Jornada escolar partida y continua. ¿Existen evidencias que motiven el cambio en la gestión del tiempo escolar en España?

  1. Morales Yago, Francisco José 1
  2. Galán González, Arturo 2
  3. Pérez Juste, Ramón 3
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  2. 2 Universidad Nacional de Educacion a Distancia (ESPAÑA)
  3. 3 Universidad Nacional de Educación a Distancia (Spain)
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 3

Pages: 965-984

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.55335 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Sustainable development goals

Abstract

The effect of the school time (from 8:30 to 15 versus from 9 to 17) on the results of the students has been a subject scarcely studied, but conflicting in the Spanish national context due to its laboral and social consequences for teachers and families. The two main objectives of this work are: first, inquire whether there is an association between academic performance and type of school schedule; second, to analyze teacher preferences for one type or another of school schedule and the reasons for thinking so. Three decades since 8:30 to 15 schedule began to be implemented in some regions, it can be concluded that the expected academic progress have been reduced and comparable to those experienced by communities that have remained in 9 to 17 schedule. By survey methodology (N = 400) combined with semi-structured interviews (N = 30), it is evident that teachers prefer the shorter schedule, adducingreasonssuch as the possibility of increasing professional developmentor fewer roundsto the center.

Bibliographic References

  • Almeida, J. (2000).Por La Jornada Continua, Cuenta Y Razón.
  • Antúnez, S.Y Gairín, J. (2002).La Organización Escolar. Práctica Y Fundamentos. (Barcelona, Graó).
  • Azpillaga, V., Intxausti, N., Y Olariaga, L. (2014). Implicación De Las Familias En Los Centros Escolares De Alta Eficacia En La Comunidad Autónoma Vasca. Bordón. Revista De Pedagogía: 66(3), Pp. 27-37. Recuperado De: Http://Dx.Doi.Org/10.13042/Bordon.2014.66302
  • Bukala, M., Hu, Y., Lee, R., Ward-Horner, J., Yfienup, D. (2015) The Effects Of Work-Reinforcer Schedules On Performance And Preference In Students With Autism.Journal Of Applied Behavior Analysis: 48 Nº 1,215-220.
  • Boadau, N.A.P., Milondzo., K.S., Yadjel, A. (2009). Parent-Community Involvement In Shoolgovernace And Its Effects On Teacher Effectiveness And Improvement Of Learner Performance: A Study Of Selected Primary And Secondary Shools In Bostwana. Educationalresearch And Rewiew: 4 (3)96-105.
  • Caride, J. (1993). A Xornada Escolar De Sesión Única En Galicia. Estudio Avaliativo: Conclusiones, Xerais E Criterios De Actuación. (Santiago De Compostela, Xunta De Galicia)
  • Camp, M. (2005). Horario Intensivo.Cuadernos De Pedagogía: 344, Pp.9.
  • Cohen, J., Mccabe., L, Michelli.,N.M.,Y Pickeral,T. (2009).Shool Climate: Research Policy, Teacher Education And Practice. Teacherscollege Record: 111 (1), Pp. 180-213
  • Delgado, F. (2007). Soluciones Urgentes Para La Organización Del Tiempo. Cuadernos De Pedagogía: 365,80-83.
  • Doménech, J.Y Viñas. J. (1997).La Organización Del Espacio Y Del Tiempo En El Centro Educativo. Barcelona: Graó.
  • Feito, R. (2007). Tiempos Escolares. El Debate Sobre La Jornada Escolar Continua Y Partida. Cuadernos De Pedagogía, 74-79.
  • Fernández, M. (2001).La Jornada Escolar: Análisis Y Valoración De Los Procesos, Los Efectos Y Las Opciones De La Implantación De La Jornada Continua. Barcelona: Ariel.
  • Fernández, M. (2004) Análisis Y Valoración De Los Procesos, Los Efectos Y Las Opciones De La Implantación De La Jornada Continua. Recuperado De: Http://Www.3.Usual.Es/Mfe/Enguita/Textos.Jornada.Pdf
  • Fredricks., S.L. Y Eccles, J.S. (2006). Extracurricular Involvement And Adolescent Adjustment: Impact Of Duration, Number Of Activities, And Breadth Of Participation. Applied Development Science: 10 (3), Pp. 132-146.
  • Galán, A.,Torrego, J.C. Y Martín, M. (2009).Una Aproximación A La Evaluación De La Eficacia A Través De La Percepción De Resultados Por El Profesorado. Bordón. Revista De Pedagogía: 61. 4, 21-38
  • Gilman, R., Meyers, J.,Y Pérez, L (2004). Structured Extracurricular Activities Among Adolescents: Finding And Implications For School Psychologists. Psychology In Theshools: 4 (1), 3-41.
  • Gimeno, J. (2008).El Valor Del Tiempo En La Educación. (Madrid, Morata).
  • Hermoso, V. Y Chinchilla, J. (2010). Estudios De La Ocupación Del Tiempo Libre De Los Escolares. Retos, Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte Y Recreación: 18,9-13.
  • Husti, A. (1992). Del Tiempo Escolar Uniforme A La Planificación Del Tiempo Móvil. Revista De Educación: 298.271-305.
  • Inee (Instituto Nacional De Evaluación Educativa) (2013). Pisa 2012. Programa Para La Evaluación Internacional De Los Alumnos. Informe Español (Volumen I). (Madrid, Ministerio De Educación).
  • Lagacé-Séguin, D.G.Y Case, E. (2010). Extracurricular Activities And Parental Involvement Predict Positive Outcomes In Elementary School Children. Early Child Development&Care: 180 (4), 453-462.
  • Lázaro, L. (2012). La Perspectiva Social De La Jornada Escolar En La Unión Europea. Estudio Comparado En Italia, Francia, Portugal Y España. Revista Española De Educación Comparada.: 19, 193-218.
  • Marrero, M. (1994).Las Razones Para La Jornada Continua. Cuadernos De Pedagogía: 221, 70-73.
  • Ridao, I.Y Gil, J. (2002). La Jornada Escolar Y El Rendimiento De Los Alumnos. Revista De Educación: 37, Pp. 141-156.
  • Pereyra–García De Castro. M.A. (1992). La Jornada Escolar En Europa. Cuadernos De Pedagogía: 206, 14-23.
  • Pereyra–García De Castro. M.A. (1994) Las Dudas De La Jornada Continua: Cuadernos De Pedagogía: 221, 72-73.
  • Plano-Clark, V (2008) Mixed Methods Approaches In Family Science Research. Revista Universidad Of Nebraska-Lincold. Recuperado De: Http://Digitalcommons.Unl.Edu/Cgi/Viewcontent.Cgi?Article=1080&Context=Edpsychpapers
  • Sampedro, Z (2013). Reflexión Sobre El Proceso De Implantación De La Jornada Escolar Continua. Rescoldos: Revista De Diálogo Social.: 28, 56-58.
  • Sánchez-López, M.P.Y Díaz, J.F. (2001). Análisis De Las Variaciones En Atención Y Percepción A Lo Largo De La Jornada Escolar En Niños De 7-11 Años. Departamento De Psicología Diferencial Del Trabajo. Mimeo.
  • Testu, F. (1994). Quelques Constantes Dans Les Fluctuationsjournalières Et Hebdomadaires De L’activitéintellectuelle Des Élèves En Europe, Enfance: 4, 384-400.
  • Testu, F. (1996). Les Rythmesscolaires, La Nécessitéd’uneclarificationpsychologique, L’année De La Recherche En Sciences De L’éducation: 96, 155-168.
  • Testu, F. (1998). Chronobiologie De L’enfant, Chronopsychologiescolaire Et Aménagements Du Temps, Psychologie Et Éducation,: 35,15-29.
  • Testu, F. (1998). Etudes Des Rythmesscolaires À Evry, Rapportdans Le Cadre D’uneconvention De Recherche Entre La Mairied’evry Et L’université De Tours, Imprimerie De L’université.
  • Testu, F. (2002). Les Rythmesscolaires, Approchechro No Psychologique. Recuperado De: Http://Forteza.Sis.Ucm.Es/Profes/Juanfran/Crono/Sic_Comunicaciones.Pdf. En Actasdel Seminario Internacional Complutense: Ritmos Psicológicos Y Jornada Escolar,5 Y 6 De Abril. Madrid, 6-24.
  • Testu, F., Clarisse, R., Y Janvier, B. (1999). Etude Des Rythmes Scolaires À Bourges (Phases Expérimentales 1997-1998 Et 1998-1999), Rapportdans Le Cadre D’une Convention De Recherche Entre La Mairie De Bourges Et L’université De Tours, Imprimerie De L’université, 139.
  • Vázquez, M. (2004). ¿Puede Ser La Jornada Continua Una Buena Opción Pedagógica? La Gaceta Del Miércoles.
  • Vv.Aa. (2000). L¨Expertise Collective, Rythmes De L`Enfant. De L´Horlonge Biologique Aux Rythmes Scolaires. Recuperado De : Www.Ist.Inserm.Fr/Basisrapports/Rythenf.Hatml
  • Zvoch., K. Y Stevens, J.J. (2008). Measuring And Evaluating School Performace: An Investigation Of Status And Growth-Based Achievement Indicators. Evaluation Review, 32 (6), 569-595.
  • Zaffran, J. (2001).Le Temps Scolaire, Le Temps Libre E Le Temps Des Loisirs: Comment Réussir Au Collège Français En S’engageant Dans La Course Des Temps Sociaux. Loisir Et Société, Vol. 24, Nº 1. Recuperado De :Http://Www.Erudit.Org/Revue/Ls/2001/V24/N1/000166ar.Html