Estrategias metodológicas y uso de recursos digitales para la enseñanza de la historiaanálisis de recuerdos y opiniones del profesorado en formación inicial

  1. Cosme Jesús Gómez Carrasco 1
  2. Álvaro Chaparro Sainz 2
  3. María del Mar Felices de la Fuente 3
  4. Ramón Cózar Gutiérrez 4
  1. 1 Universidad de Murcia
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    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad de Málaga
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    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  3. 3 Universidad de Almería
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    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

  4. 4 Universidad de Castilla La Mancha, Albacete
Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2020

Issue Title: Educación Patrimonial

Volume: 49

Issue: 1

Pages: 65-74

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.49.1.2020.65-74 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Sustainable development goals

Abstract

The changes that have taken place in our society require new teaching strategies and new purposes that build citizenship with a critical spirit and awareness of belonging to a broad and multicultural world. The main objective of this research is to analyze the memories of secondary school teachers in training on the teaching methodology used in history classes, and their opinions on the most appropriate strategies to teach this subject. The research has been carried out in the specialty of Geography and History of the Teacher Training Master. Four groups were selected at the universities of Murcia, Málaga, Castilla-La Mancha and Almería in the 2018/2019 academic year, collecting a sample of 129 participants (n=129). The results show that there are no major differences between universities in both memories and intentions about the teaching methodology that they believe they should use in the History class. However, there are significant gender differences: women have more traditional memories of History classes, and they are more in favor of the use of digital resources.

Funding information

Proyecto de investigación Jóvenes Líderes de la Fundación Séneca. Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia: “Competencias docentes y métodos activos de aprendizaje. Una investigación evaluativa con el profesorado en formación de ciencias sociales” (20638/JLI/18). Proyecto de Investigación del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades del Gobierno de España y cofinanciado con fondos FEDER (UE): “Conceptos metodológicos y métodos activos de aprendizaje para la mejora de las competencias docentes del profesorado” (PGC2018-094491-B-C33)

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