Satisfacción vocacional con la elección del ciclo de Formación Profesional

  1. Sánchez Martín, Micaela 1
  2. Martínez Juárez, Mirian 1
  3. González Lorente, Cristina 1
  4. Pérez Cusó, Javier 1
  5. González Morga, Natalia 1
  6. Martínez Clares, Pilar 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 7: FORMACIÓN Y TRANSICIÓN PARA EL MUNDO DEL TRABAJO

Número: 7

Páxinas: 36-40

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.07.2344 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This quantitative research, with a descriptive non-experimental design, aims to identify the degree of satisfaction of students who chose a professional training program. The data was collected through a questionnaire administered to 99 students of the first-year students in the vocational training (second tier) and vocational training program (third tier) in two educational centers in the region of Murcia. Among the main results, 70% of the participants were satisfied with the choice of their studies as well as possible factors that mark the priority lines of action to improve these results.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, P., & Lobato, H. (2005). Elementos que influyen en el fracaso universitario: un estudio descriptivo. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 16(1), 63-79.
  • Catterall, J., Davis, J. & Yang, D. (2014). Facilitating the learning journey from vocational education and training to higher education. Higher Education Research & Development, 33(2), 242-255.
  • Cepero, A.B. (2009). Las preferencias profesionales y vocacionales del alumnado de secundaria y formación profesional específica. Tesis Doctoral, Departmento de la expresión planstica, musical y coproal, Universidad de Granada, Granada, España. http://digibug.ugr.es/handle/10481/5543#.WV9M7tPyiRs
  • Echeverría, B. (2016). Transferencia del sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314.
  • Echeverría, B. & Martínez Muñoz, M. [Adapt.]. (2014). Guía de Orientación Profesional Coordinada. Barcelona: Fundación. Bertelsmann. Recuperado de http://www.todofp.es/dctm/todofp/biblioteca/docs-orientacion/guia-orientacion-fundacion-bertelsmann.pdf?documentId=0901e72b81b23587
  • Fernández, C.M., Peña, J.V., Viñuela, M.P., & Torio, S. (2007).  Los procesos de orientación escolar y la toma de decisiones académica y profesional. Revista Complutense de Educación, 18(2), 87-103. http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0707220087A
  • IBM Corp. (2013). Lanzamiento de IBM SPSS Statistics para Windows, versión 22.0. Armonk, Nueva York: IBM Corp. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE nº 295, de 10 de diciembre.
  • Molina, S., & Fernández, C. M. (2007). La formación y la orientación profesional como ámbito de intervención de la ciudad. Revista de Ciencias de la Educación, 211, 319-339.   Sánchez Martín, M. (2015). Jóvenes, formación y empleo en Españ