Los espacios comerciales en la periferia de la ciudad de MurciaTransformaciones espaciales y consecuencias en su área de influencia y jerarquía urbana regional.

  1. Francisco José Morales Yago
Revista:
Estudios geográficos

ISSN: 0014-1496

Any de publicació: 2022

Volum: 83

Número: 292

Tipus: Article

Altres publicacions en: Estudios geográficos

Resum

Murcia is one of the Spanish cities with the highest rates of m2 of commercial spaces / inhabitant, the proliferation of this type of establishment has led to important urban modifications that have transformed the space, creating better conditions of accessibility and connectivity between the towns and spaces themselves. Peripherals where these types of establishments that require large surfaces are usually installed, as they are generally buildings with little vertical development and with significant needs for free surface or underground parking. Added to this is the need to improve collective transport to serve the population that travels to them. This work analyzes, through reliable statistical data and an evolutionary cartography, the massive concentration of establishments in the city of Murcia, which has resulted in the change of land use, before orchards and wastelands, the creation of new communication channels. including the tram or the increase in attraction of the city in relation to its area of influence and hierarchy, both regionally and between the neighboring provinces of Alicante, Albacete and Almería. Saturation or excess in the offer of m2 of leasable surface is verified, which is necessarily giving rise to readjustments in the spaces, closings of premises or changes in functionality, therefore a new planning in the territorial organization and the recovery of the commercial balance is necessary. between the city of Murcia and the rest of the municipalities that make up this geographic space.

Referències bibliogràfiques

  • AECC (Asociación Española de Centros Comerciales). Recuperado el 17/03/2021 de http://directoriocentroscomerciales.aedecc.com/terminologia
  • Albertos, J.M., y Sánchez, J.L. (Coord) (2014). Geografía de la crisis económica en España. Publicaciones de la Universidad de Valencia. 770 pp.
  • Andrés, J. L. (1990). Distribución espacial de la población «terciaria» en la ciudad de Murcia. Estudio Cartográfico. Papeles de Geografía, 16, 85-89
  • Andrés, J. L. (2000). Iniciativa local y desarrollo en el sureste español. Papeles de Geografía, 31, 5-21
  • Ayuntamiento de Murcia. Plan URBAN (2009). Recuperado el 22/03/2021 http://espiritusanto.proeuropeos-murcia.net/iniciativa_urbana/
  • Ayuntamiento de Murcia. Plan General de ordenación urbana (2007). Recuperado el 25/03/2021. https://www.murcia.es/web/urbanismo/planos-del-plan-general
  • Banister, D. (2011). The trilogy of distance, speed and time. Journal of Transport Geography, 19, 950-959.
  • Capel, H. (1968). Lorca, capital subregional, Lorca: Cámara Oficial de Comercio e Industria de Lorca, 260 pp.
  • Casado, J.M. (2018). Supermercados en México: expansión y espacios de inserción. Estudios Geográficos 74(284), 167-190.
  • Castells, M. (1977). La cuestión urbana. Ed. Siglo XXI. México. 134 pp.
  • Carrera, C., y Otros (1988). Trabajos prácticos de Geografía Humana. Ed. Síntesis. Madrid. 440 pp.
  • Castro, E., González., M y Múnevar, C. (2018). Paradigmas y tendencias en la organización del espacio rururbano: Una revisión teórica. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales. 196, 187-200
  • De Oliveira, W. (2018). El espacio urbano español en el cambio de siglo. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales. 50(138), 769-786
  • Escudero, L.A. (2008). Los centros comerciales. Espacios postmodernos de ocio y consumo. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. 249 pp.
  • Escudero, L.A. (2015). Actores y estrategias en el desarrollo del comercio. Actas del VII Congreso de Geografía de los Servicios. Alicante, 13-18.
  • Espejo, C. (2008). El papel de los instrumentos de planificación en las dinámicas productivas y territoriales. Turismo y desarrollo local, Cuenca. Universidad de Castilla-La Mancha, 161-170.
  • Feria, J.M., y Albertos, J.M. (coords.) (2010). La ciudad metropolitana en España: Procesos urbanos en los Inicios del siglo XXI. Cizur Menor (Navarra): Civitas Thomson Reuters, 442 pp. ISBN: 978-84-470-3079-8
  • García, J.C., y Gutiérrez, J. (2007). La ciudad dispersa: cambios recientes en los espacios residenciales de la Comunidad de Madrid. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 27(1), 45-67 Recuperado el 11/01/2021 de http://revistas.ucm.es/index.php/AGUC/article/view/AGUC0707110045A/30912
  • Gázquez, J.C., y Sánchez, M (2000). Áreas comerciales, capacidad de compra y riqueza en la provincia de Almería. Ed. Mediterránea. Universidad de Almería. 159 pp.
  • Goldner, L. G., Espelt, P., y Herce, M. (2011). Estudio de las pautas de movilidad hacia los centros comerciales de la Región Metropolitana de Barcelona. Revista de Obras Públicas, 3.517, 21-30.
  • López., C. y Míguez, A. (2018). Los centros comerciales como espacios atractores de movilidad urbana. El caso de la Comunidad de Madrid. Estudios Geográficos, 78(282), 193-224.
  • Martí, P. y Moreno, E (2014). La transformación urbana y territorial de la ciudad de Murcia y su entorno (1977-2010). Estudios Geográficos, 76(276), 261-309.
  • MIllán, M. (2006). Nuevo urbanismo en la ciudad de Murcia. Papeles de Geografía, 44, 73-94.
  • Millán, M. (2010). Sinergias ocio y comercio en la ciudad de Murcia. Papeles de Geografía, 51-52, 189-197.
  • Mirete, A.J. (2005). El espacio industrial en Alcantarilla. Papeles de Geografía, 41-42, 177-190.
  • Morales, F.J. (2015). Incidencia de la población y los centros comerciales en la configuración de la jerarquía urbana de la Región de Murcia. Actas del VII Congreso de Geografía de los Servicios. Alicante. 95-116.
  • Ministerio de Fomento (2016). Atlas Digital de las Áreas Urbanas de España 2016. Recuperado de https://www.fomento.gob.es/portal-del-suelo-y-politicas-urbanas/atlas-estadistico-de-las-areas-urbanas/atlasdigital (Fecha de consulta: 17/2/2021).
  • Nelson, H.J. (1955). Recuperado el 28/10/2021 de http://crisnamageografas.blogspot.com/2012/05/indice-de-nelson.html
  • Ortuño, A., Alarcón, A., & Tomás, O. (2017). The impact of out-of-town shopping centres on town-centre retailers and employment: The case of the Region of Murcia. Land Use Policy, 65, 277-286.
  • Pascual, V., Aguilera., F. y Salado, M.J. (2019). Clasificación y análisis de los procesos de cambio en la forma urbana de las áreas metropolitanas españolas: aplicación de métricas espaciales. Estudios Geográficos 80(286).
  • Pedreño, A., Alzamora, M. A., & Ramírez, A. J. (2016). Los tiempos de la ciudad de los centros comerciales: capital, trabajo y vida. El caso de la reestructuración territorial de Murcia. En J. Rodríguez y Ó. Salguero (Coords.): Cartografía de la ciudad capitalista. Transformación urbana y conflicto social en el Estado español, 137-160. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • Pozo, E., Ruiz, E., y Lázaro, M.L. (2000). Nuevas formas de comercio y consumo en Madrid: las grandes superficies. Estudios Geográficos, 61(238), 125-144.
  • Salom, J., y Albertos, J.M. (2014). Delimitación y caracterización de los nuevos espacios BAGE: Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 64, 127-149.
  • Savy, M. (2015). Nouveaux lieux, nouveaux flux. Les mobilités de l’avenir. París: Odile Jacob.
  • Serrano, J.M. (1984). Jerarquía de ciudades y áreas de influencia en la Región de Murcia. Departamento de Geografía General. Cajamurcia. Murcia. 440 pp.
  • Serrano, J.M. (1996). Las grandes superficies comerciales en España (hipermercados). Estudio de una realidad cambiante. Papeles de Geografía, 23-24, 55-80.
  • Serrano, J.M. (2003). Aumento de la construcción de viviendas en la Región de Murcia; ¿un modelo sostenible?. Papeles de Geografía, 38, 167-183.
  • Serrano, J.M. (2004). Pautas de crecimiento de la población en la Región de Murcia, 1975-2004. Dinamismo y debilidades. Algunas consideraciones. Papeles de Geografía, 40, 151-171.
  • Serrano, J.M. (2006). El «Boom» de la construcción de viviendas en la Región de Murcia. Un proceso complejo y con múltiples implicaciones. Breves apuntes. Papeles de Geografía. 43, 121-149.
  • Serrano, J.M. (2007). El eje Murcia-Cartagena, ¿génesis de una futura área urbana?; potencial y debilidades. Papeles de Geografía, 45-46, 139-170.
  • Soja, E. (2014). En busca la de la justicia espacial. Ed. Tirant Humanidades. Valencia. 312 pp.
  • Vahí, A. (2015). El papel de los grandes centros funcionales en la construcción de lo metropolitano. Actas del VII Congreso de Geografía de los Servicios. Alicante. 241-256.
  • Vahí, A., Rodríguez, V. y Hurtado, C. (2015). Centralidad funcional y reconfiguración metropolitana1 BAGE: Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 68, 7-29.
  • Vahí, A., y Hurtado., C. (2017). Centros comerciales y dinámica urbana en el contexto metropolitano español. Estudio de casos. Investigaciones Geográficas, (68), 27-45.
  • Velasco, M. (2009). Gestión turística del patrimonio cultural: enfoques para un desarrollo sostenible del turismo cultural. Cuadernos de Turismo, 23, 237- 235.
  • Vera, J., López., F, Marchena, M., y Clavé, A. (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Colección Crónica. Ed. Tirant Lo Blanch. Valencia. 473 pp.
  • Zárate, M.A. (2012). Geografía urbana. Dinámicas locales, procesos globales. Ed. Ramón Areces. Madrid. 352 pp.
  • Zárate, M.A. (2012). En torno a la ciudad y la forma urbana. Ed. Académica Española. Saarbrücken (Alemania). 227 pp.