Los restos pictóricos del “Testaccio” haliéutico de Gades (El Olivillo, Cádiz): primera muestra del primer estilo pompeyano en la Bética

  1. Alicia Fernández Díaz 1
  2. Darío Bernal-Casasola 2
  3. Gonzalo Castillo Alcántara 1
  4. José Manuel Vargas Girón 2
  1. 1 Universidad de Murcia
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    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Cádiz
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    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Revista:
SPAL: Revista de prehistoria y arqueología de la Universidad de Sevilla

ISSN: 1133-4525 2255-3924

Año de publicación: 2019

Número: 28

Páginas: 203-234

Tipo: Artículo

DOI: 10.12795/SPAL.2019.I28.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

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Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

In this paper we analyze a group of Roman wall paintings from the excavation of the dump called El Olivillo in Cádiz, in 2016. This archaeological site has been identified as a huge dump at the harbor area, which has been defined as the Halieutic Testaccio and dated between 1st century BC and 1st century AD. These fragments are a first-time evidence of the First Pompeian Style in the Bética, being a remarkable step-forward on the knowledge of the diffusion of the Roman Wall painting in Hispania as well as the republican period in Cádiz. From a comprehensive perspective, here we analyze technical and stylistic aspects using different physical and chemial analysis.

Información de financiación

Este trabajo ha sido realizado dentro del marco del proyecto de investigación Pictores et officinae per provincias. La circulación de modelos pictóricos urbanos y rurales por el Sur de la Tarraconense y de la Lusitania desde una perspectiva integral (HAR2016-7487-P) y del proyecto GARVM II (HAR2016-78691P) financiados por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España.

Financiadores

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