Las competencias transversales en la colmena de los blogs de orientación profesional

  1. González Morga, Natalia 1
  2. Pérez Cusó, Francisco Javier 1
  3. Martínez Juárez, Mirian 1
  4. González Lorente, Cristina 1
  5. Sánchez Martín, Micaela 1
  6. Martínez Clares, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 7: FORMACIÓN Y TRANSICIÓN PARA EL MUNDO DEL TRABAJO

Issue: 7

Pages: 31-35

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.07.2338 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

This research focuses on deepening the treatment of transversal competencies addressed in the blogosphere. In Web 2.0, different tools have proliferated such as blogs on online career guidance and among their most widespread publications one can find these types of competencies. 136 blogs were analyzed through the technique of content analysis. Among the most significant results are emotional management as the most referenced competency as well as statistically significant differences according to the typology of the blog: personal or corporate. The current working environment requires flexible professionals capable of coping with the instability and uncertainty that has arisen and online career guidance can contribute towards this requirement.

Bibliographic References

  • Allen, J., & Van der Velden, R. (2009). Competencies and early labour market careers of higher education graduates. Liubliana, Eslovenia: HEGESCO.
  • Bartual, M. T., & Turmo, J. (2016). Educación superior y competencias para el empleo. El punto de vista de los empresarios. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1211-1228. doi: 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47645
  • Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional [CEDEFOP] (2015). Skills, qualifications and jobs in the EU: The making of a perfect match? Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Flores, D. (2008). En busca del sujeto extraviado. Reflexiones en torno al estudio de blogs. Diálogos de la Comunicación, 76. Recuperado de http://www.dialogosfelafacs.net/76/articulos/pdf/76DorismildaFlores.pdf
  • Freire, M. J., Teijeiro, M. M., & Pais, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-151
  • Humberg, M., Van der Valden, R., & Verhagen, A. (2013). The employability of higher education graduates: The employers’ perspective. Maastricht, Países Bajos: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • IBM Corp. (2013). Lanzamiento de IBM SPSS Statistics para Windows, versión 22.0. Armonk, Nueva York: IBM Corp.
  • Isus, S. (2008). Concepto y funciones de la orientación profesional. En B. Echeverría, (Coord.), Orientación profesional (pp.125-169). Barcelona: Editorial UOC.
  • Martínez Juárez, M., Pérez Cusó, J., González Morga, N., González Lorente, C., & Martínez Clares, P. (2017). La orientación profesional en la blogosfera. Actas XVIII Congreso Internacional de Investigación Educativa (AIDIPE) (pp. 499-509). Salamanca: AIDIPE2017.
  • Martínez Clares, P., & González Morga, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad. Propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XXI. 21(1). doi: 10.5944/educxx1.15662
  • Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J., & Cruz-Benito, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015 (Primer informe de resultados). Madrid, España: Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios.
  • Observatorio de Innovación en el Empleo [OIE] (2014). Informe OIE sobre jóvenes y mercado laboral: El camino del aula a la empresa. Recuperado de http://www.oie.es/wp-content/uploads/2015/09/oie_estudio.pdf
  • Organización Internacional del Trabajo [OIT] (2015). Regional Model Competency Standards: Core competencies. Bangkok, Tailandia: OIT. World Economic Forum [WEF] (2016). Global Risks Report 2016. Geneva: Autor.