia as an academic resource – Patterns of use and perceptions of usefulness. Internet and Higher Education, 28, 28-34.
  • Soler J., Pavlovic D., Freixa P. (2018) Wikipedia en la Universidad: Cambios en la percepción de valor con la creación de contenidos. Comunicar, 54, 39-48.
  • Tramullas J. (2016) Competencias informacionales básicas y uso de Wikipedia en entornos educativos. Gestión de la Innovación en Educación Superior, 1(1), 79-95.
  • Valverde-Crespo D., Pro-Bueno A. y González-Sánchez J. (2016) Uso de TIC para el manejo de información digital por parte de alumnos de Física y Química de nivel de ESO en la Región de Murcia (España). En Bravo J.L. (Editor) Actas de los XXVII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 1573-1580). Universidad de Extremadura: Badajoz.
  • Valverde-Crespo D., González-Sánchez J. (2016) Búsqueda y selección de información en recursos digitales: Percepciones de alumnos de Física y Química de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato sobre Wikipedia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 67-83.
  • Valverde-Crespo D., González-Sáncher J. (2017) Percepciones de alumnos de química de primer curso de grado sobre Wikipedia y su uso como fuente de información académica. Enseñanza de las Ciencias, número extraordinario, 1673-1678. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/record/184381?ln=ca
  • Valverde-Crespo D., Pro-Bueno A., Gónzález-Sánchez, J. (2018) La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria obligatoria actual: una revisión teórica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias,15(2), 2105.
  • Walker M. A. (2010) Wikipedia as a resource for chemistry. En Belford R. E., Moore J. W. ,Pence H. E. (Editores), Enhancing learning with online resources, social networking and digital libraries, (pp. 79-92). Washington: ACS.
  • Walker M. A., Li Y. (2016) Improving Information Literacy Skills through Learning To Useand Edit Wikipedia: A Chemistry Perspective. Journal of Chemical Education, 93(3), 509-515.