Predicción transcultural del clima motivacional en educación física

  1. Francisco Ruiz Juan 1
  2. María del Mar Ortiz Camacho 2
  3. María Elena García Montes 1
  4. Antonio Baena Extremera 2
  5. R. Baños 3
  1. 1 Universidad de Murcia (España)
  2. 2 Universidad de Granada (España)
  3. 3 Universidad Autónoma de Baja California (Ensenada, México)
Journal:
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

ISSN: 1577-0354

Year of publication: 2018

Volume: 18

Issue: 69

Pages: 165-183

Type: Article

DOI: 10.15366/RIMCAFD2018.69.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this research was to understand how social goals, perceived locus of causality and causal attribution predict perceived motivational climate in Physical Education students in different countries and cultures. The sample consisted of 2168 students from three different countries, belonging to Costa Rica 423, 408 to Mexico with a total of 1052 students in Spain, all aged between 11 and 16 years. A questionnaire with motivational scale Climate, Social Goals in Physical Education, Perceived Locus of Causality and Causal Attribution were used. Descriptive analyzes, correlational and multivariate linear regression were performed. The goal of mastery was higher in all countries, being predicted by the responsibility and intrinsic motivation. Avoidance-performance was the lowest, predicted by introjected regulation and amotivation. The Spanish students stand out as the most self-determined, with Mexicans who have more internal attributions.

Funding information

Este estudio forma parte de un Proyecto longitudinal para medir la influencia de variables de la Educación Física y la actividad física en el tiempo de ocio en los hábitos de práctica a lo largo del tiempo.

Bibliographic References

  • Allen, J. B. (2003). Social motivation in youth sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 551-567. https://doi.org/10.1123/jsep.25.4.551
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate, and motivational processes. En G. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp.161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Aspano, M. I., Lobato, S., Leyton, M., Batista, M., y Jiménez, R: (2016). Predicción de la motivación en las etapas de cambio de ejercicio más activos. Retos, 30, 87-91.
  • Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., y OrtízCamacho, M.M. (2015). Predicting Satisfaction in Physical Education from Motivational Climate and Self-determined Motivation. Journal of Teaching in Physical Education, 34(2), 210-240. https://doi.org/10.1123/jtpe.2013-0165
  • Baena-Extremera, A., y Granero-Gallegos, A. (2015). Modelo de predicción de la satisfacción con la Educación Física y la escuela. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 177-192.
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A., y MartínezMolina, M. (2014). Predictive model of the importance and usefulness of Physical Education/ Modelo predictivo de la importancia y utilidad de la Educación Física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 121-130. https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000200013
  • Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., Baena-Extremera, A., y Tristán-Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011
  • Bollen, K.A., y Long, J. (1994). Testing structural equation models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Cañabate, D., Torralba, J.P., Cachón, J., y Zagaláz, M.L. (2014). Perfiles motivacionales en las sesiones de educación física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26, 34-39.
  • Carretero-Dios, H., y Pérez, C. (2005). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 521-551.
  • Cecchini, J.A., González, C., Méndez-Giménez, A., y Fernández-Rio, J. (2011). Achievement goals, social goals, and motivational regulations in physical education settings. Psicothema, 23(1), 51-57.
  • Cervelló, E.M., Moreno, J.A., Martínez, C., Freís, R., y Moya, M. (2011). El papel del clima motivacional, la relación con los demás, y la orientación de metas en la predicción del flow disposicional en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 165-178.
  • Chantal, Y., Vallerand, R.J., y Vallières, E.F. (1995). Motivation and gambling involvement. Journal of Social Psychology, 135, 755-763. https://doi.org/10.1080/00224545.1995.9713978
  • Conroy, D.E., Kaye, M.P., y Coatsworth, J.D. (2006). Coaching climates and the destructive effects of mastery-avoidance achievement goals on situational motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 28, 69-92. https://doi.org/10.1123/jsep.28.1.69
  • Cuevas, R., García, T., y Contreras, O. (2013). Perfiles motivacionales en educación física: Una aproximación desde la teoría de las Metas de Logro 2x2. Anales de Psicología, 29(3), 685-692. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.175821
  • Deci, E.L., y Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Deci, E.L., y Ryan, R.M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Deci, E.L., y Ryan, R.M. (Eds.), (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
  • Díaz, M., y Aguado, R. (2012). Perceived competence of experienced physical education teachers about the task as a didactic resource. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 16-18.
  • Dweck, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. The American Psychologist, 41, 1040–1048. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.10.1040
  • Elliot, A.J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169-189. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3403_3
  • Elliot, A.J., y McGregor, H.A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501-519. https://doi.org/10.1037//0022-3514.80.3.501
  • Franco, E., Coterón, J., Gómez, V., Brito, J., y Martínez, H. A. (2017). Influencia de la motivación y del flow disposicional sobre la intención de realizar actividad físico-deportiva en adolescents de cuatro países. Retos, 31, 46-51.
  • Gao, Z., Podlog, L.W., y Harrison, L. (2012). College Students’ Goal Orientations, Situational Motivation and Effort/Persistence in Physical Activity Classes. Journal of Teaching in Physical Education, 31, 246-260. https://doi.org/10.1123/jtpe.31.3.246
  • Goudas, M., Biddle, S., y Fox, K. (1994). Perceived locus of causality, goal orientations, and perceived competence in school physical-education classes. British Journal of Educational Psychology, 64(3), 453-463. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1994.tb01116.x
  • Guan, J., McBride, R.E., y Xiang, P. (2006). Reliability and Validity Evidence for the Social Goal Scale-Physical Education SGS-PE) in High School settings. Journal of Teaching in Physical Education, 25, 226-238. https://doi.org/10.1123/jtpe.25.2.226
  • Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A., Bracho-Amador, C., y Pérez-Quero, F. J. (2016). Metas socials, clima motivacional, disciplina y actitud del alumno según el docente. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(64), 649-666. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.003.
  • Guan, J., Xiang, P., McBride, R., y Bruene, A. (2006). Achievement goals, social goals, and students’ reported persistence and effort in high school PE. Journal of Teaching in Physical Education, 25, 58-74. https://doi.org/10.1123/jtpe.25.1.58
  • Gutiérrez. M. (2014). Relación entre el clima motivacional, las experiencias en educación física y la motivación intrínseca de los alumnos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 26, 9-14.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., y Anderson, R.E. (2009). Multivariate Data Analysis (7th ed.). New York: Pearson Prentice Hall.
  • Hoyle, R.H. (1995). Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hu, L., y Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Jang, L.K., y Liu, W.Ch. (2012). 2x2 achievement goals and achievement emotions: a cluster analysis of students´motivation. European Journal of Psychology Education, 27, 59-76. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0066-5
  • Maehr, M., y Nicholls, J. (1980). Culture and achievement motivation: a second look. In N. Warren (Ed.), Studies in cross-cultural psychology, Vol. 3, pp.221-267. New York: Academic Press.
  • Malico, P., Rosado, A., Cabrita, T, y Lancho, J.L. (2010). Atribuciones causales en el deporte: estudio sobre las diferencias entre la percepción de éxito y fracaso. Apunts, Educación Física y Deportes, 100(2), 47-55.
  • Mascarenhas, S., Almeida, L., y Barca, A. (2005). Impacto das habilidades escolares dos pais e do género dos alunos. Revista Portuguesa de Educação 18(1), 77-91.
  • Méndez, A., Fernández, J., Cecchini, J.A., y González, C. (2013). Perfiles motivacionales y sus consecuencias en educación física. Un estudio complementario de metas de logro 2x2 y autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 29-38.
  • Méndez, A., Fernández, J., y Cecchini, J.A. (2012). Análisis de un modelo multiteórico de metas de logro, metas de amistad y autodeterminación en educación física. Estudios de Psicología, 33(3), 325-336. https://doi.org/10.1174/021093912803758110
  • Moreno, J.A., González-Cutre, D., y Sicilia, A. (2007). Metas sociales en las clases de Educación Física. Análisis y Modificación de Conducta, 33, 351-368.
  • Moreno, J.A., González-Cutre, C., y Chillón, M. (2009). Preliminary Validation in Spanish of a Scale Designed to Measure Motivation in Physical Education Classes: The Perceived Locus of Causality (PLOC) Scale. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 327-337. https://doi.org/10.1017/S1138741600001724
  • Moreno, J.A., y Martínez, A. (2006). Importancia de la Teoría de la Autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 6(2), 39-54.
  • Moreno-Murcia, J.A., Zomeño, T., Marín, L.M., Ruiz, L.M., y Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la educación física según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401
  • Navas, L., Holgado, F.P., Soriano, J.A., y Sampascual, G. (2008). El cuestionario de atribuciones para educación física: análisis exploratorio y confirmatorio. Acción Psicológica, 5(2), 77-85.
  • Nicholls. J.G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge. MASS: Harvard University Press.
  • Ntoumanis, N., y Biddle, S. (1999). A review of motivational climate in physical activity. Journal of Sports Sciences, 17, 643- 665. https://doi.org/10.1080/026404199365678
  • Papaioannou, A., Tsigilis, N., Kosmidou, E., y Milosis, D. (2007). Measuring perceived motivational climate in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 236-259. https://doi.org/10.1123/jtpe.26.3.236
  • Patrick, H., Hicks, L., y Ryan, A.M. (1997). Relations of perceived social efficacy and social goal pursuit to self efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 17, 109-128. https://doi.org/10.1177/0272431697017002001
  • Ruiz-Juan, F. (2014). Propiedades psicométricas de la versión en español del Perceptions of Teacher’s Emphasis on Goals Questionnaire. Revista Mexicana de Psicología, 31(2), 164-177.
  • Ryan, R.M. (1995). Psychological needs and the facilitation of integrative processes. Journal of Personality, 63, 397-427. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1995.tb00501.x
  • Sevil, J., Aibar, A., Abós, A., y García, L. (2017). El clima motivacional del docente en Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumno? Retos, 31, 94-97.
  • Sevil, J., Julián, J.A., Abarca, A., Aibar, A., y García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en educación física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 26, 108-113.
  • Smith, M., Duda, J.L., Allen, J., y Hall, H.K. (2002). Contemporary measures of approach and avoidance goal orientations: Similarities and differences. British Journal of Educational Psychology, 72, 155-190. https://doi.org/10.1348/000709902158838
  • Standage, M., y Treasure, D.C. (2002). Relationship among achievement goal orientations and multidimensional situational motivation in physical education. The British Journal of Educational Psychology, 72, 87-103. https://doi.org/10.1348/000709902158784
  • Vallerand, R.J., y Rousseau, F.L. (2001). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise. A review using the hierarchical model of intrinsic. En R. M. Singer, H. A. Hausenblas y C. M. Janelle (Eds.), Handbook of Sport Psychology (2nd ed., pp. 389-416). New York: Wiley y Sons.
  • Vílchez, P. y Ruíz-Juan, F. (2016). Clima motivacional en Educación Física y actividad físico-deportiva en el tiempo libre en alumnado de España, Costa Rica y México. Retos, 29, 195-200.
  • Vílchez, M.P., Ruiz-Juan, F. y García, M.E. (2017) Estudio transcultural de la percepción de competencia escolar y tiempo de ocio. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(67), 573-587. https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.67.012.
  • Wang, J., Biddle, S.J.H., y Elliot A.J. (2007). The 2x2 achievement goal framework in a PE context. Psychology of Sport and Exercise, 8, 147-168. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.012
  • Weiner, B. (1986). An attributional theory of achievement motivation and emotion. Nueva York: Spring-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-4948-1
  • Weiner, B. (1992). Human motivation: metaphors, theories, and research. Newbury Park, CA: Sage.
  • Weiner, B. (1995). Judgments or responsability. A foundation for a theory of social conduct. Nueva York: Guilford Press.
  • Wentzel, K.R. (1989). Adolescent classroom goals, standards for performance, and academic achievement: An interactionist perspective. Journal of Educational Psychology, 81, 131-142. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.2.131