Motivos de práctica físico-deportiva en mujeres: Diferencias entre practicantes y no practicantes

  1. Moreno-Murcia, Juan Antonio 1
  2. Marcos-Pardo, Pablo Jorge 2
  3. Huéscar, Elisa 1
  1. 1 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

  2. 2 UNIVERSIDAD CATÓLICA SAN ANTONIO (MURCIA)
Zeitschrift:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 25

Nummer: 1

Seiten: 35-41

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de psicología del deporte

Zusammenfassung

To advance the understanding of the practical reasons for women engaged in physical activity and help to reduce the high rates of sedentary women, this article examines the reasons behind physically active women versus non-physically active women, with a sample of 197 and 164 women, respectively. With a sample of 328 women, the psychometric properties of the Goal Content for Exercise Questionnaire (GCEQ) of Sebire, Standage, and Vansteeskiste (2008) showed that the scale was a valid and reliable measure of practical motives for women. As a reason, health showed higher average values, followed by image and skills development. Physically active women valued the health and skills development aspects, while nonphysically active women said they would do sports to be part of a group and for social recognition. These results are discussed with respect to the optimisation of programmes aimed at women.

Bibliographische Referenzen

  • Almagro, B. J., Saénz-López, P., González-Cutre., D. y Moreno-Murcia, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 25(7), 250-265.
  • Bentler, P. M. (1989). EQS structural equations program manual. Los Angeles, CA: BMDP Statistical Software.
  • Borges-Silva, F., Prieto-Vaello, A., Alias, A. y Moreno-Murcia, J. A. (2015). Predicción del motivo salud en el ejercicio físico en centros de fitness. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 40(11), 163-172.
  • Capdevila, LL., Niñerola, J. y Pintanel, M. (2004). Motivación y actividad física: el Autoinforme de Motivos para la Práctica del Ejercicio Físico (AMPEF). Revista de Psicología del Deporte, 13(1), 55-74.
  • Cash, T. F., Novy, P. L. y Grant, J. R. (1994). Why do women exercise? Factor analysis and further validation of the reasons for exercise inventory. Perceptual and Motor Skills, 78, 539-544.
  • Castillo, I., Balaguer, I. y García-Merita, M. (2007). Efecto de la práctica de la actividad física y de la participación deportiva sobre el estilo de vida saludable en la adolescencia en función del género. Revista de Psicología del Deporte, 16(2), 201-210.
  • Consejo Superior de Deportes (2010). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: Presidencia del Gobierno.
  • Curran, P. J., West, S. G. y Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1, 16-29.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
  • Duda, J. L. y Tappe, M. K. (1989). The Personal Incentives for Exercise Questionnaire: Preliminary development. Perceptual and Motor Skills, 66, 543-549.
  • Frederick, C. M. y Ryan, R. M. (1993). Differences in motivation for sport and exercise and their relations with participation and mental health. Journal of Sport Behavior, 16, 124-146.
  • García Ferrando, M. (2005). Encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles. Madrid: CIS.
  • García Ferrando, M. (2006). Posmodernidad y deporte: Entre la individualización y la masificación. Encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles 2005. Madrid: CSD y CIS.
  • Gill, D., Dowd, D. A., Beaudoin, C. M. y Martin, J. (1996). Competitive orientations and motives of adult sport and exercise participants. Journal of Sport Behavior, 19, 307-318.
  • Gill, D., Gross, J. B. y Huddleston, S. (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (1998). Multivariate data analysis. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Hellín, P., Moreno, J. A. y Rodríguez, P. L. (2004). Motivos de práctica físico-deportiva en la Región de Murcia. Cuadernos de Psicología del Deporte. 1 y 2, 101-116.
  • Hambleton, R. K. y Patsula, L. (1998). Adapting tests for use in multiple languages and cultures. Social Indicators Research, 45, 153-171.
  • Hassandra, M., Goudas, M. y Chroni, S. (2003). Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach. Psychology of Sport and Exercise, 4, 211-223.
  • Jiménez, M. G., Martínez, P., Miró, E. y Sánchez, A. I. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿están asociados a la práctica de ejercicio físico? International Journal of Clinical and Health Psychology, 8, 185-202.
  • Kilpatrick, M., Hebert, E. y Bartholomew, J. (2005). College students’ motivation for physical activity: Differentiating men’s and women’s motives for sport participation and exercise. Journal of American College Health, 54, 84-94.
  • Koivula, N. (1999). Sport participation: Differences in motivation and actual participation due to gender typing. Journal of Sport Behavior, 22, 360-380.
  • Lynn, M. R. (1986). Determination and quantification of content validity. Nursing Research, 35, 382-385.
  • Markland, D. e Ingledew, D. K. (1997). The measurement of exercise motives: Factorial validity and invariance across gender of a revised Exercise Motivations Inventory. British Journal of Health Psychology, 2, 361-376.
  • Martínez López, E. (2003). La salud como motivación para la práctica de actividad física en personas adultas. Iatreia, 16(1), 32-43.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D. y Cervelló, E. (2008). Motivación y salud en la práctica físico-deportiva: diferencias según el consumo de alcohol y tabaco. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 483-494.
  • Moreno, J. A., Martínez Galindo, C., González-Cutre, D. y Marcos, P. (2009). Perfiles motivacionales de practicantes en el medio acuático frente al medio terrestre. RIMCAFD. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 9(34), 201-216.
  • Mosquera, M. J. y Puig, N. (2002). Género y edad en el deporte. En M. García Ferrando, N. Puig y F. Lagardera (Eds.), Sociología del Deporte (pp. 114-141). Madrid: Alianza Editorial.
  • Ntoumanis, N. (2001). A self-determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, 71, 225-242.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psichometric theory. Nueva York: McGraw-Hill.
  • Nunnally, J. C. y Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). Nueva York: McGraw-Hill.
  • Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Ryan, R. M., Frederick, C. M., Lepes, D., Rubio, N. y Sheldon, K. M. (1997). Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28, 335-354.
  • Sanz, E., Ponce de León, A. y Valdemoros, M. A. (2012). Parental predictors of physical inactivity in Spanish adolescents. Journal of Sports Sciences Medicine, 11(1), 95-101.
  • Sebire, S. J., Standage, M. y Vansteenkiste, M. (2008). Development and validation of the Goal Content for Exercise Questionnaire. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30, 253-277.
  • Standage, M. y Treasure, D. (2002). Relationship among achievement goal orientations and multidimensional situational motivation in physical education. British Journal of Education Psychology, 72, 87-103.
  • Pavón, A., Moreno, J. A., Gutiérrez, M. y Sicilia, A. (2001). Perfil deportivo sociodemográfico del estudiante universitario. En Actas del II Congreso de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte “Nuevas aportaciones al estudio de la actividad física y el deporte” (pp. 909-918). Valencia: Universidad de Valencia.
  • Piéron, M., Telama, R., Almond, L. y Carreiro da Costa, F. (1999). Estilo de vida de jóvenes europeos: Un estudio comparativo. Revista de Educación Física, 76, 5-13.
  • Taylor, I. M., Ntoumanis, N. y Standage, M. (2008). A self-determination theory approach to understanding the antecedents of teachers’ motivational strategies in physical education. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30, 75-94.
  • Vallerand, R. J. y Rousseau, F. L. (2001). Intrinsic and extrinsic motivation in sport and exercise. A review using the hierarchical model of intrinsic. En R. M. Singer, H. A. Hausenblas y C. M. Javelle (Eds.), Handbook of Sport Psychology (2nd Edt., pp. 389-416). Nueva York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Vidal, M. y Vidal, M. (2008). Tendencias del pasado, presente y futuro de la Educación Física en España. Revista Española de Educación Física y Deportes, 9, 105-124.
  • Wang, C. K., Chatzisarantis, N., Spray, C. y Biddle, S. (2002). Achievement goal profile in school physical education: Differences in self-determination, sport ability beliefs, and physical activity. British Journal of Educational Psychology, 72, 433-445.
  • Wyatt, T., Warren, B., Mc Cullough, L., Brindell, G., Sidman, G. y Johnson, R. (1996). The relationship between body composition, body image and intrinsic motivation among middle school age females. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67, 102-103.
  • Xu, X. y Biddle, S. (2000). Difference in motivation for adherence, gender and age. Póster presentado en el Pre-Olympic Congress Sport Medicine and Physical Education International Congress on Sport Science, Brisbane, Australia.
  • Yan, J. H., y McCuIlagh, P. J. (2004). Cultural influence on youth’s motivation of participation in physical activity. Journal of Sport Behavior, 27, 378390.