Temáticas prosociales e impacto de una intervención educativa Flipped Classroom relacionada con la promoción de la salud mediante la creación relatos audiovisuales

  1. Javier Almela-Baeza
  2. Beatriz Febrero-Sánchez
  3. Antonio Pérez-Manzano
  4. Pablo Ramirez-Romero
Revista:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Año de publicación: 2018

Volumen: 9

Número: 2

Páginas: 75-84

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/MEDCOM2018.9.2.21 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The creation of educational activities encouraging prosocial activity related to the promotion of health is essential for enhancing citizens’ quality of life. Therefore, it is important to make adolescents aware of particular prosocial actions which could also help them in their training on a personal level. The objective of this educational intervention, based on Flipped Classroom methodology, is adolescents' training in organ transplantation and donation by creating audiovisual stories on related topics, with the aim of improving their understanding of it. To this end, the adolescents watched eleven interviews which explained the most relevant issues with regard to organ transplantation and donation. Over sixty audiovisual stories were presented. The activity was positively received and the topics covered revealed that participants had gained an effective assimilation of the key points on organ transplantation and donation.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, I. (2005). Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual. Comunicar: Revista Científica de Comunicación Y Educación, 13(24), 25–34. Disponible en https://goo.gl/QeBqu8
  • Aguilar, R. (Directora). (2007). Lo mejor de mí. [Película]. España: Escándalo Films.
  • Almodóvar, P. (Director); Almodóvar, A. (Productor). (1999). Todo sobre mi madre. [Película]. España: El deseo y Renn Productions.
  • Ameijeiras, S. y Agustín, J. (1998). Educación para la Salud a través del cine. Comunicar: Revista Científica de Comunicación Y Educación, 6(11), 123–128. Disponible en https://goo.gl/NesJpS
  • Ayala, A. (19/03/2018). 20 herramientas para la curación de contenidos. Educación 3.0. Disponible en https://goo.gl/bVZpLa
  • Bergmann, J. & Sams, A. (2014). Flip Your Classroom Reach Every Student in Every Class Every Day. USA: International Society for Technology in Education.
  • Cantarovich, F. & Cantarovich, D. (2012). Education and organ donation: “The unfinished symphony.” Transplant International, 25(4), 53-54. https://doi.org/10.1111/j.1432-2277.2012.01435.x
  • Chen, H.; Zhang, Y.; Zhou, L. et al. (2008). Role of basic studies in expanding the donor pool for liver transplantation. Hepatobiliary and Pancreatic Diseases International, 7(6), 571–580. Disponible en https://goo.gl/SpqRrE
  • Cinema en curs (s.f.). [Página web]. Disponible en https://goo.gl/gjqoWH
  • Cobo-durán, S. (2009). Cine y trasplantes. En R. Belmonte (Dir.), 30 años de donación y trasplantes en el hospital (pp. 210–215). Córdoba: Hospital universitario Reina Sofía. Disponible en https://goo.gl/daVyDh
  • Comisión de Trasplantes del Consejo de Europa (2015). España es líder mundial en trasplantes por 24o año consecutivo, según los datos del Registro Mundial de Trasplantes gestionado por la ONT. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales E Igualdad. Disponilbe en https://goo.gl/1NKBrE
  • Dos Santos, M. J.; Massarollo, M. C. K. B. & De Moraes, E. L. (2014). The family interview in the process of donating organs and tissues for transplantation: Perceptions of potential donors’ relatives. Transplantation Proceedings, 46(6), 1674-1677. https://doi.org/10.1016/j.transproceed.2014.05.010
  • Educación 3.0 (31/05/2017). Del aula… al cine. Una iniciativa interdisciplinar. Disponible en https://goo.gl/6RaapK
  • Febrero, B.; Ríos, A.; Martínez-Alarcón, L. et al. (2013). Information received by secondary school teaching personnel about organ donation and transplantation: A study in the southeast of Spain. Transplantation Proceedings, 45(10), 3589–3591. https://doi.org/10.1016/j.transproceed.2013.10.015
  • Febrero, B.; Ríos, A.; López-Navas, A. et al. (2014). A multicenter study of the attitude of secondary school teachers toward solid organ donation and transplantation in the southeast of Spain. Clinical Transplantation, 28(2), 259–266. https://doi.org/10.1111/ctr.12308
  • Gobierno de Aragón (s.f.). Cine y Salud [Página web]. Disponible en https://goo.gl/oqYmRB
  • Irving, M. J.; Tong, A.; Jan, S. et al. (2012). Factors that influence the decision to be an organ donor: a systematic review of the qualitative literature. Nephrology Dialysis Transplantation, 27(6), 2526–2533. https://doi.org/10.1093/ndt/gfr683
  • Johnson, G. B. (2013). Student perceptions of the flipped classroom. The University of British Columbia, Canadá. Disponible en https://goo.gl/EExMPh
  • Klapisch, C. (Director). (2008). París. [Película]. Francia: Ce Qui Me Meut Motion Pictures
  • Li, A. H.-T. T.; Rosenblum, A. M.; Nevis, I. F. et al. (2013). Adolescent classroom education on knowledge and attitudes about deceased organ donation: A systematic review. Pediatric Transplantation, 17(2), 119–128. https://doi.org/10.1111/petr.12045
  • López, J. S., Valentín, M. O.; Scandroglio, B. et al. (2012). Factors related to attitudes toward organ donation after death in the immigrant population in Spain. Clinical Transplantation, 26(3), E200–E212. https://doi.org/10.1111/j.1399-0012.2011.01586.x
  • Lorente Muñoz, P. (2011). Literatura universal y cine. Apuntes para un uso razonado del cine en las aulas. Quaderns Digitals, 67, 1–18. Disponible en https://goo.gl/bZXMP4
  • Manninen, D. L. & Evans, R. W. (1985). Public Attitudes and Behavior Regarding Organ Donation. JAMA: The Journal of the American Medical Association, 253(21), 3111-3115. https://doi.org/10.1001/jama.1985.03350450083026
  • Miravalles, L. y Valladolid, V. (1998). Cómo disfrutar del cine en el aula. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 6(11), 63–69. Disponible en https://goo.gl/k8HRrg
  • O’Carroll, R. E.; Ferguson, E.; Hayes, P. C. et al. (2012). Increasing organ donation via anticipated regret (INORDAR): protocol for a randomised controlled trial. BMC Public Health, 12(169). https://doi.org/10.1186/1471-2458-12-169
  • Oliver, M.; Woywodt, A.; Ahmed, A. et al. (2011). Organ donation, transplantation and religion. Nephrology Dialysis Transplantation. 26(2), 437–444. https://doi.org/10.1093/ndt/gfq628
  • Palau, R; Gopal Rovira, J.; Suñé, X. et al. (2015). Ventajas y desventajas de la aplicación del flipped classroom. Comunicación Y Pedagogía: Nuevas Tecnologías Y Recursos Didácticos, 285, 36-40.
  • Parrilla, P.; Ramírez, P. y Ríos, A. (2008). Manual sobre donación y trasplante de órganos. Estrategias de promoción de la donación y el trasplante de órganos en la población infantil y adolescente. Madrid, Arán Ediciones.
  • Pereira, M. del C. y Urpí, C. (2005). Cine y juventud: una propuesta educativa integral. Revista de Estudios de Juventud, 68, 73–90.
  • Pérez-Manzano, A. & Almela-Baeza, J. (2018). Gamification and transmedia for scientific promotion and for encouraging scientific careers in adolescents. Comunicar: Revista Científica de Comunicación Y Educación, 26(55), 93-103. https://doi.org/10.3916/C55-2018-09
  • Quintana, J. G. I. L. (2016). Narrativa digital e infancia. La generación de los creadores colaborativos. Revista Mediterránea de Comunicación, 7(1), 79–90. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.5
  • Rodrigue, J. R.; Cornell, D. L. & Howard, R. J. (2009). Relationship of exposure to organ donation information to attitudes, beliefs, and donation decisions of next of kin. Progress in Transplantion, 19(2), 173–179. https://doi.org/10.1177/152692480901900212
  • Roehl, A.; Reddy, S. L. & Shannon, G. J. (2013). The flipped classroom: An opportunity to engage millennial students through active learning strategies. Journal of Family & Consumer Sciences, 105(2), 4449. Disponible en https://goo.gl/PZqGhu
  • Rosa, A.; Faundez, O.; Acuña Bastias, J. M. et al. (2016). Evaluación de metodología flipped classroom: primera experiencia Flipped Classroom Assessment Method: first experience. INNOEDUCA. International Journal Of Technology And Educational Innovation, 2(2), 90–99. https://doi.org/10.20548/innoeduca.2016.v2i2.1966
  • Scandroglio, B.; Domínguez-Gil, B.; López, J. S. et al. (2011). Analysis of the attitudes and motivations of the Spanish population towards organ donation after death. Transplant International: Official Journal of the European Society for Organ Transplantation, 24(2), 158–166. https://doi.org/10.1111/j.14322277.2010.01174.x
  • Sharif, A.; Jawad, H.; Nightingale, P. et al. (2011). A quantitative survey of Western Muslim attitudes to solid organ donation. Transplantation, 92(10), 1108–1114. https://doi.org/10.1097/TP.0b013e318231ea17
  • Siebelink, M. J.; Geerts, E. A. H. M. Albers, M. J. I. J. et al. (2012). Children’s opinions about organ donation: A first step to assent? European Journal of Public Health, 22(4), 529–533. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckr088
  • Simpkin, A. L.; Robertson, L. C.; Barber, V. S. et al. (2009). Modifiable factors influencing relatives’ decision to offer organ donation: systematic review. Bmj, 338. https://doi.org/10.1136/bmj.b991
  • Soto, O.; Gajardo, M.; Garrido, C. et al. (2011). Temor a la muerte y su relación con la actitud de adolescentes hacia la donación de órganos. Revista «Poiésis», 18, 1-15. Disponible en https://goo.gl/oUHQmV
  • The Flipped Classroom (s.f.). [Página web]. Disponible en https://goo.gl/iVWXrk
  • Velez, E. (2007). Donación de órganos, una perspectiva antropológica. Revista Oficial de La Sociedad Española de Enfermeria, 10(3), 19–24. Disponible en https://goo.gl/HMSXF3
  • Waldrop, D. P.; Tamburlin, J. A.; Thompson, S. J. et al. (2004). Life and death decisions: Using schoolbased health education to facilitate family discussion about organ and tissue donation. Death Studies, 28(7), 643–657. https://doi.org/10.1080/07481180490476489
  • Wig, N.; Aggarwal, P.; Kailash, S. et al. (1999). Awareness of brain death and organ transplantation among high school children. Indian Journal of Pediatrics, 66(2), 189–192. https://doi.org/10.1007/BF02761204
  • Zerpa, C. A. P. (2010). Cine y educación: ¿Una relación entendida? Revista de Educación Y Desarrollo, 15, 55-60.