Contexto, indagación y modelización para movilizar explicaciones del alumnado de secundaria

  1. Jiménez-Liso, Mª Rut 1
  2. Delgado, Luis 1
  3. Castillo-Hernández, Francisco J. 1
  4. Baños, Isabel 2
  1. 1 Universidad de Almería. Grupo Sensociencia
  2. 2 Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Universidad de Murcia
Zeitschrift:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 39

Nummer: 1

Seiten: 5-25

Art: Artikel

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.3032 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Zusammenfassung

In this work we connect research and teaching practice from the analysis of the design of a sequence that integrates contextualization, inquiry, modelling and the evaluation of its effectiveness from the students’ ideas it mobilizes The qualitative-interpretative methodology allows the analysis of the teaching practice and the results show that the contextualization in a nearby problem (death of fish and algae in the beach) generates diversity of explanations among the students about the possible causes and coherence in what tests they would need to prove or refute them The search for evidence to detect the real cause of death, in this case by dehydration, offers descriptive knowledge that conditions their explanations, necessary for the designed simulation model for osmosis to make sense for students and be useful for transferring to other contexts.

Bibliographische Referenzen

  • Aguilera-Morales, D., Martín-Páez, T., Valdivia-Rodríguez, V., Ruíz-Delgado, Á., Williams-Pinto, L., Vílchez-González, J. M. y Perales-Palacios, F. J. (2018). La enseñanza de las ciencias basada en indagación. Una revisión sistemática de la producción española. Revista de Educación, 381, 259-284. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-381-388
  • Blanco-López, Á., Martínez-Peña, B. y Jiménez-Liso, M. R. (2018). ¿Puede la investigación iluminar el cambio educativo? APICE, Revista de Educación Científica, 2(2), 15-28. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4612
  • Christianson, R. G. y Fisher, K. M. (1999). Comparison of student learning about diffusion and osmosis in constructivist and traditional classrooms. International Journal of Science Education, 21(6), 687-698. https://doi.org/10.1080/095006999290516
  • Cortés-García, A. L. (2004). Ideas sobre la permeabilidad en estudiantes de magisterio. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 22(1), 37-46. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21959
  • Couso, D. y Garrido-Espeja, A. (2017). Models and modelling in pre-service teacher education: Why we need both. En K. Hahl, K. Juuti, J. Lampiselkä, A. Uitto y J. Lavonen (Eds.), Cognitive and affective aspects in science education research. Selected Papers from the ESERA 2015 Conference (pp. 245-261). Dublín: Springer.
  • Durán, M. J., Gallardo, S., Toral, S. L., Martínez, R. y Barrero, F. J. (2007). A learning methodology using Matlab/Simulink for undergraduate electrical engineering courses attending to learner satisfaction outcomes. International Journal of Technology and Design Education, 17(1), 55-73. https://doi.org/10.1007/s10798-006-9007-z
  • Ferrés, C. (2017). El reto de plantear preguntas científicas investigables. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 14(2), 410-426. Obtenido de http://hdl.handle.net/10498/19226.
  • Friedler, Y., Amir, R. y Tamir, P. (1987). High school students’ difficulties in understanding osmosis. International Journal of Science Education, 9(5), 541-551. https://doi.org/10.1080/0950069870090504
  • Guisasola, J., Zuza, K., Ametller, J. y Gutierrez, J. (2017). Evaluating and redesigning teaching learning sequences at the introductory physics level. Physical Review Physics Education Research, 13(2), 1-14. https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.13.020139
  • Hasni, A., Roy, P. y Dumais, N. (2016). The Teaching and Learning of Diffusion and Osmosis: What Can We Learn from Analysis of Classroom Practices? A Case Study. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 12(6). https://doi.org/10.12973/eurasia.2016.1242a
  • Hind, A., Leach, J. y Ryder, J. (2001). Teaching about the nature of scientific knowledge and investigation on AS/A level science courses (Technical report). Leeds, UK: University of Leeds. Obtenido de https://www.nuffieldfoundation.org/sites/default/files/files/TASNuffProjReport.pdf
  • Jimenez-Liso, M. R. (2020). Aprender ciencia escolar implica aprender a buscar pruebas para construir conocimiento (indagación). En D. Couso, M. R. Jimenez-Liso, C. Refojo y J. A. Sacristán (Eds.), Enseñando ciencia con ciencia (pp. 60-69). Madrid: Penguin Random House Grupo Editorial. Obtenido de https://www.fecyt.es/es/publicacion/ensenando-ciencia-con-ciencia
  • Jiménez-Liso, M. R., Avraamidou, L., Martínez-Chico, M. y López-Gay, R. (2019). Scientific Practices in Teacher Education: The interplay of sense, sensors, and emotions. Research in Science & Technological Education. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1647158
  • Jiménez-Liso, M. R., Gómez-Macario, H., Garrido Espeja, A., Martínez-Chico, M. y López-Gay, R. (2020). La biología por indagación emociona. Percepciones de los estudiantes sobre lo que aprenden y sienten. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1203.1-1203.18. https://doi.org/https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i1.1203
  • Jiménez-Pérez, R. (2010). Ayer, hoy y mañana de la Didáctica de las Ciencias. En J. M. Dominguez-Castiñeiras (Ed.), Actas de los XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 21-45). Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones Universidade Santiago.
  • Kelly, G. J. (2008). Inquiry, activity and epistemic practice. En R. Duschl y R. Grandy (Eds), Teaching Scientific Inquiry: Recommendations for Research and Implementation (pp. 99-117). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Leach, J., Ametller, J. y Scott, P. (2010). Establishing and communicating knowledge about teaching and learning scientific content: The role of design briefs. En K. Kortland y K. Klaassen (Eds.), Designing Theory-Based Teaching-Learning Sequences for Science Education (pp. 7-36). Utrecht: Utrecht University-CDBeta Press.
  • López-Simó, V., Grimalt-Álvaro, C. y Couso, D. (2018). ¿Cómo ayuda la Pizarra Digital Interactiva (PDI) a la hora de promover prácticas de indagación y modelización en el aula de ciencias? Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 15(3), 3302. https://doi.org/https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3302
  • Lupión-Cobos, T., López-Castilla, R. y Blanco-López, Á. (2017). What do science teachers think about developing scientific competences through context-based teaching? A case study. International Journal of Science Education, 39(7), 937-963. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1310412
  • Malińska, L., Rybska, E., Sobieszczuk-Nowicka, E. y Adamiec, M. (2016). Teaching about water relations in plant cells: an uneasy struggle. CBE—Life Sciences Education, 15(4), 78. https://doi.org/10.1187/cbe.15-05-0113
  • Marek, E. A., Cowan, C. C. y Cavallo, A. M. L. (1994). Students’ misconceptions about diffusion: How can they be eliminated? The American Biology Teacher, 56, 74-77.
  • Martínez-Torregrosa, J., Doménech, J. L. y Verdú-Carbonell, R. (1999). Del derribo de ideas al levantamiento de puentes: la epistemología de la ciencia como criterio organizador de la enseñanza en las ciencias física y química. Qurriculum, 6, 67-90.
  • Mckagan, S. B., Handley, W., Perkins, K. K. y Wieman, C. E. (2009). A research-based curriculum for teaching the photoelectric effect. American Journal of Physics, 77(1), 87-94. https://doi.org/10.1119/1.2978181
  • Meir, E., Perry, J., Stal, D., Maruca, S. y Klopfer, E. (2005). How effective are simulated molecular-level experiments for teaching diffusion and osmosis? Cell biology education, 4(3), 235-248. https://doi.org/10.1187/cbe.04-09-0049
  • Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. EE. UU.: SAGE.
  • Mor, Y., Craft, B., y Hernández-Leo, D. (2013). The art and science of learning design. Research in Learning Technology, 21, 1-8. https://doi.org/dx.doi.org/10.3402/rlt.v21i0.22513
  • Moraga, S. H., Espinet, M. y Merino, C. G. (2019). El contexto en la enseñanza de la química: Análisis de secuencias de enseñanza y aprendizaje diseñadas por profesores de ciencias en formación inicial. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(1), 1604. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i1.1604
  • National Research Council (2000). Inquiry and the National Science Education Standards. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/9596
  • Odom, A. L. y Barrow, L. H. (1995). Development and application of a two-tier diagnostic test measuring college biology students’ understanding of diffusion and osmosis after a course of instruction. Journal of Research in Science Teaching, 32(1), 45-61. https://doi.org/10.1002/tea.3660320106
  • Oliva, J. M. (2019). Distintas acepciones para la idea de modelización en la enseñanza de las ciencias. Ensenanza de las Ciencias, 37(2), 5-24. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2648
  • Oliva, J. M. (2020). Sobre la importancia de contextualizar las investigaciones en didáctica de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1). https://doi.org/10.25267/Rev
  • Osborne, J. y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. Londres: Nuffield Foundation. Obtenido de http://efepereth.wdfiles.com/local--files/science-education/Sci_Ed_in_Europe_Report_Final.pdf
  • Oztas, F. (2014). How do high school students know diffusion and osmosis? High school students’ difficulties in understanding diffusion and osmosis. Procedia-Social and Behavioral Science, 116, 3679-3682. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.822
  • Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 159-176. http://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.UIPP
  • Romero-Ariza, M. (2017). El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobres sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 286-299. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i2.01
  • Rundgren, C. J. y Tibell, L. A. (2010). Critical features of visualizations of transport through the cell membrane—an empirical study of upper secondary and tertiary students’ meaning-making of a still image and an animation. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(2), 223-246. https://doi.org/10.1007/s10763-009-9171-1
  • Sanger, M. J., Brecheisen, D. M. y Hynek, B. M. (2001). Can computer animations affect college biology students’ conceptions about diffusion and osmosis? The American Biology Teacher, 104-109. https://doi/10.2307/4451051
  • Tekkaya, C. (2003). Remediating high school students’ misconceptions concerning diffusion and osmosis through concept mapping and conceptual change text. Research in Science & Technological Education, 21(1), 5-16. https://doi.org/10.1080/02635140308340
  • Torkar, G., Veldin, M., Glažar, S. A. y Podlesek, A. (2018). Why do Plants Wilt? Investigating Students’ Understanding of Water Balance in Plants with External Representations at the Macroscopic and Submicroscopic Levels. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2265-2276. https://doi/10.29333/ejmste/87119.
  • Vázquez, R. y Angulo, F. (2003). Introducción a los estudios de casos. Los primeros contactos con la investigación etnográfica. Málaga: Aljibe.
  • Vázquez-Bernal, B. (2005). La interacción entre la reflexión y la práctica en el desarrollo profesional de profesores de Ciencias Experimentales de Enseñanza Secundaria: estudio de casos (tesis doctoral). Universidad de Huelva. Obtenido de http://hdl.handle.net/10272/2227
  • Zembal-Saul, C. (2017). Minding the Research-Practice Gap: Promising Approaches for Continuous Innovation in Science Teacher Education. Obtenido de http://tv.us.es/congreso-internacional-sobre-investigacion-en-la-didactica-de-las-ciencias-iii/