Styles Questionnaire of Interaction between Parents and Practitioners in Early Interventioncontent validity

  1. Escorcia Mora, Claudia Tatiana
  2. García Sánchez, Francisco Alberto
  3. Sánchez López, María Cristina
  4. Hernández Pérez, Encarnación
Aldizkaria:
Anales de psicología

ISSN: 0212-9728 1695-2294

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 32

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 148-157

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Anales de psicología

Laburpena

Nowadays, Early Childhood Intervention in Spain is taking interest in a family-centred approach. In this context, we present the Styles Questionnaire of Interaction between Parents and Practitioners in Early Intervention �known as SIPPEI (EIPPAT). This is a tool to identify actions, practices and interaction styles conducted by the practitioner to guide families (participative and relational practices). This paper shows the items set of the aforementioned Questionnaire �versions for practitioners and caregivers. Formerly, we detailed the hard work and effort invested to ensure content validity, as we had two focus group �consisting of 15 professionals and 11 parents) and a systematized expert judgment by 11 professionals and 5 mothers. Subsequently, an implementation of the questionnaire was developed by a group of 41 practitioners in order to assess the importance given to the items. The results show that the procedure followed to create the questionnaire accomplishes the main objectives. Thus, we got a questionnaire highly regarded by professionals in this area

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bailey, D. B., Aytch, L. S., Odom, S. L., Symons, F. & Wolery, M. (1999). Early intervention as we know it. Developmental Disabilities Research Reviews, 5, 11–20.
  • Casas, J., Repullo, R. & Donado, D. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionario y tratamiento estadístico de los datos. Atención Primaria, 527-538.
  • Castellanos, P., García-Sánchez, F. A., Mendieta,P. & Gómez-Rico, M. D. (2003). Intervención sobre la familia desde la figura del terapeuta-tutor del niño con necesidad de Atención Temprana. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 34(3), 5-18.
  • De Linares, C. & Rodríguez, T. (2005). La familia como sujeto agente en la actual concepción de la Atención Temprana. In M. G. Millá & F. Mulas, Atención Temprana. Desarrollo Infantil, Trastornos e Intervención (pp. 767–788). Valencia: Promolibro.
  • Dempsey, I. & Dunst, C. J. (2004). Helpgiving styles and parent empowerment in families with a young child with a disability.Journal of Intellectual and Developmental Disability, 29(1), 40–51.
  • Díez-Martínez, A. (2008). Evolución del proceso de Atención Tempra-na a partir de la triada profesional-familia-niño. Revista Síndrome de Down, 25, 46–55.
  • Dunst, C. J. (2000). Revisiting “Rethinking Early Intervention.” Topics in Early Childhood Special Education, 20(2), 95–104.
  • Dunst, C.J., Boyd, K., Trivette, C.M. and Hamby, D.W. (2002). Family oriented program models and professional helpgiving practices. Family Relations, 51(3), 221–229.
  • Dunst, C. J., Johanson, Trivette, C. M. & Hamby, D. W. (1991). Family oriented early intervention policies and practices: family-centered or not? Exceptional Children, 58, 115–126.
  • Dunst, C. J., Trivette, C. M. & Hamby, D. W. (2007). Meta-analysis of family-centered helpgiving practices research. Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 370–378. doi:10.1002/mrdd.20176
  • Escobar, J & Bonilla-Jimenez, F. (2009) Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 9(1), 51-67.
  • Espe-Sherwindt, M. (2008). Family-centred practice: collaboration, competency and evidence. Support for Learning, 23(3), 136-143.
  • Grupo de Atención Temprana (2000). White Paper on Early Intervention. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
  • Grupo de Atención Temprana (2005). Recomendaciones técnicas para el desarrollo de la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
  • García-Sánchez, F. A. (2002a). Atención Temprana: elementos para el desarrollo de un Modelo lntegral de Intervención. Bordón, 54(1), 39-52.
  • García-Sánchez, F. A. (2002b). Reflexiones sobre el futuro de la Atención Temprana desde un Modelo Integral de Intervención. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 32(2), 5-14.
  • García-Sánchez, F. A. (2003). Objetivos de futuro de la Atención Temprana. Revista de Atención Temprana, 6(1), 32-37.
  • García-Sánchez, F. A., Escorcia-Mora, C. T., Sánchez-López, M. C., Orcajada, N. & Hernández-Pérez, E. (2014). Atención Temprana centrada en la familia. Siglo Cero. Revista Española sobre Discapacidad Intelectual, 45(3), 6-27.
  • Giné, C., Gràcia, M., Vilaseca, R. & García-Díe, M. T. (2006). Repensar la atención temprana: propuestas para un desarrollo futuro. Infancia y Aprendizaje, 29(3), 297–313.
  • Gutiez, P. (2010). Early Childhood Intervention in Spain: standard needs and changes. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 2(2), 136-148.
  • Knoche, L. L., Kuhn, M. & Eum, J. (2013). “More Time. More Showing. More helping. That’s how it sticks”: the perspectives of early childhood coachees. Infants and Young Children, 26(4), 349-365.
  • Martín, J. F. (2010). Técnicas de encuesta: cuestionario y entrevista. En S. Nieto (Ed.). Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa. (pp.145-168). Madrid: Dykinson.
  • Mendieta, M. P. (2005). Intervención familiar en Atención Temprana. In M. G. Millá & F. Mulas, Atención Temprana. Desarrollo Infantil, Trastornos e Intervención (pp. 789–806). Valencia: Promolibro.
  • Millá, M. G. (2005). Reseña histórica de la Atención Temprana. In M. G. Millá & F. Mulas, Atención Temprana. Desarrollo Infantil, Trastornos e Intervención (pp. 255–266). Valencia: Promolibro.
  • Odom, S. L. & Wolery, M. (2003). A Unified Theory of Practice in Early Intervention/Early Childhood Special Education: Evidence-Based Practices. The Journal of Special Education, 37(3), 164–173. doi:10.1177/00224669030370030601
  • Perpiñán, S. (2003a). La intervención con familias en los programas de Atención Temprana. En I. Candel. (Dir.), Atención Temprana. Niños con síndrome de Down y otros problemas de desarrollo (pp. 57-79). Madrid: FEISD.
  • Perpiñán, S. (2003b). Generando entornos competentes. Padres, educadores, profesionales de Atención Temprana: un equipo de estimulación. Revista de Atención Temprana, 6(1), 11-17.
  • Perpiñán, S. (2009). Atención Temprana y Familia. Como intervenir creando entornos competentes. Madrid: Narcea.
  • Pretis, M. (2010). Early Childhood intervention across Europe. Towards standars, shared resources and national changes. Ankara, Turquía: Manfred Pretis.
  • Ramey, C. T. & Ramey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologist, 53(2), 109–120.
  • Shonkoff, J. P. & Meisels, S. J. (1990). Early childhood intervention: the evolution of a concept. In S. J. Meisels & J. P. Shonkoff, Handbook of Early Intervention (pp. 3–31). Camnbridge: Cambridge University Press.
  • Soriano, V. (2000). Intervención Temprana en Europa. Tendencias en 17 países europeos. Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación Especial. Madrid: Real Patronato de Prevención y Atención a Personas con Discapacidad.
  • Soriano, V. & Kyriazopoulou, M. (2010). Atención Temprana. Progresos y desarrollo 2005-2010. (pp. 1–66). Middelfart: Agencia Europea para el desarrollo de la Educación Especial.
  • Wilson, L. L. & Dunst, C. J. (2006). Checklist for assessing adherence to family-centered practices. CASE tools, 1(1), 1–6.