¿Es necesario profesionalizar la figura del tutor de especialistas en formación sanitaria?

  1. Miriam Martínez Juárez
  2. Pilar Martínez Clares
  3. Eduardo B. Romero Sánchez
  4. Jesús Miguel Muñoz Cantero
Journal:
Ciencias Psicológicas

ISSN: 1688-4094 1688-4221

Year of publication: 2009

Year: 3

Issue: 1

Pages: 101-114

Type: Article

More publications in: Ciencias Psicológicas

Abstract

The training system of health care professionals in our country is mature enough, but it has to face new challenges, as it is the case of the professionalization of the academic advisor of specialists in formation. The current regulation governing the specialized training, attaches importance to this figure but scarcely portrays it. The large structural transformation raises the need to conceive new professionals to which to attribute competencies that have not been required to date. To assist the adaptation to all these changes, we need new teaching-learning systems based on competencies to facilitate learning throughout life, to contribute to birth of the kind of professional required and demanded in the XXI century. We are aware that neither the health care organizations, nor the profile of health care professionals have remained on the sidelines of the new requirements of the environment. Therefore, we wonder if the academic advisor of specialists in training is prepared to assume these responsibilities, being necessary and priority, its professionalization

Bibliographic References

  • Alex, L.. (1991). Descripción y registro de las cualificaciones: El concepto de cualificación. Formación Profesional. 2. 23-37
  • Barbier. (1997). L´approche transversale. Anthropos. Paris.
  • Boendermaker, P. M.. (2000). What are the characteristics of the competent general practitioner trainer?. Family Practice. 17. 547-553
  • Bunk, G. P.. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento de profesionales de la RFA. Revista Europea de Formación Profesional. 1. 8-14
  • Skills for the new millennium: report of the societal needs working group. The Royal College of Physicians and Surgeons of Canada’s. Otawa.
  • (2003). Conclusiones del XVI Congreso de la Sociedad Española de Educación Médica. Revista Educación Médica. 6. 125-126
  • Cruess, R. L., Cruess, S. R., Johnston, S. E.. (2000). Professionalism: an ideal to be sustained. The Lancet. 356. 156-159
  • Delcourt, J.. (1991). Nuevas presiones a favor de la formación en la empresa. Revista Europea de Formación Profesional. 17. 3-14
  • Delors, J.. (1996). La educación encierra un tesoro. Santillana. UNESCO. Madrid.
  • Díaz Domínguez, J.. (2001). Jornada de Comisiones Docentes y Asesoras de la Comunidad de Madrid: Situación actual y perspectivas de futuro de la formación de especialistas sanitarios en la Comunidad de Madrid. Agencia Laín Entralgo. Madrid. 114-119
  • Echeverría, B.. (2001). Configuración Actual de la Profesionalidad. Letras de Deusto. 31. 35-55
  • Echeverría, B.. (2002). Gestión de la Competencia de Acción Profesional. Revista de Educación Educativa. 20. 7-43
  • Echeverría, B.. (2005). Competencia de Acción de los Profesionales de la Orientación. ESIC. Madrid.
  • Echeverría, B.. (2008). Orientación Profesional. UOC. Barcelona.
  • Fernández- Ríos, M.. (1995). Análisis y descripción de puestos de trabajo. Díaz de Santos. Madrid.
  • Loayssa, J. R., Fuertes, C., Castillo, M.. (2001). Acreditación y reacreditación de tutores. Tribuna Docente. 13-20
  • Martín Zurro, A.. (2003). Acreditación y reconocimiento de los tutores: Incentivación de la acción tutorial. Revista Educación Médica. 6. 7-8
  • Martínez Clares, P.. (2002). La orientación psicopedagógica: modelos y estrategias de intervención. EOS. Madrid.
  • Martínez Clares, P., Rubio, M., Garvía, C., Martínez Juárez, M.. (2003). Estudio cualitativo inicial de los Servicios de Orientación de la Universidad de Murcia. XI Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa:”Investigación y Sociedad.”. Granada. septiembre de 2003.
  • Morán Barrios, J. M.. (2003). ¿Es necesaria y compatible la existencia del tutor de médicos residentes dentro de nuestras estructuras asistenciales?. Revista Educación Médica. 6. 10-11
  • (3 de). ORDEN SCO/1198/2005, de 3 de marzo: por la que se aprueba y publica el programa formativo de la especialidad de Medicina Familiar y Comunitaria. BOE.
  • (21 d). Real Decreto 183/2008, de 8 de febrero: por el que se determinan y clasifican las especialidades en Ciencias de la Salud y se desarrollan determinados aspectos del sistema de formación sanitaria especializada. BOE.
  • Risco, G.. (2007). Educación Médica: Nuevas Tendencias, desafíos y oportunidades. Revista de Investigación en Docencia Universitaria. 3.
  • Taylor, F. W.. (1911). Principles of scientific management. Hasper. Nueva York.
  • Vargas, F.. (2001). El enfoque de la competencia laboral: Manual de formación. CINTERFOR. Montevideo.
  • (2003). Postgraduate Medical Education: WFME Global Standards for Quality Improvement. University of Copenhaguen. Denmark.