Valores, conflicto y desarrollo organizativo: una investigación cualitativa con el modelo Hall-Tonna

  1. Micaela bunes portillo 1
  2. Ramón mínguez vallejos 2
  3. Iciar elexpuru albizuri 3
  1. 1 Universidad Católica San Antonio
    info

    Universidad Católica San Antonio

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/05b1rsv17

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  3. 3 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 3

Pages: 199-218

Type: Article

DOI: 10.6018/J/276021 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Sustainable development goals

Abstract

This paper presents the results of a study aimed at analyzing values within the Proyecto Hombre Association. It was conducted as a strategy seeking organizational development. Research on values within organizations are rare and fragmented, with very limited practical applications. We chose the Hall-Tonna model of personal and organizational development because it is a nonprescriptive approach to research values. The methodology used was the alignment of values within organizations. This is based on the contrast of the personnel’s values and the values of the association itself. The alignment of values is a process which fosters collaboration among participants and reduces unproductive conflict within organizations. This qualitative research uses different analysis techniques. On the one hand, the values of the institution have been analyzed through a content analysis program (HTDOC: Hall-Tonna Documents). Furthermore, personal values have been identified with the application Hall-Tonna Inventory (HTINVE). Based on the results, it can be said that value analysis is potentially helpful to recognize personal and institutional problems. This analysis has improved the dialogue between group and organizational values. In addition, the alignment of values meant increasing the commitment of individuals towards shared values recognized as their own

Bibliographic References

  • AMIS, J.; SLACK, T., y HININGS, C. R. (2002). Values and Organizational Change. The Journal of Applied Behavioral Science, 38 (4), 436-465.
  • BARRETT, R. (1998). Liberating the corporate soul: Building a visionary organization. Woburn: Butterworth-Heinemann.
  • BUENo, E. (2007). Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Madrid: Pirámide.
  • BUNES, M. CALZÓN, J. ELEXPURU, I., FAÑANÁS, T., MUÑOZ REPISO, M. y VALLE, J. (1993). Los valores en la L.O.G.S.E. Un análisis de documentos a través de la metodología Hall-Tonna. Bilbao: Mensajero.
  • BUNES, M. y ELEXPURU, I. (2007). Modelo Hall Tonna de trabajo en valores: experiencias de Formación en Proyecto Hombre. Claves para una reflexión institucional. Miscelanea Comillas, 65, 379-406.
  • CHIPPENDALE, P. (1995). Values: The key to sustainable corporate success. Recuperado de http://www.minessence.net/pdfdocs/corp_suc.pdf
  • CHIPPENDALE, P. (2004). Validity of the Hall-Tonna Inventory of Values in Connection with the Validity of the AVI. Recuperado de http://www.minessence.net/AValuesInventory/AboutTheAVI.aspx?tab=6
  • DÍAZ BAZO, C. (2007) La dimensión ética de la organización escolar: un estudio semiinductivo entre colegios de Lima Metropolitana. [Tesis inédita de doctorado]. Université Catholique du Louvain, Louvain.
  • DURÁN, M. (2008). La administración por valores: una metodología humanista de cambio cultural en la empresa. Ciencias económicas, 26 (2), 355-375.
  • ELEXPURU, I. y YÁNIZ, C. (2001). Valores y Organizaciones. Papeles de Ética, Economía y Dirección, 6, 79-93.
  • ELEXPURU, I. y MEDRANO, C. (2002). Desarrollo de los valores en las instituciones educativas. MEC-CIDE y Edit. Mensajero.
  • ELEXPURU, I., VILLARDÓN, L., y YÁNIZ, C. (2007). Identificación y desarrollo de valores en el alumnado universitario. IX Congreso Español de Sociología, Barcelona, 13-15 de septiembre.
  • ELEXPURU I., y VILLA, A. (1998). Value change processes in drug addicts. Proceedings Ewodor. Portugal, University of Porto, 38–45.
  • ELEXPURU, I., VILLARDÓN, L., y YÁNIZ, C. (2013). Identificación y desarrollo de valores en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 186–216
  • ELZO, J. et al. (2010). Valores sociales y drogas 2010. Madrid: FAD-Caja MadridDelegación del Gobierno del Plan Nacional sobre Drogas.
  • FERNÁNDEZ, J. M. (2002). Cultura de la organización y centro educativo. [Tesis inédita de doctorado]. Universidad Complutense, Madrid.
  • FITZPATRICk, R. L. (2007). A literature review exploring values alignment as a proactive approach to conflict management, International Journal of Conflict Management, 18 (3), 280-305.
  • FONSECA RUIZ, J. G. (2003). El desarrollo axiológico del profesorado y la mejora institucional. [Tesis inédita de doctorado]. Universitat Rovira i Virgili, Tarragona.
  • GARMENDIA, J. A. (1994): Tres culturas. Organización y Recursos Humanos. Madrid: ESIC.
  • GIANCALONE, R. A.; JURKIEWICZ, C. L.; KNOUSE, S. B. (2012). The Ethical Aftermath of a Values Revolution: Theoretical Bases. Journal of Business Ethics, 110, 333-343.
  • HALL, B. P. (1986). The Genesis Effect: Personal and Organizational Transformations. New York: Paulist Press.
  • HALL, B. P. (1995). Values Shift: Personal and Organizational Development. New York: Twin Lights Publishing.
  • HALL, B.P. y Elexpuru, I. (2001). Valores y organizaciones que aprenden. Organización y Gestión Educativa, 3, 18-23.
  • HALL B. P. (2001). Values development and learning organizations. Journal of Knowledge Management, 5 (1), 19-32.
  • HALL, B. P. (2003). Preventing Corporate Dis-integrity: How Values Can Dramatically Improve Company Performance. Recuperado de http://www.valuestech.com/gui/DisIntegrity.pdf
  • HALL, B. P. y Joiner, C. W. (1992). Management by Values. Ohio: Values Technology.
  • HALL, B. P., HARARI, O., LEDIG, B., y TONDOW, M. (1986) Manual for the Hall-Tonna Inventory of Values. New York: Paulist Press. (Versión castellana: ICE de la Universidad de Deusto, 1989).
  • KOHLBERG, L. (1984). Essays on Moral Development: Vol. 2. The Phychology of Moral Development. San Francisco: Harper and Row.
  • MEJÍAS, E. (Dir.) (2000). Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas. Barcelona: Fundación La Caixa.
  • MEJÍAS, E. y ELZo, J. (Dirs.) (2006). Jóvenes, valores, drogas. Madrid: FAD.
  • NARANJO-VALENCIA, J., JIMÉNEZ, D., y SÁNCHEZ-VALLE, R. (2012). ¿Es la cultura organizativa un determinante de la innovación en la empresa? Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 15, 63-72.
  • NONAKA, I. y KONNO, N. (1998): “The concept of “Ba”: building a foundation for knowledge creation”, California Management Review, 40 (3), 40-54.
  • NONAKA, I. y TAKEUCHI H. (1995) La organización creadora de conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de la innovación. México: Oxford University Press.
  • OBENCHAIN, A. (2002). Organizational culture an organizational innovation in notfor profit, private and public institutions of higher education [tesis doctoral]. Nova Southeastern University, Florida.
  • OBENCHAIN, A., y JOHNSON, W. (2004). Product and process innovation in service organizations: The influence of org. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 9, 91–113.
  • BARRETT, R. (2006). Building a values-driven organization. Burlington, MA: Elsevier.