Los museos de arte contemporáneo en el paisaje urbano de la ciudad de Cuenca

  1. Ana Eulalia Aparicio Guerrero
  2. Cayetano Espejo Marín
Journal:
Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales

ISSN: 0214-0691 2530-8254

Year of publication: 2019

Issue: 9

Pages: 189-222

Type: Article

More publications in: Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales

Abstract

The article is structured in two well differentiated parts. The first part deals with the analysis of the urban landscape, the geological, historical and urban evolution of the old city, as well as the typological characteristics of its buildings and different perspectives of the historic center. The second part presents three underutilized historical buildings that underwent a rehabilitation to change their use to install various collections of contemporary art in them: Museum of Spanish Abstract Art, the Antonio Pérez Foundation and the Torner Space. These buildings have become landmarks of the urban landscape and cultural icons as points of reference for tourist flows of travelers visiting Cuenca.

Bibliographic References

  • Alba, E., Cortijo Talavera, A. e Iranzo García, E. (2017). Paisajes valencianos: territorio turístico. Valencia: Generalitat Valenciana, Instituto Valenciano de Tecnologías Turísticas y Universitat de València.
  • Almarcha Núñez Herrador, E., Díez de Baldeón García, P., Peris Sánchez, D. y Sánchez Sánchez, I. (2011). Paisajes de los Conjuntos Históricos. Castilla-La Mancha. Ciudad Real: Centro de Estudios de Castilla-La Mancha. Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.
  • Aparicio Guerrero, A.E. (1997). Urbanismo, política territorial y reanimación económica de la provincia de Cuenca (1975-1990). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Aparicio Guerrero, A.E. (2004). “A plena luz” y la rehabilitación del casco antiguo de Cuenca. Nimbus. Revista de Climatología, Meteorología y Paisaje, 13-14, 71- 86.
  • Aparicio Guerrero, A.E. (2013). Los centros históricos de Toledo y Cuenca. Nuevos equipamientos socioculturales para la recuperación funcional. Polígonos, 25, 19-56.
  • Aparicio Guerrero, A.E. y Fernández Fernández, M.C. (2004). La ciudad alta y las hoces de Cuenca: Patrimonio de la Humanidad. En II Congresso Internacional de Investigação e DesenvolvimentoSócio-cultural AGIR (18 p.). Paredes de Coura; Associação para a Investigação e DesenvolvimentoSóciocultural. Centro Cultural de Paredes de Coura 28 a 30 de Outubro de 2004.
  • Aparicio Guerrero, A.E., Serrano Gil, O., García Marchante, J.S., y Fernández Fernández, M.C. (2017). Dinámicas y procesos territoriales: Cuenca, ciudad Patrimonio de la Humanidad. En F. Allende et al. (Ed.), Naturaleza, territorio y ciudad en un mundo global. Actas del XXV Congreso de la Asociación de Geógrafos Españoles (pp. 1498-1507). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
  • Barrado Timón, D. (2012). Cultura y promoción urbana: el impulso autonómico. En M. Valenzuela (coord.), Proyecto URBSPAIN. El impacto del modelo autonómico en las ciudades españolas. Una aproximación interdisciplinar (pp. 595-640). Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Bolaños, M. (2006). «El futuro empieza hoy» - Los comienzos de un pequeño museo moderno. En La ciudad abstracta 1966: El nacimiento del Museo de Arte Abstracto Español (pp. 31-54). Madrid: Fundación Juan March.
  • Bolaños, M. (2008). Historia de los museos en España. Gijón: Ediciones Trea, 2ª edición revisada y ampliada. Bolaños, M. (2011). Orígenes del coleccionismo y gustos modernos. Amigos de los Museos, 33, 12-15. A. E. Aparicio Guerrero · C. Espejo Marín Erebea, 9 (2019) pp. 189-222 218 issn: 0214-0691
  • Bonet, J.M. (1991). Museo de Arte Abstracto Español: Cuenca. Madrid: Fundación Juan March.
  • Díaz Martínez, M. (2015). Restauración de arte contemporáneo y conservación preventiva. Un caso práctico: la Fundación Antonio Pérez de Cuenca. Tesis Doctoral, Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Eco, U. y Pezzini, I. (2014). El museo. Madrid: Casimiro libros.
  • Escudero, D. y De la O, R. (2016). Apreciar, conocer y aprender desde la inmersión: El valor de la experiencia en los paisajes culturales. Amigos de los Museos. Boletín Informativo, 39, 11-14.
  • Fernández Fernández, M.C. (1995). El lugar y la ciudad de Cuenca. En Ciudad y Mujer. Actas del Curso Urbanismo y Mujer. Nuevas visiones del espacio público y privado. Málaga, 1993, Toledo 1994. Málaga: Seminario Permanente Ciudad y Mujer.
  • Fernández Santos, E. (2004). Gustavo Torner vacía su estudio y entrega al Reina Sofía más de 500 obras. EL PAÍS, 3 de abril de 2004. https://elpais.com/ diario/2004/04/03/cultura/1080943209_850215.html
  • Fontán del Junco, M. (2018). ¿Bienvenido Mr. Zóbel? Revista de Museología, 73, 55-67.
  • Fontán del Junco, M. (2019). ‘An Artists’ Museum, a Democratic Museum. En Cuenca: City of Spanish Abstraction (pp. 17-31). Boston: McMullen Museum of Art, Boston College.
  • Frayle Yunta, M. (2018). Un templo consagrado al arte: El Espacio Torner. Revista de Museología, 73, 68-82.
  • Frías, C. (2016). Paisajes románicos en Soria. Amigos de los Museos. Boletín Informativo, 39, 26-28.
  • Fundación Juan March (2016). Breve historia del Museo de Arte Abstracto Español (1961-2016). En Museo de Arte Abstracto Español (pp. 175-179). Madrid.
  • Galisteo Espartero, A.J. (2013). Aprendiendo del Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca. 50 años de la gestación de un modelo paradigmático. Boletín de la Sociedad de Amigos de la Cultura de Vélez-Málaga, 12, 49-54.
  • Galisteo Espartero, A.J. (2015). El museo de masas en España (1951-1992). Orígenes y evolución de su arquitectura. Tesis Doctoral, Universidad de Málaga.
  • García de Paredes, A., García Pedrosa, I. y Torner, G. (2007). El Espacio Torner en la Iglesia de San Pablo (Cuenca). On Diseño, 280, 246-253.
  • García Marchante, J.S. (2001). El territorio de la ciudad de Cuenca. En VV. AA., La Ciudad de la Luz y del Aire (pp. 15-49). Cuenca: Ayuntamiento de Cuenca. Los museos de arte contemporáneo en el paisaje urbano de la ciudad de Cuenca Erebea, 9 (2019) pp. 189-222 219 http://dx.doi.org/10.33776/erebea.v9i0.3790
  • García Marchante, J.S. (2003). Cuenca: la ciudad modelada por el agua y el hombre. Cuadernos de Turismo, 12, 179-190.
  • García Marchante, J.S. (2011). Cuenca: un destino turístico consolidado. Cuadernos de Turismo, 27, 403-418.
  • García Marchante, J.S. (2013). Paisajes conquenses en mi memoria. Discurso de ingreso del Ilmo. Sr. Don Joaquín Saúl García Marchante en la Real Academia Conquense de Artes y Letras, leído en Cuenca el 18 de abril de 2013 y contestación a cargo del Ilmo. Sr. Don Pedro Miguel Ibáñez Martínez en la Real Academia Conquense de Artes y Letras, Cuenca: Real Academia de Artes y Letras, 2003. Discursos Académicos, nº 15.
  • García Marchante, J.S. y Fernández Fernández, M.C. (1999). La Ciudad Encantada. León: Lancia Ediciones.
  • García Martínez, J.L. (2015). Arquitectura barroca en Huete y su tierra. Tesis Doctoral, Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Gómez Mendoza, J. (2003). El gobierno de la naturaleza en la ciudad. Ornato y ambientalismo en el Madrid decimonónico. Discurso leído el día 27 de abril de 2003 en el acto de su recepción por la Excma. Sra. Dª Josefina Gómez Mendoza y contestado por el Excmo. Sr. D. Miguel Artola Gallego. Madrid: Real Academia de la Historia.
  • Ibáñez Martínez, P.M. (1997). Por tierras de Cuenca. Madrid: Ediciones Lancia.
  • Ibáñez Martínez, P.M. (2001). Arquitectura, clima y topografía: el carmelita fray Alberto en Cuenca. Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 84, 81-106.
  • Ibáñez Martínez, P.M. (2016a). Las Casas Colgadas y el Museo de Arte Abstracto Español. Cuenca: Consorcio Ciudad de Cuenca y Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Ibáñez Martínez, P.M. (2016b). Apuntes históricos sobre las Casas Colgadas. En Catálogo Museo de Arte Abstracto Español (pp. 21-37). Madrid: Fundación Juan March.
  • Ibáñez Martínez, P.M. (2018). La conciencia conservacionista sobre el patrimonio edificado conquense durante el primer tercio del siglo XX. En A.E. Aparicio Guerrero y R. Navarro Olivas (coord.), Imágenes humanistas para una sociedad educativa (pp. 35-57). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • ICOM (2007). Estatutos del ICOM. Disponible en http://icom.museum/ fileadmin/user_upload/pdf/Statuts/statutes_spa.pdf
  • ICOM (2016). Día Internacional de los Museos 2016. El Tema. Disponible en http://network.icom.museum/international-museum-day/dim-2016/eltema/L/1/ A. E. Aparicio Guerrero · C. Espejo Marín Erebea, 9 (2019) pp. 189-222 220 issn: 0214-0691
  • Jiménez Blanco, M.D. (1993). Los museos de arte contemporáneo. En Calvo Serraller, F. (ed.), Los espectáculos del arte. Instituciones y funciones del arte contemporáneo (pp. 135-160). Barcelona: Tusquets Editores.
  • Jiménez Blanco, M.D. (2013). El coleccionismo de arte en España. Una aproximación desde su historia y su contexto. Barcelona: Fundación Arte y Mecenazgo
  • Langreo Valverde, S. (2018). El Museo de las Ciencias y el Museo de Paleontología de Castilla-La Mancha, dos centros de acción educativa. Revista de Museología, 73, 138-149.
  • Layuno Rosas, M.A. (2002). Los nuevos museos en España. Madrid: Edilupa Ediciones.
  • Lorente Lorente, J.P. (1998). Los nuevos museos de arte contemporáneo y moderno durante el franquismo. Antigrama, 13, 295-313.
  • Lorente, J.P. (2008). Los museos de arte contemporáneo. Noción y desarrollo histórico. Gijón: Ediciones Trea.
  • Lynch, K. (1984). La imagen de la ciudad. México: Gustavo Gili.
  • Martínez Soria, C.J. (2018). Cuenca, paradigma de arte contemporáneo. Revista de Museología, 73, 52-53.
  • Muñoz Bascuñana, M. (2018). Fundación Antonio Pérez. La difusión del arte contemporáneo en la provincia de Cuenca, Revista de Museología, 73, 83-97.
  • Nazor, O. (2016). Museos y paisajes culturales. Desafíos en clave teórica. Dia Internacional dos Museus, 18 maio. Revista Museu. Cultura levada a serio. https://www.revistamuseu.com.br/site/br/artigos/18-de-maio/18-maio2016/248-museos-y-paisajes-culturales-desafios-en-clave-teorica.html
  • Pol Méndez, F. y Gago, V. (1983). Una propuesta de rehabilitación: el Barrio de San Martín, en la “Ciudad Alta” de Cuenca. En VV. AA., Cuenca edificada (pp. 221-241). Madrid: Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid.
  • Sagastibelza, A. (2006). Espacio Torner. Cuenca: Fundación Torner y Diputación Provincial de Cuenca.
  • Troitiño Vinuesa, M.A. (1984). Cuenca: evolución y crisis de una vieja ciudad castellana. Madrid: Dirección General de Acción Territorial y Urbanismo del Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo-Universidad Complutense de Madrid.
  • Troitiño Vinuesa, M.A. (1992). Cascos antiguos y centros históricos: problemas, políticas y dinámicas urbanas. Madrid: Dirección General de Política Territorial y Urbanismo del Ministerio de Obras Públicas y Transportes.
  • Troitiño Vinuesa, M.A. (1998a). Cuenca, Patrimonio Cultural de la Humanidad: retos de futuro. En M.A. Troitiño Vinuesa y J.S. García Marchante (coord.), Los museos de arte contemporáneo en el paisaje urbano de la ciudad de Cuenca Erebea, 9 (2019) pp. 189-222 221 http://dx.doi.org/10.33776/erebea.v9i0.3790 Vivir las ciudades históricas: recuperación integrada y dinámica funcional. (pp. 57-86). Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
  • Troitiño Vinuesa, M.A. (1998b). Paisaje urbano y patrimonio cultural: el centro histórico de Cuenca. En E. Martínez de Pisón (coord.), Paisaje y Medio Ambiente (pp. 117-136). Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • UNESCO (1972). Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial Cultural y Natural Disponible online en http://portal.unesco.org/es/ev.phpURL_ID=13055&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
  • Vacas Guerrero, T. (2014). Los museos como agentes dinamizadores del espacio urbano. En M.L. Piñeiro Maceiras, L. Chapuis y R. Matteo (ed.), Turismo y representación espacial (pp. 147-166). Madrid: Universidad Rey Juan Carlos.
  • Vacas Guerrero, T. y De la Fuente, P.M. (2016). La nueva proyección del Museo de Arte Abstracto Español de Cuenca y su relación con el turismo. Estudios Turísticos, 210, 41-62.
  • Valenzuela Rubio, M. (1988). Cascos Históricos y dinámicas territoriales. El caso de las ciudades medias de La Meseta. En VV. AA. Toledo, ¿ciudad viva? ¿ciudad muerta? (pp. 537-551). Toledo: Universidad de Castilla-La Mancha, Colegio Universitario de Toledo, Simposio del 26 al 30 de abril de 1983.
  • Villalba Salvador, A. (2006). Enseñar a «ver», aprender a «ver». Fernando Zóbel antes y después de 1966. En La ciudad abstracta 1966: El nacimiento del Museo de Arte Abstracto Español (pp. 55-82). Madrid: Fundación Juan March.
  • Yubero Jiménez, S., Larrañaga Rubio, E. y Carrascosa, J. (2010). Turismo y museo. Estudio de público y marketing de la Fundación Antonio Pérez. En G. Ferrari et al. (coord.), Investigaciones, métodos y análisis del turismo (pp. 159-172). Oviedo: Septem Ediciones.