¿Un intento por exportar el mercado japonés?: la revista "Shonen Mangazine"

  1. Julio Andrés Gracia Lana 1
  2. María Abellán Hernández 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revue:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Année de publication: 2018

Volumen: 23

Número: 45

Pages: 95-115

Type: Article

DOI: 10.1387/ZER.20126 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

Résumé

"Shonen Mangazine" supposed an attempt on the part of the publishing company Planeta to raise a periodical magazine with content solely of Japanese origin. It was based on the rise of Japanese comics in Spain in the decade of the nineties, especially sponsored by successes such as Dragon Ball by Akira Toriyama. The study of the formal and editorial structure, the periodicity and authors included in the magazine, allows us to better understand the history of the comic and the recent periodical press in Spain.

Références bibliographiques

  • Berndt, J. (2008). Considering Manga Discourse. Location, Ambiguity, Historicity. En M. W. MacWilliams (ed.), Japanese visual culture: explorations in the world of manga and anime (pp. 295-310). Armonk (Nueva York): Sharpe.
  • — (2009). Manga and “Manga”: Contemporary Japanese Comics and their Dis/similarities with Hokusai Manga. En A. Jablonski, S. Meyer y K. Morita (eds.), Civilitation of Evolution, Metamorphoses in Japan 1900-2000 (pp. 210-222). Cracovia (Polonia): Manggha/Museum of Japanese Art and Technology.
  • Bouissou, J-M; Pellitrelli, M; Dolle-Weinkauff, B y Beldi, A. (2010). Manga in Europe: A Short Study of Market and Fandom. En T. Johnson-Woods (ed). Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives (pp. 253-267). Nueva York: Continuum.
  • B’s Log Cómic (2009). ¿Por qué B’s Log?, B’s Log Cómic, 1. Barcelona: Planeta, s. p.
  • Bustamante, E. (2006). Radio y televisión en España. Historia de una asignatura pendiente de la democracia. Barcelona: Gedisa Editorial.
  • Crespo Ortiz, A. (2010). El cómic español asalta la esfera pública: La revista El Víbora y el Golpe de Estado de 1981. En Zer, 28 (15), 169-179. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/2358/1958.
  • Díaz de Guereñu, J. M. (2014). Hacia un cómic de autor: A propósito de Arrugas y otras novelas gráficas. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • El Víbora. (1980). Editorial. El Víbora, 5. Barcelona: La Cúpula, 4.
  • Fusanosuke, N. (2003). Japanese Manga: Its Expression and Popularity. ABD, 34 (1), 3-5.
  • Guiral, A. (2011). 1970-1995: un reloj atrasado y otro tren perdido. Arbor, 187 (2), 183-208. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2118.
  • Recuperado de http://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/view/1376/1385
  • — (2012). Del tebeo al manga: Una historia de los cómics. Revistas de humor infantiles y juveniles. Barcelona: Panini España
  • Hernández-Pérez, M. (2017). Manga, anime y videojuegos. Narrativa cross-media japonesa. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Ibáñez, J. L.; Pérez, J. C. y Zalbidea, B. (1999). Televisión y programación infantil en Euskadi. En Zer, 4 (7), s. p. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/17408/15185
  • Iwabuchi, K. (2002). “Soft” Nationalism and Narcissism: Japanese Popular Culture goes global. En Asian Studies Re-view, 4 (26). 447- 469.
  • Kinsella, S. (2000). Adult Manga. Culture & Power in contemporary Japanese Society. Londres: Routledge Curzon.
  • Muñoz, D. y Samaranch, A. (1997). La palabra de la industria. U, el hijo de Urich, 3.Barcelona: Camaleón Ediciones, 20-25.
  • Pérez, P. (2018). ¿“Solo para adultos”? Del boom al crack. La ficción de género en las revistas españolas de cómic de los ochenta. En G. Vilches (coord.). Del boom al crack. La explosión del cómic adulto en España (1977-1995)(pp. 57-92). Madrid: Diminuta Editorial.
  • Pons, A. (2011). La industria del cómic en España. Radiografía de ¿un mito o una realidad? Arbor. Ciencia, pensamiento, cultura, 2, Extra, 265-273. Doi: 10.3989/arbor.2011.2extran2123
  • Quesada de la Cámara, D. y García Alcarria, J. (2008). Generación Dragon Ball. Palma de Mallorca: Dolmen Editorial.
  • Santiago, J. A. (2012). Generación manga. Auge global del imaginario manga-anime y su repercusión en España. Puertas a la lectura, 24, 10-27.
  • — (2010). Manga. Del cuadro flotante a la viñeta japonesa. Vigo: Grupo DxS (digital and graphic art research).
  • — (2007). Palabra vista, imagen leída. Certamen de Arte Gráfico para Jóvenes Creadores, Calcografía Nacional (presentación). Recuperado de
  • http://www.jsantiago.es/jsantiago/textos_files/Palabra%20vista.%20Imagen%20lei%CC%81da.pdf
  • Sarto, J. (1995). Shonen Mangazine. Se aproximan cambios. Shonen Mangazine, 16. Barcelona: Planeta, 3.
  • Sarto, J. (1996). Editorial. Aquí acaba Shonen Mangazine. Shonen Mangazine, 24. Barcelona: Planeta, 3.
  • Serrano, A. (2012). El manga, 20 años después de la llegada de Dragon Ball.20 minutos. Madrid. Recuperado de
  • http://www.20minutos.es/noticia/1679290/0/manga/dragon-ball/sonrisa-vampiro/
  • Shiokawa, K. (1999). Cute but deadly: women and violence in Japanese comics. En J. A. Lent (ed.), Themes and issues in Asian Cartooning. Cute, cheap, mad and sexy (pp. 93-126). Bowling Green: Bowling Green State University Popular Press.
  • Shonen Mangazine. (1995). Editorial. En Japón piensan que estamos locos… Shonen Mangazine, 1. Barcelona: Planeta, 3.