Crítica y producción artística en el capitalismo académico:de la crisis del modelo empresarial de universidad al giro educativo en las pedagogías del arte

  1. Enric Mira 1
  2. Cristina Guirao 2
  1. 1 Universidad de Alicante (España)
  2. 2 Universidad de Murcia (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2019

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 131-145

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.59499 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

The concept of education has been the subject of social and political artworks since the 60’s and 70’s of the twentieth century, however the artistic approaches of critical nature on universtiy higher education have been punctual and little-known. Starting from the diagnosis of a “University in ruins” in the context of an “academic capitalism”, this paper proposes, first of all, the analysis of a series of artistic productions that, like those of Ian Wallace and Antoni Muntadas, have addressed specifically a critique of the university as an academic and educational institution. Both approaches discuss on the emergence of the bussines university from the crisis of the humboldtian paradigm of university and the failure of the enlightened ideal of emancipation of humanity through scientific progress. Next, it is analyzed how, from a series of contemporary artistic practices, some of them emerged around the so-called “educational turn” of art, a review of artistic pedagogies is carried out, underpinning another possible way for the transformation of the entrepreneurial model of university.

Bibliographic References

  • Agamben, G. (2015). ¿Qué es un dispositivo? Madrid: Anagrama.
  • Allen, F. (Ed.) (2011). Education (Whitechapel: Documents of Contemporary Art). Cambridge MA: MIT Press.
  • Audretsch, D.B. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, 39(3), pp. 313-321.
  • Augaitis, D. (Com.) (2011). Muntadas: Entre/Between. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Bottinelli, S. (2017). Pedagogy, Art and Public Sphere. Public Art Dialogue, 7 (1), pp. 57-69.
  • Brea, J.L. (2004). La universidad del conocimiento y las nuevas humanidades. Estudios Visuales, 2, pp. 133-154.
  • Etzkowitz, H., Webster, A. y Healey, P. (Eds.) (1998). Capitalizing Knowledge: New Intersections of Industry and Academia. Albany: State University of New York Press.
  • Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
  • Fried, M. (2008). Why Photography Matters as Art as Never Before. London and New Haven: Yale University Press.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P. y Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Pomares-Corredor.
  • Giroux, H. (2007). University in Chains: Confronting the Military-Industrial-Academic Complex. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Giroux, H. (2010). Bare Pedagogy and the Scourge of Neoliberalism: Rethinking Higher Education as a Democratic Public Sphere. The Educational Forum, 3 (74), pp. 184-196.
  • González, J. y Wagenaar, R. (Eds.) (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Bilbao: Universidad de Deusto/Universidad de Groningen. Recuperado de: http://tuningacademy. org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf [Fecha de consulta: 10 de enero de 2017].
  • Graham, J., Graziano, V. y Kelly, S. (2016). The Educational Turn in Art. Rewriting the hidden curriculum. Performance Researche, 21 (6), pp. 29-35.
  • Guerrero, M. y Urbano, D. (2012). The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer, 37(1), pp. 43–74.
  • Guerrero, M.; Urbano, D.; Fayolle, A.; Klofsten, M. y Mian, S. (2016). Entrepreneurial universities: emerging models in the new social and economic landscape. Small Bussines Economics, 47 (3), pp. 551-563.
  • Habermas, J. (1987). La idea de universidad - procesos de aprendizaje. Sociológica, 2 (5), pp. 25-46.
  • Hoevel, C. (2001). Ante la llegada de la Business University. Valores en la Sociedad Industrial, 51, pp. 3-17.
  • Ibarra, E. (1998). Neoliberalismo, educación superior y ciencia en México. Hacia la conformación de un nuevo modelo. En Ibarra, E. (Coord.). La universidad ante el espejo de la excelencia: enjuegos organizacionales. México: Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa, pp. 117-182.
  • Ibarra, E. (2000). Evaluación, productividad y conocimiento: barreras institucionales al desarrollo académico, Sociológica, 14 (41), pp. 41-59.
  • Ibarra, E. (2002). La “nueva universidad” en México: transformaciones y perspectivas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7 (14), pp. 75-105.
  • Ibarra. E. (2003). Capitalismo académico y globalización: la universidad reinventada. Educaçao & Sociedade, 24 (84), pp. 1059-1067.
  • Jaspers, K. (2013). La idea de universidad. Barañáin: Eunsa.
  • Madoff, S.H. (2009). Art School (Propositions for 21st Century). Cambridge MA: MIT Press.
  • Marceau, J. (1996). La máquina de producción de conocimientos: las universidades del futuro y el futuro de las universidades. Universidad Futura, 7 (20-21), pp. 65-78.
  • Muntadas, A. (2017a). About Academia I (las transcripciones: un documento interno). Sevilla: CICUS Universidad de Sevilla.
  • Muntadas, A. (2017b). About Academia II (las transcripciones: un documento interno). Sevilla: CICUS Universidad de Sevilla.
  • O’Neil, P. y Wilson, M. (2010). Curating and the Educational Turn. Londres: Open Editions.
  • Ortega y Gasset, J. (1951). Misión de la Universidad. En Ortega y Gasset, J. Obras completas. Tomo IV. Madrid: Revista de Occidente.
  • Osborne, P. (2015). The Domain of the Great Bear: Peter Osborne on “Use! Value! Exchange! Inside and Outside Relations of Exchange2”. Recuperado de: https:// www.artandeducation.net/announcements/106679/the-domain-of-the-great-bear-peterosborne- on-use-value-exchange-inside-and-outside-relations-of-exchange-2 [Fecha de consulta: 30 de junio de 2018].
  • Piedras, P.A. (2008). Una lectura de Humboldt. Max Weber y la universidad alemana. Arbor. Ciencia, Pensamiento y Cultura, 184 (731), pp. 481-493.
  • Pollock, G. (2003). Does Art Think? How Can We Think the Femenine, Aesthetically? En: Arnorld, D. y Iversen, M. (eds.). Art and Thought. Londres: Blackwell, pp. 129-155.
  • Readings, B. (1996). The University in Ruins. Cambridge MA: Harvard University Press.
  • Rioja, A (2010). ¿Hacia qué modelo de universidad converge europa? IC Revista científica de información y comunicación, 7, pp. 357-369.
  • Rogoff, I. (2008). Turning. e-flux [revista en línea], 0. Recuperado de: http://www.e-flux. com/journal/00/68470/turning/ [Fecha de consulta: 10 de enero de 2017].
  • Rogoff, I. (2010). Free. e-flux [revista en línea], 14. Recuperado de: http://www.e-flux.com/ journal/14/61311/free/ [Fecha de consulta: 10 de enero de 2017].
  • Slaughter, S. y Leslie, L. (1997). Academic Capitalism: Politics, Policies and Entrepreneurial University. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Slaughter, S. y Rhoades, G. (2004). Academic Capitalism in the New Economy: Markets, State and Higher Education. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Sloterdijk, P (2003). Crítica de la razón cínica. Madrid: Siruela.
  • Urbano, D., & Guerrero, M. (2013). Entrepreneurial universities: Socio-economic impacts of academic entrepreneurship in a European region. Economic Development Quarterly, 27(1), pp. 40-55.
  • Van Alphen, E. (2005). Art in Mind. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Villa, B. (2005). Sobre el lugar común: la universidad humboldtiana puede ser correcta en teoría pero no vale en la práctica. Una breve introducción a tres textos de Humboldt sobre la Universidad. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 38, pp. 273-281.
  • Wallace, I. (1990). The Idea of the University. Vancouver: University of British Columbia’s Fine Arts Gallery.
  • Weber, M. (1987). El Político y el científico. Madrid: Alianza Editorial.
  • WHW (Com.) (2014). Un saber realmente útil. Madrid: MNCARS.