Opinión del alumnado universitario y de Educación Secundaria Postobligatoria sobre las clases de Educación Física recibidas

  1. Gómez López, Manuel
  2. Ruiz Juan, Francisco
  3. García Montes, María Elena
  4. Baena Extremera, Antonio
  5. Granero Gallegos, Antonio
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Any de publicació: 2007

Número: 12

Pàgines: 58-61

Tipus: Article

Altres publicacions en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resum

The purpose of this study is to determine the different personal opinions about physical education classes received by the university and Post Compulsory Secondary Education students, and show whether there have been changes over time. Data were collected through a questionnaire administered to a representative group of 1014 students of Compulsory Secondary Education and Post 996 and 847 university from first and second stages respectively in the 2001/02 academic year, assuming in both studies a sampling error of ±3% for a confidence level of 95.5%. Results show that most of the students from both universities and Post Compulsory secondary education made positive assessments regarding the subject of Physical Education, and the fun factor of the classes, the temporary use of these and the usefulness of its contents for possible future application, the most important.

Referències bibliogràfiques

  • Contreras, O., González, J.M., Rodríguez, M. & Carrasco, M. (2003). Análisis de la concepción de la Educación Física escolar por parte de alumnos de la ESO en Toledo. En F. Ruiz Juan y E.P. González del Hoyo (Coord.) Actas del V Congreso Internacional de FEADEF «Educación Física y Deporte en edad escolar» (p. 63-70). Salamanca: FEADEF.
  • Duncan, S. (1993). The role of cognitive appraisal and friendship provisions in adolescents´affect and motivation toward activity in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport,64 (3), 314-323.
  • García Ferrando, M. (1993). Tiempo libre y actividades deportivas de la juventud en España. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la Juventud.
  • Hellín, P. (2003). Hábitos físico-deportivos en la región de Murcia: implicaciones para la elaboración del currículum en el ciclo formativo de Actividades Físico-Deportivas. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia, Murcia.
  • Hernández, A.I. (2001). Análisis de la demanda de la comunidad universitaria almeriense en actividades físico-deportivas. Estudio de adecuación de la oferta. Tesis Doctoral, Universidad de Almería, Almería.
  • Leca-Veiga, A. & Pinto, T. (2002). The students´enjoyment of physical education and the relationship with their satisfaction levels.En, M. A. González Valeiro, J. A. Sánchez Molina & J. Gómez Varela (Eds.) Congreso Internacional de la Asociación Internacional de Escuelas Superiores de Educación Física (AIESEP) (pp. 492-495). A Coruña: AIESEP. Instituto Nacional de Educación Física de Galicia. Xunta de Galicia.
  • Moreno, J.A., Rodríguez, P.L. & Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la Educación Física. Revista Española de Educación Física, 11, (2), 14-28.
  • Moreno, J.A., Sánchez, M.; Rodríguez, D., Prieto, M.P. & Mula, C. (2002a). ¿Puede el comportamiento del profesor influir en la valoración que el alumno realiza de la Educación Física?. En A. Díaz Suárez, P. Luis Rodríguez y J. A. Moreno Murcia (Coords.) III Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
  • Moreno, J.A., Sánchez, M., Rodríguez, D., Prieto, M.P. & Mula, C. (2002b). Valoración de la Educación según la importancia concedida por el alumno. En A. Díaz Suárez, P. Luis Rodríguez y J.A. Moreno Murcia (Coords.) III Congreso Internacional de Educación Física e Interculturalidad. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
  • Orona, L., Micó, J. & Piéron, M. (2002). Actitud de los adolescentes andorranos hacia la Educación física escolar. En, M. A. González Valeiro, J. A. Sánchez Molina & J. Gómez Varela (Eds.) Congreso Internacional de la Asociación Internacional de Escuelas Superiores de Educación Física (AIESEP) (pp. 605-608). A Coruña: AIESEP. Instituto Nacional de Educación Física de Galicia. Xunta de Galicia.
  • Pavón, A. (2004). Motivaciones e intereses de los universitarios murcianos hacia la práctica físico-deportiva. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia, Murcia.
  • Piéron, M., Ledent, M., Almond, L., Airstone, M. & Newberry, I. (1996).Comparative analysis of youth lifestyle in selected European Countries. Attitudes towards school and physical education. Research study prepared for the International Council of Sport Science and Physical Education. Liège.
  • Piéron, M., Telama, R., Almond, L., Ledent, M. & Carreiro, F. (2002). Involvement of children in sports and physical activities. Comparative Analysis of youth lifestyle in Selected European Countries. En Congreso Internacional de la Asociación Internacional de Escuelas Superiores de Educación Física (AIESEP). A Coruña: AIESEP. Instituto Nacional de Educación Física de Galicia. Xunta de Galicia.
  • Piéron, M., González, M. & Castro, M.J. (2002). Percepciones del alumnado y variaciones de las mismas en función del contenido de las sesiones de E.F. En Congreso Internacional de la Asociación Internacional de Escuelas Superiores de Educación Física (AIESEP). A Coruña: AIESEP. Instituto Nacional de Educación Física de Galicia. Xunta de Galicia.
  • Ruiz, F. (2001). Análisis diferencial de los comportamientos, motivaciones y demanda de actividades físico-deportivas del alumnado almeriense de Enseñanza Secundaria Post Obligatoria y de la Universidad de Almería. Tesis Doctoral. Universidad de Almería: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Almería.
  • Torre, E. Cárdenas, D. & García Montes, M. E. (2001). Las percepciones que se derivan de las experiencias recibidas en las clases de educación física y su repercusión en los hábitos deportivos en el alumnado de bachillerato. Motricidad, 7, 95-112.
  • Torre, E., Cárdenas, D. & Girela, M.J. (1997). Los hábitos deportivos extraescolares y su interrelación con el área de Educación Física en el alumnado de Bachillerato. Motricidad, 3, 109-129.