Análisis transcultural del clima motivacional en alumnado de Costa Rica, México y España

  1. Francisco Ruiz Juan 1
  2. R. Baños 2
  3. Julio Fuentesal García 3
  4. María Elena García Montes 1
  5. Antonio Baena Extremera 4
  1. 1 Universidad de Murcia (España)
  2. 2 Universidad Autónoma de Baja California (México)
  3. 3 Universidad Complutense de Madrid (España)
  4. 4 Universidad de Granada (España)
Journal:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Year of publication: 2019

Volume: 19

Issue: 74

Pages: 351-369

Type: Article

DOI: 10.15366/RIMCAFD2019.74.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Abstract

The aim of this paper is to find out how satisfaction, motivation and belief in success in physical and sports leisure time activities  of students in secondary education predict the perceived motivational climate in physical education in three different cultural contexts. The sample consisted of 2168 students from three different countries, belonging to Costa Rica 423, 408 to Mexico and a total of 1337 students to Spain, all aged between 11 and 16 years. The Scales Motivational Climate, Satisfaction Intrinsic in Sport, Sport and Inventory Motivation Perceptions of Beliefs on the Causes of Success in Sport were used. The results found in this research show similar trends in all three countries in terms of mastery prediction as well as performance-approach, performance-avoidance, and social approval.

Bibliographic References

  • Abraldes, J. A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., & Rodríguez-Suárez, N. (2013). The goal orientation of the lifesavers and the relationship with the satisfaction and the beliefs about the causes of success in sport. CCD. Cultura,Ciencia,Deporte, 8(22), 59-66. https://doi.org/10.12800/ccd.v8i22.230
  • Alcaraz-Ibáñez, M. (2017). Comparación social de la apariencia en contextos de ejercicio físico como variable predictora de los trastornos de la conducta alimentaria en adolescentes de ambos sexos. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(21), 80-89. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v10i21.
  • Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos A., & Ortiz-Camacho, M. (2015). Predicting Satisfaction in Physical Education from Motivational Climate and Self-determined Motivation. Journal of Teaching in Physical Education, 34, 210-224. https://doi.org/10.1123/jtpe.2013-0165
  • Baena-Extremera, A., & Granero-Gallegos, A. (2015). Modelo de predicción de la satisfacción con la educación física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.11268
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Ponce-de-León-Elizondo, A., Sanz-Arazuri, E., Valdemoros-San-Emeterio, M. D. L., & Martínez-Molina, M. (2016). Psychological factors related to physical education classes as predictors of students’ intention to partake in leisure-time physical activity. Ciência & Saúde Coletiva, 21(4), 1105-1112. https://doi.org/10.1590/1413-81232015214.07742015
  • Balaguer, I., Atienza, F. L., Castillo, I., Moreno, Y., & Duda, J. L. (1997). Factorial structure of measures of satisfaction/interest in sport and classroom in the case of Spanish adolescents. Fourth European Conference of Psychological Assessment. Lisboa, Portugal.
  • Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., Baena-Extremera, A., & Tristán-Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de secundaria y bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral: Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. http://dx.doi.org/10.2511.
  • Bollen, K. A. & Long, J. (1994). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Carratalá, E. (2003). Análisis de la teoría de las Metas de Logro y de la Autodeterminación en los planes de especialización deportiva de la Generalitat Valenciana. Tesis Doctoral sin publicar, Facultad de Psicología, Universidad de Valencia, Valencia, España.
  • Carretero-Dios, H. & Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 521-551.
  • Castillo, I., Balaguer, I., & Duda, J. L. (2002). Las perspectivas de meta de los adolescentes en el contexto deportivo. Psicothema, 14(2), 280-287.
  • Castillo, I., Balaguer, I., Duda, J. L., & García-Merita, M. L. (2004). Factores psicosociales asociados con la participación deportiva en la adolescencia. Revista latinoamericana de psicología, 36(3), 505-515.
  • Conroy, D. E., Kaye, M. P., & Coatsworth, J. D. (2006). Coaching climates and the destructive effects of mastery-avoidance achievement goals on situational motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28, 69-92. https://doi.org/10.1123/jsep.28.1.69
  • Cook, D. A., Castillo, R. M., Gas, B., & Artino, A. R. (2017). Measuring achievement goal motivation, mindsets and cognitive load: validation of three instruments' scores. Medical Education, 51(10), 1061-1074. https://doi.org/10.1111/medu.13405
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Duda, J. L. & Nicholls, J. G. (1992). Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport. Journal of Educational Psychology, 84(3), 290-299. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.3.290
  • Elliot, A. J. & McGregor, H. A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519. https://doi.org/10.1037//0022-3514.80.3.501
  • Ewing, M. E. (1981). Achievement orientations and sport behavior of males and females. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign.
  • Gallegos, J. J., Ruiz-Juan, F., Villarreal, M. A., & Zamarripa, J. I. (2019). Etapas de cambio en la práctica física de tiempo libre en estudiantes de secundaria de Victoria de Durango, México. Retos, 35, 196-200.
  • Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., & Abraldes, A. (2014), Goal orientation effects on elite handball players motivation and motivational climate. Procedia Social and Behavioral Sciences, 132, 434-440. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.333
  • Granero-Gallegos, A. & Baena-Extremera, A. (2014). Prediction of self-determined motivation as goal orientations and motivational climate in Physical Education. Retos, 25, 23-27.
  • Granero Gallegos, A., Baena Extremera, A., Pérez Quero, F.J., Ortíz Camacho, M. M., & Bracho Amador, C. (2012). Analysis of motivational profiles of satisfaction and importance of physical education in high school adolescents. Journal of Sports Science & Medicine, 11, 614-623
  • Gutiérrez, M. (2014). Relaciones entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrínseca de los alumnos. Retos, 26, 9-15
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis (7th ed.). New York: Pearson Prentice Hall.
  • Juliá, P., & Baena-Extremera, A. (2018). Mejora de la motivación y las metas sociales tras la realización de una unidad didáctica de escalada. Espiral: Cuadernos del profesorado, 11(22), 44-51. http://dx.doi.org/10.25115/ecp.v11i21
  • Kline, R. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: Guilford.
  • Lim, B. S. C., & Wang, C. K. J. (2009). Perceived autonomy support, behavioural regulations in physical education and physical activity intention. Psychology of Sport and Exercise, 10, 52-60. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.06.003
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., Cecchini, J. A., & González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38.
  • Moreno-Murcia, J. A., Huéscar, E., & Cervelló, G. (2012). Prediction of adolescents doing physical activity after completing secondary education. Spanish Journal of Psychology, 15(1), 90-100. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n1.37288
  • Moreno-Murcia, J. A., Zomeño, T., Marín, L. M., Ruiz, L. M., & Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.
  • Navas, L., Holgado, F. P., Soriano, J. A., & Sampascual, G. (2008). El cuestionario de atribuciones para educación física: Análisis exploratorio y confirmatorio. Acción Psicológica, 5(2), 77-85.
  • Nicholls, J.G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Nuviala, A.; Tamayo, J. A., & Nuviala R. (2012). Perceived quality of the school sport as predictor of sports dropout in teenagers. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 12(47), 389-404.
  • Papaioannou, A., Milosis, D., Kosmidou, E., & Tsigilis, N. (2007). Motivational climate and achievement goals at the situational level of generality. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 38-66. https://doi.org/10.1080/10413200601113778
  • Pelletier, L. G., Vallerand, R. J., Green-Demers, I., Brière, N. M., & Blais, M. R. (1995). Leisure and mental health: relationship between leisure involvement and psychological well-being. Canadian Journal of Behavioural Science, 27, 214-225.
  • Roberts, G. & Treasure, D. (2018). Advances in Motivation in Sport and Exercise (3rd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ruiz-Juan, F., Ortiz-Camacho, M. M., García-Montes, M. M., Baena-Extremera, A., & Baños, R. (2018). Predicción transcultural del clima motivacional en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 18 (69) pp. 165-183. https://doi.org/10.15366/rimcafd2018.69.011
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation. social development and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. http://dx.doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68
  • Smith, M., Duda, J. L., Allen, J., & Hall, H. K. (2002). Contemporary measures of approach and avoidance goal orientations: Similarities and differences. British Journal of Educational Psychology, 72, 155-190. https://doi.org/10.1348/000709902158838
  • Soini, M., Liukkonen, J., Watt, A., Yli-Piipari, S., & Jaakkola, T. (2014). Factorial Validity and Internal Consistency of the Motivational Climate in Physical Education Scale. Journal of Sports Science and Medicine, 13, 137-144.
  • Vella, S. A., Swann, C., Allen, M. S., Schweickle, M. J., & Magee, C. A. (2016). Bidirectional Associations between Sport Involvement and Mental Health in Adolescence. Medicine and Science in Sports and Exercise, 49(4), 687-694. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000001142
  • Vílchez, M. P. & Ruiz-Juan, F. (2016). Clima motivacional en Educación Física y actividad físico-deportiva en el tiempo libre en alumnado de España, Costa Rica y México. Retos, 29, 195-200.
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of achievement motivation and emotion. New York: Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4948-1