Estudio bibliométrico de la investigación educativa en las universidades de Andalucía en el SSCI (2002-2010)

  1. Maz Machado, Alexander
  2. Jiménez Fanjul, Noelia Noemí
  3. Gutiérrez Arenas, Pilar
  4. Vallejo Ruiz, Mónica
  5. Adamuz Povedano, Natividad
  6. Adrián Jiménez, Cristina
Revista:
Revista iberoamericana de psicología y salud

ISSN: 2171-2069

Año de publicación: 2012

Volumen: 3

Número: 2

Páginas: 125-136

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista iberoamericana de psicología y salud

Resumen

The ten Andalusian public universities have a total figure of 1312 professors linked to departments related to educational research. According to this, it could be said that there are enough research staff to make educational scientific production visible. Despite the fact that there are previous studies on Spanish educational production, these are not focused in Andalusia as a whole. The goal is to analyse the educational production, indexed in the Social Sciences Citation Index database (SSCI), carried out by researchers affiliated to some of the Andalusian universities. In particular, we analyse co-authorship patterns, diachronic production, language of the publication and the production per university. We utilize usual bibliometrical techniques for collecting and analysing data. We make the search in the SSCI from which we filter the information and download it. We used a local relational database made for this purpose. A standardization process of the author name and institution was made. An exponential rise of the production analysed is observed, partially due to the increment of educational journals that are indexed by the SSCI along the period studied. Spanish journals have the highest production rate. Likewise, a collaboration networks between Andalusian universities and others was revealed. The research articles are the 89.7% of the whole production analysed. The resulting collaboration index is slightly higher than others found in previous studies in the fields of Social Sciences and Education. In addition, it is shown that the collaboration among the Andalusian universities is low.

Referencias bibliográficas

  • Bordons, M., y Gómez, I. (1997). La actividad científica española a través de indicadores bibliométricos en el período 1990-93. Revista General de Información y Documentación, 7(2), 69-86.
  • Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Gutiérrez-Arenas, M. P., Torralbo-Rodríguez, M., Jiménez-Fanjul, N., y Adamuz-Povedano, N. (2012). La investigación en Educación Matemática a través de las publicaciones científicas españolas. Revista Española de Documentación Científica, 35, 262-280.
  • Erlotegui, N., Fernández, J., y Medina, M. (2002). Estudio bibliométrico sobre la investigación en didáctica de las ciencias de la naturaleza. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 34, 82-84.
  • Fernández-Cano, A. (2011). Producción educativa española en el Social Sciences Citation Index (1998-2009) II. Revista Española de Pedagogía, 69(250), 427, 443.
  • Fernández-Cano, A., y Bueno, A. (1998). Sintesis de estudios bibliométricos españoles en educación. Una dimensión evaluativa. Revista Española de Documentación Científica, 21, 269-285.
  • Fernández-Cano, A., y Bueno, A. (1999). Synthesizing scientometric paterns in Spanish educational research. Scientometrics, 46, 349-367.
  • Galera, M. M., y Pérez, J. M. (2008). La investigación en Educación Musical en la base de datos ERIC. Revista electrónica de LEEME, 22. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/index.html
  • Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., y Hidalgo-Ariza, M. D. (2011). La investigación en Educación Matemática en España: Los simposios de la SEIEM. PNA, 5, 163-184.
  • Maz-Machado, A., Torralbo, M., Vallejo, M., Fernández-Cano, A., y Rico, L. (2009). La Educación Matemática en la revista Enseñanza de las Ciencias: 1983-2006. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Ciencias Didácticas, 27, 185-194.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2010). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2010-2011 Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Ocaña, A., Torralbo, M., Vallejo, M., Bueno, A. y Fernández, A. (2005). Producción científica sobre educaión multicultural contenida en las bases de datos Social Sciences Citation Index & Humanities Citation Index. Revista Española de Documentación Científica, 28, 206-220.