Ultrajes barrocos a través de la práctica artística de Jessica Harrison y Shary Boyle

  1. Lorena Amorós Blasco
Zeitschrift:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Datum der Publikation: 2012

Nummer: 6

Seiten: 99-111

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Arte y políticas de identidad

Zusammenfassung

Based on the Benjaminian postmodern notion that takes notice of the eternal recurrence of a Baroque period that never stops disseminating itself in a contemporary art context, and without a doubt, extensible nowadays with social dramatic inflections, this article tries to make women artists like Jessica Harrison and Shary Boyle visible with a denounce discourse against totalitarian regimes and/or gender violence, committing the individual with the intention of the art piece, making us reflect on these important matters and suggesting several solutions to help them disappear. Our investigation will be done through the perspective of content analysis. We will insist in Walter Benjamin’s reflections (1892-1940) that appear in his work The Origin of German Tragic Drama, as in the critical studies taken place around critical feminist studies

Bibliographische Referenzen

  • Amorós Blasco, L. (2005). Abismos de la mirada. La experiencia límite en el autorretrato último. Murcia: Cendeac.
  • Buchloh, B. (2004). Procedimientos alegóricos: apropiación y montaje en el arte contemporáneo. En B. Buchloh. Formalismo e historicidad. Modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid: Akal.
  • Brea, J. L. (1991). Nuevas estrategias alegóricas. Madrid: Tecnos.
  • Brea, J. L. (1999). Noli me legere. El enfoque retórico y el primado de la alegoría en el arte contemporáneo. Murcia: Cendeac.
  • Cunillera, M. (2005). ¿Quién se come a quién? metáforas del canibalismo en el arte del siglo XX. En Imágenes de la violencia en el arte contemporáneo. Madrid: A. Machado Libros.
  • De Diego, E. (2005). De lejos, de cerca. Violencia, el canon y algunas enfermedades de la mirada. En Imágenes de la violencia en el arte contemporáneo. Madrid: A. Machado Libros.
  • Foster, H. (2008). Belleza compulsiva. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Paz, O. (1996). El mono gramático. Barcelona: Seix Barral.
  • Pedraza, P. (1998). Máquinas de amar. Secretos del cuerpo artificial. Madrid: Valdemar.
  • Perniola, M. (2002). El arte y su sombra. Madrid: Cátedra.
  • Rosset, C. (1995). El espejo de la muerte. Archipiélago, 21, 129.
  • Vattimo, G. (1998). El sujeto y la máscara. Nietzsche y el problema de la liberación. Madrid: Península.
  • Walter B. (2010). Obras LIBRO I/VOL.1, R.T. Hermann Schweppenhäuser, Madrid: Abada editores.Wolf, N. (1991). El mito de la Belleza. Barcelona: Emecé