Efectos de un programa de formulación de objetivos y moldeamiento del pase en jóvenes jugadores de fútbol
- Carmona Cuevas, Daniel 1
- Guzmán Luján, José Francisco 1
- Olmedilla Zafra, Aurelio 2
-
1
Universitat de València
info
-
2
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1132-239X, 1988-5636
Argitalpen urtea: 2015
Alea: 24
Zenbakia: 1
Orrialdeak: 81-88
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Revista de psicología del deporte
Laburpena
A quasi-experimental study was conducted in order to analyze the effects of a goal setting program using the zapping technique aimed at passing in football from the progressive formulation of aims based on mental programs, which consisted of four weeks of training. The sample was made up of 13 players, with an average age of 15.67 years (SD = 0.35). Several psychological variables were measured: cognitive anxiety, self-confidence in soccer, and pass-related perceived competence. Moreover, performance variables related to passing were measured: (short distance passes, medium distance passes, long distance passes, forward passes, lateral passes, backward passes, come-to-feet passes, and running passes). The results show that players improved their pass-related perceived competence, as well as the number of medium distance passes, and come-to-feet passes.
Erreferentzia bibliografikoak
- Amado-Peña, M., Cobo, A., Oiartzabal, I. y Zinkunegi, A. (2003). Proceso de enseñanza-aprendizaje del fútbol. San Sebastián: Diputación Foral de Guipúzcoa.
- Araújo, D. (2006). Tomada de decisao no desporto. Lisboa: Ediçoes FHM.
- Buceta, J. M. (1998). Psicología del Entrenamiento Deportivo. Madrid: Dykinson.
- Castellano, J. y Casamichana, D. (2014). Deporte con dispositivos de posicionamiento global (GPS): Aplicaciones y limitaciones. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 355-364.
- Carvalho, J. H., Araújo, D., García-González, L. e Iglesias, D. (2011). El entrenamiento de la toma de decisiones en el tenis: ¿qué fundamentos científicos se pueden aplicar en los programas de entrenamiento?. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 767-783.
- Craig, M.C. (2011). New approaches to studying decision making in sport. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 689-708.
- Del Villar, F. e Iglesias, D. (2003). La enseñanza de la toma de decisiones en el deporte escolar. Conferencia I Congreso Europeo de Educación Física FIEP. Cáceres.
- Del Villar, F. e Iglesias, D. (2004). Conocimiento y toma de decisiones en jóvenes deportistas. Conferencia III Congreso Vasco del Deporte. Vitoria.
- Del Villar, F., Iglesias, D., Moreno, F. J., Cervelló, E. M. y Ramos, L. (2003). Study of the efficiency of starting to dribble in basketball and its technical/tactical implications. Journal of Human Movements Studies, 44, 273-284.
- Dodds, P., Griffin, L. L. y Placek, J. H. (2001). A selected review of the literature on development of learners' domain-specific knowledge. Journal of Teaching in Physical Education, 20, 301-313.
- Escolano-Pérez, E., Herrero-Nivela, M. L. y Echeverría-Expósito, R. (2014). La resolución como estrategia de enseñanza para el aprendizaje de la táctica ofensiva en la categoría pre-benjamín de fútbol 8. Revista de Psicología del Deporte, 23(3), 209-217.
- Fernández-Pérez, R. C., Yagüe-Cabezón, J. M., Molinero-González, O., Márquez-Rosa, S. y Salguero del Valle, A. (2014). Análisis de las diferencias motivacionales entre el fútbol 7 y el fútbol 11. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(2), 47-58.
- González-Víllora, S. (2008). Estudio de las etapas de formación del joven deportista desde el desarrollo de la capacidad táctica. Aplicación al fútbol. Tesis Doctoral. Universidad de Castilla La Mancha.
- González-Víllora, S., García-López, L. M., Contreras, O. R. y Gutiérrez, D. (2010). Estudio descriptivo sobre el desarrollo táctico y la toma de decisiones en jóvenes jugadores de fútbol (12 años). Infancia y Aprendizaje, 33(4), 489-501.
- Gréhaigne, J. F., Godbout, P. y Bouthier, D. (2001). The teaching and learning of decision making in team sports. Quest, 53, 59-76.
- Greihaine, J. F., Godbout, P. y Zerai, Z. (2011). How the "rapport de forces" evolves in a soccer match: the dynamics of collective decisions in a complex system. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 747-764.
- Iglesias, D., Cárdenas, D. y Alarcón, F. (2007). La comunicación durante la intervención didáctica del entrenador. Consideraciones para el desarrollo del conocimiento táctico y la mejora en la toma de decisiones en Baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 43-50.
- Iglesias, D., Moreno, P., Ramos, L. A., Fuentes, J. P., Julián, J. A. y Del Villar, F. (2002). Un modelo para el análisis de los procesos cognitivos implicados en la toma de decisiones en deportes colectivos. Revista de Entrenamiento Deportivo, 16(2), 9-14.
- Iglesias, D., Sanz, D., García, T., Cervelló, E. y Del Villar, F. (2005). Influencia de un programa de supervisión reflexiva sobre la toma de decisiones y la ejecución del pase en jóvenes jugadores de baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 209-223.
- James, N., Jones, P. D. y Mellalieu, S. D. (2004). Possession as a performance indicator in soccer. International Journal of Performance Analysis in Sport, 4(1), 98-102.
- Jiménez, S., Gómez, M. A., Borras, P. y Lorenzo, A. (2007). Factores que favorecen el desarrollo de la pericia en entrenadores expertos en baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 6(2), 145-149.
- Lago, C. y Martín-Acero, R. (2005). Determinantes en el fútbol de alto rendimiento: el tiempo de posesión del balón (abriendo la caja negra del fútbol). Revista de Entrenamiento Deportivo, 19(2), 13-19.
- Lindley, S. J. (1987). Perceptual training in basketball. Tesis doctoral no publicada. Universidad de McMaster, Hamilton, Ontario, Canada.
- Locke, E.A., Shaw, K.M., Saari, L.M. y Latham, G.P. (1981). Goal setting and task performance: 1969-1980. Psychological Bulleting, 90, 125-152.
- López-López, I.S. (2011). La evaluación de variables psicológicas relacionadas con el rendimiento en fútbol: habilidades psicológicas para competir y personalidad resistente. Tesis Doctoral no publicada. Granada: Universidad de Granada.
- Lorenzo, J., Pujals, C., Navarro, R. y Lorenzo, A. (2012). Análisis de los efectos de un programa de intervención psicológica en jóvenes jugadores de baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 43-48.
- Martens, R., Burton, D., Vealey, R. S., Bump, L. A. y Smith, D. E. (1990). Development and validation of the Competitive State Anxiety Inventory-2. En R. Martens, R.S. Vealey y D. Burton (eds.), Competitive anxiety in sport, (pp. 117-190). Champaign, IL: Human Kinetics.
- Martín-Acero, R. y Lago, C. (2005). Deportes de equipo. Comprender la complejidad para elevar el rendimiento. Barcelona: Editorial INDE.
- McCarthy, J. (1968). Programs with Common Sense. En M. Minsky (ed.), Semantic Information Processing, (pp. 403-418). Cambridge, MA: The MIT Press.
- Mombaerts, E. (2000). Fútbol: del análisis del juego a la formación del jugador. Barcelona: INDE.
- Moreno, A., Moreno, M. P., García-González, L., Gil, A. y Del Villar, F. (2011). Intervención en la toma de decisiones en jugadores de voleibol en etapas de formación. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 785-800.
- Norman, D. A., Rumelhart, D. E. y grupo LNR (1975). Explorations in cognition. San Francisco, CA: Freeman.
- Ortega, E., Giménez, J. M. y Olmedilla, A. (2008). Utilización del vídeo para la mejora de la percepción subjetiva de la eficacia competitiva y del rendimiento en jugadores de baloncesto. Revista de Psicología del Depone, 17(2), 279-290.
- Ortín, F. J. y Olmedilla, A. (2001). El establecimiento de objetivos como herramienta para la mejora del rendimiento en deportes de equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 1(1), 91-100.
- Papanikolaou, Z. K. (2000). The athletic intelligence. International Journal of Physical Education, 1(37), 24-28.
- Patiño, W., Girón, V. H. y Arango, A. F. (2007). Parámetros técnico-tácticos para la selección de jugadores de fútbol en las categorías sub 13-16 con miras al alto rendimiento. Medellín: Indeportes Antioquia-Liga Antioqueña de fútbol.
- Pepping, G. J., Heijmerikx, J. y De Poel, H. J. (2011). Affordances shape pass kick behavior in association football: Effects of distance and social context. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 709-727.
- Perales, J.C., Cárdenas, D., Piñar, M.I., Sánchez, G. y Courel, J. (2011). El efecto diferencial de la instrucción incidental e intencional en el aprendizaje de las condiciones para la decisión de tiro en baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 729-745.
- Rumelhart, D. (1984). Schemata and the cognitive system. En R. S. Wyer y T. K. Skrull (eds.), Handbook of social cognition, vol.1. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Sáenz-López, P., Ibáñez, S. J., Giménez, F. J., Sierra, A. y Sánchez, M. (2005). Multifactor characteristic in the process of development of the male expert basketball player in Spain. International Journal of Sport Psychology, 36(2), 151-171.
- Sáenz-López, P., Jiménez, A. G., Jiménez, F. J. y Ibáñez, S. J. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 35-41.
- Serra, J., González-Víllora, S. y García-López, L. M. (2011). Comparación del rendimiento de juego de jugadores de fútbol de 8-9 años en dos juegos modificados 3 contra 3. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 77-91.
- Starkes, J. L. y Lindley, S. (1991). Assessment and training of decision speed in basketball (Technical report). Ottawa, Ontario, Canada.
- Starkes, J. L. y Lindley, S. (1994). Can we hasten expertise by video simulations? Quest, 46, 211-222.
- Tayler, M. A., Burwitz, L. y Davids, K. (1994). Coaching perceptual strategy in badminton. Journal of Sports Sciences, 12, 213.