Evaluación del máster interuniversitario de educación ambiental a través de las percepciones de estudiantes y profesores en un análisis DAFO

  1. Miguel Romero Gutiérrez
  2. María Martínez Chico
  3. María Rut Jiménez Liso
Revue:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Année de publication: 2015

Volumen: 12

Número: 2

Pages: 347-361

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2015.V12.I2.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Résumé

The SWOT analysis (strengths-weaknesses-threats-opportunities) is an excellent tool for assessing Master Degree. We present the evaluation of the Joint Master Degree in Environmental Education in its third edition by SWOT proposed by the participants (teachers and students). The results have been obtained grouping by similarity responses of participants in each section of the SWOT analysis. They show the assessment of the satisfaction or not of both groups (teachers and students) and propose an improvement plan attending to their demands

Références bibliographiques

  • Aivazidis, C., Lazaridou, M., y Hellden, G. F. (2006). A Comparison Between a Traditional and an Online Environmental Education Program. The Journal of Environmental Education, 37(4), 45.
  • Aypay, A. (2009). Teachers' Evaluation of Their Pre-Service Teacher Training. Theory and Practice, 9(3), 1113-1123.
  • Aznar Minguet, P., Martinez-Agut, M., Palacios, B., Piñero, A., y Ull, M. (2011). Introducing sustainability into university curricula: An indicator and baseline survey of the views of university teachers at the University of Valencia. Environmental Education Research, 17(2), 145-166.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-Century Teacher Education. Journal of Teacher Education, 5(3), 300-314.
  • Darling-Hammond, L. Chung, R. y Frelow, F. (2002). Variation in teacher preparation: How well do different pathways prepare teachers to teach? Journal of Teacher Education, 53(4), 286-302.
  • Duvall, J., y Zint, M. (2007). A Review of Research on the Effectiveness of Environmental Education in Promoting Intergeneration at Learning. The Journal of Environmental Education, 38(4), 14-24.
  • Erickson, F. (1992). Ethnographic microanalysis of interaction. En Le Compte, W. L.; Millroy and Preissle, J. (Ed.). The Handbook of qualitative research in education. San Diego: Academic Press. 201-225.
  • Ernst, J. y Theimer, S. (2011, October). Evaluating the effects of environmental education programming on connectedneess to nature. Environmental Education Research, 17(5), 577-598.
  • Ghemawat, P. (2002). How business strategy tamed the "invisible hand". Harvard: Business School Weel.
  • Goldman, D., Yavetz, B., y Pe'er, S. (2006). Environmental Literacy in Teacher Training in Israel: Environmental Behavior of New Students. The Journal of Evironmental Education, 38(1), 3-22.
  • Gorski, S. (1991). The SWOT team - Focusing on minorities. Community, Technical, and Junior College Journal, 61(3), 30-33.
  • Jain, S. y Pant, P. (2010). An Environmental Management System for Educational Institute: A Case Study of TERI University, New Delhi. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(3), 236-249.
  • Lago, J. y Sevilla, L. (2008). Análisis DAFO de los Picos de Europa de León. Pecunia: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 7, 125-148.
  • Lozano, M. Y. (2007). An analysis of the implementation of an environmental management system in a local public admision. Journal of Environmental Management, 82(4), 495-511.
  • Martínez-Chico, M.; Jiménez-Liso, M. R. y López-Gay, R. (2014). ¿Nuestra propuesta de formación inicial de maestros en Didáctica de las Ciencias Experimentales funciona? De las sensaciones a las pruebas. En De las Heras, M. A. (coord.). Investigación y transferencia un reto emocionante. Actas de los 26 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Servicio de publicaciones de la UHU. Huelva. 126-134.
  • Martínez-Chico, M.; López-Gay, R; Jiménez-Liso, M. R. y Acher, A. (2013). Demandas de maestros en activo y materiales curriculares para la enseñanza de las ciencias. Investigación en la escuela, 80, 35-48.
  • McDermott, L. C. (1998). Research in Physics Education. International Newsletter on Physics Education (ICPE-IUPAP), 36, 1-3.
  • Novo, M. y Bautista, M. J. (2012). Análisis de la incidencia de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en las revistas científicas españolas. Revista de Educación, 358, 583-597.
  • Perales, F. J., Burgos, O. y Gutiérrez-Pérez, J. (2014). El programa Ecoescuelas. Una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Perfiles Educativos, 36(145), 98-119.
  • Powers, A. L. (2004). An evaluation of four place based education programs. The Journal of Environmental Education, 35(4), 17-32.
  • Rivera, M. J., Manning, M. M., y Krupp, D. A. (2013). A Unique Marine and Environmental Science Program for High School Teachers in Hawai'i: Professional Development, Teacher Confidence, and Lessons Learned. International Journal of Environmental and Science Education, 8(2), 217-239.
  • Romero, M. (2012). Evaluación del diseño y caracteristicas del máster interuniversitario de educador/a ambiental. Trabajo fin de máster. Repositorio de la UAL.
  • Romero, M., Jiménez-Liso, M. R. y Martínez-Chico, M. (2004). ¿Cuál es la percepción de los participantes del Máster Interuniversitario de Educador/a Ambiental en un análisis DAFO conjunto? En De las Heras, M. A. (coord.). Investigación y transferencia un reto emocionante. Actas de los 26 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Servicio de publicaciones de la UHU. Huelva. 600-608.
  • Romero, M.; Jiménez-Liso, M. R. y Martínez-Chico, M. (en prensa). SWOT analysis to evaluate the programme of a joint online/onsite master's degree in environmental education through the students' perceptions. Evaluation and Program Planning (artículo en revisión).
  • Ruiz-Mallena, I., Barraza, L., Bodenhorn, B., y Reyes-García, V. (2009). Evaluating the impact of an environmental education programme: An empirical study in Mexico. Environmental Education Research, 5(3), 371-387.
  • Shulman, Lee S. (1997). Disciplines of inquiry in education: An overview. En Richard M. Jaeger (Ed.). Complementary methods for researchers in education. rWashington D. C.: American Education Research Association.
  • Smith-Sebasto, N. (2006). Preparing Effective Environmental Educators. The Journal of Environmental Education, 38(1), 60-62.
  • Smith-Sebasto, N. y Semrau, H. J. (2004). Evaluation of the Environmental Education Program at the New Jersey School of Conservation. The Journal of Environmental Education, 36(1), 3-18.
  • Tamir, P. (1988). Subject Matter and Related Pedagogical Knowledge in Teacher Education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99-110.