Influencia del programa de entrenamiento reflexivo sobre el conocimiento declarativo de un equipo de baloncesto
- Alarcón López, Francisco
- Cárdenas Vélez, David
- Miranda León, María Teresa
- Ureña Ortín, Nuria
- Piñar López, María Isabel
ISSN: 1578-8423, 1989-5879
Argitalpen urtea: 2011
Alea: 11
Zenbakia: 1
Orrialdeak: 19-28
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de psicología del deporte
Laburpena
The purpose of this study was to examine the influence of a training program on declarative knowledge that he had a team on the internal logic of basketball. The participants in the study were 10 senior players with a mean age of 21 years. The intervention was based on the player you understand, through a process of reflection and exploration, the reasons for the actions of collective game, by understanding the principles of basketball. The program lasted 7 months, with three sessions a week. To evaluate the knowledge of images selected player basketball games of high level, and asked the experimental subjects for assessment. Then we analyzed their response compared with the evaluation of a panel made of the same game situations. The results demonstrated that the experimental subjects improved significantly (p < .000) in knowledge they had on the internal logic of the actions that were presented on the test.
Erreferentzia bibliografikoak
- Alarcón, F. (2008). Incidencia de un programa de entrenamiento para la mejora táctica colectiva del ataque posicional en baloncesto masculino. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
- Alarcón, F., Cárdenas, D., y Ureña, N (2008). Diseño y validación de un instrumento de medida para el conocimiento declarativo de la táctica en baloncesto. En Actas del Congreso IV Congreso Internacional y XXV Nacional de Educación Física. Córdoba: Universidad de Córdoba.
- Allard, F., y Burnet, N. (1985). Skill in sport. Canadian journal of psychology, 2, 22-33.
- Almond, L. (1983). "Games making". Bulletin of Physical Education, 19 (1), 32-35.
- Anderson, J. R. (1987). Acquisition of cognitive skill. Psychological review, 89, 369-406.
- Bláquez, D. (1982). La educación física en preescolar: una didáctica aplicada. Apunts, 19 (75), 185-196.
- Blázquez, D. (1999). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: Inde.
- Bunker, D., y Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools. Bulletin of Physical Education, 18, 7-10.
- Cárdenas, D., y Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital, 6, 51-72.
- Cárdenas, D., y Pintor, D. (2001). La iniciación al baloncesto en el medio escolar. En F. Ruiz, A. García y A.J. Casimiro. (Eds.), La iniciación deportiva basada en los deportes colectivos: nuevas tendencias metodológicas (pp.105-144). Madrid: Gymnos.
- Cárdenas, D., Pinar, M. I., Sánchez, M., y Pintor, D. (1999). Análisis del juego interior en baloncesto. Motricidad. European Journal of Human Movement, 5, 87- 110.
- Coll, C., Martí, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I., y Zabala, A. (2002). El constructivismo en el aula. Barcelona: Grao.
- Devís, J. (1992). Bases para la propuesta de cambio en la enseñanza de los juegos deportivos. En J. Devís., y C. Peiró, Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física: la salud y los juegos modificados. Barcelona: Inde.
- Ericsson, K. A., y Kintsch (1995). Long term working memory. Psychological review, 102, 211-245.
- Fernández, F. (2003). La enseñanza del deporte con diferentes programas: técnico, táctico, técnico-táctico. Trabajo presentado en el II Congreso Ibérico de baloncesto. Propuestas para la mejora en el proceso de formación y en el rendimiento en baloncesto. Cáceres.
- French, K. E., y Thomas, J. R. (1987). The relation of knowledge development to children̈s basketball performance. Journal of sport psichology, 9, 15-32.
- García, J. A. (2001). Adquisición de la competencia para el deporte en la infancia. El papel del conocimiento y la comprensión en la toma de decisiones en balonmano. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Extremadura.
- García, J. A., y Ruiz, L. M. (2003). Análisis comparativo de dos modelos de intervención en el aprendizaje del balonmano. Revista de psicología del deporte, 12 (1), 55-66.
- García, L., Moreno, P., Moreno, A., Iglesias, D., y Del Villar, F. (2009). Estudio de la relación entre conocimiento y toma de decisiones en jugadores de tenis, y su influencia en la pericia deportiva. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 5, (7), 60-75.
- García, L. M. (2004). Transferencia en los modelos horizontales de iniciación deportiva. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Castilla la Mancha.
- García, M.C., Rosa, A., Montero, I., y ETIEDEM (1990). Instrucción, aprendizaje e interacción profesor alumno. Un estudio de observación en el aula. Infancia y Aprendizaje, 51, 79-98.
- Grehaigne, J. F., & Godbout, P. (1995). Tactical knowledge in team sports from a constructivist and cognitivist perspective. Quest, 47 (4), 490-505.
- Grehaigne, J. F., Godbout, P., y Bouthier, D. (1999). The foundations of tactics and strategy in team sports. Journal of teaching in physical education, 18 (2), 159-174.
- Griffin, L., y Placek, J. L. (2001). The Understanding and development of learnerś Domain-Specific Knowledge. Journal of teaching in physical education, 20 (4), 299-407.
- Hambrick D.Z. (2003). Why are some people more knowledgeable than others? A longitudinal study of knowledge acquisition. Memory & cognition, 31 (16), 902-917.
- Harvey, S., Bryan, R., Weigs, H., González, A., y Van der Mars, H. (2006). Effects of Teaching Games for Understanding on Game Performance and Understanding in Middle School Physical Education. Physical education & sport pedagogy, 3, 74-168.
- Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (1998). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill.
- Iglesias, D. (2005). Efecto de un protocolo de supervisión reflexiva sobre el conocimiento procedimental, la toma de decisiones y la ejecución en jugadores jóvenes de baloncesto. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura.
- Kirk, D., y MacDonald, D. (1998). Situated learning inphysical education. Journal of Teaching in Physucal Education, 17, 376-387.
- McGuigan, J.F. (1997). Experimental Psychology: Methods of Research (7a ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- McGee, R., y Farrow, A. (1987). Test questions for physical education activities. Champaign, IL: Human Kinetics.
- McPherson, S. L., y Thomas, J. R. (1989). Relation of Knowledge and performance in boýs tennis: age and expertise. Journal of experimental child pychology, 48, 190-211.
- Méndez, A. (1999). Análisis comparativo de dos técnicas de enseñanza en la iniciación a dos deportes de invasión: el floorball patines y el baloncesto. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Granada.
- Metzler, M. (2000). Instructional models for physical education. Boston: Allyn y Bacon.
- Novak, J. (1998). Conocimiento y aprendizaje: los mapas conceptuales como herramientas facilitadoras para escuelas y empresas. Madrid: Alianza Editorial.
- Latorre, A. Rincón, D., y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
- Ponce, F. (2006). La eficacia de una técnica de enseñanza mediante la búsqueda o indagación en la mejora de diferentes aspectos funcionales, técnico-tácticos, decisionales y motivacionales, en futbolistas de categoría alevín, frente a una intervención tradicional y su transferencia a la competición. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Granada.
- Pozo, J. I. (2006). Aprendices y Maestros. (6a Ed.) Madrid: Alianza Editorial.
- Riveros, A., Cortázar, J., Alcázar, F., y Sánchez, J. (2005). Efectos de una intervención cognitivoconductual en la calidad de vida, ansiedad, depresión y condición médica de pacientes diabéticos e hipertensos esenciales. International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 445-462.
- Ruiz, L. M., y Arruza, J. (2005). El proceso de toma de decisiones en el deporte. Clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo. Barcelona: Paidós.
- Ruiz, L.M., Sánchez, M., Durán, J., y Jiménez, C. (2006). Los expertos en el deporte: su estudio y análisis desde una perspectiva psicológica. Anales de Psicología, 22 (11), 132-142.
- Sierra-Bravo, R. (1996). Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo.
- Singer R.N., y Janelle, C. M. (1999). Determing sport expertise: from genes to supremes. International journal of sport psychology, 30, 117-150.
- Sternberg, R. J., y Horvalt, J. A. (1995). A prototype of expert teaching. Educational Researcher, 24 (6), 9-17.
- Tallir, I. M. E., Lenoir, M., y Valcke, M. (2003). Assessment of game play in basketball. Trabajo presentado en el 2nd International Conference: Teaching Sport and physical Education for understanding University of Melbourne. Australia.
- Tallir, I. M. E., Valcke, M., y Lenoir, M. (2005). Effects of Two Instructional Approaches for Basketball on Decision-making and Recognition Ability. International Journal of Sport Psychology, 36 (2), 107-126.
- Tenenbaum, G. (2003). Expert athletes: An integrated approach to decision making. In J.L. Starkets y K.A. Ericsson (Eds.), Experts performance in sports: Advances in research on sport expertise (pp. 191-218). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Turner, A. P., & Martinek, T. J. (1992). A comparative analysis of two models for teaching games (Technique approach and game-centered (tactical focus) approach. International-Journal-of-Physical-Education-(Schorndorf,-FRG), 29 (4), 15-31.
- Turner, A. P., y Martinek, T. J. (1999). An investigation into teaching games for understanding: effects on skill, knowledge, and game play. Research quarterly for exercise and sport, 70 (3), 286-296.
- Vegas, G. (2006). Metodología de enseñanza basada en la implicación cognitiva del jugador de fútbol base. (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Granada.
- Williams, A. M., Davids, K., y Williams, J. G. (1999). Visual perception and action in sport. London: E & FN Spon.