La influencia de los padres e iguales en la realización de actividad físico-deportiva de los escolares de educación primaria

  1. Franco-Arévalo , D. 1
  2. De la Cruz-Sánchez, E. 2
  3. Feu, S. 3
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  3. 3 GOERD - UEX.
Revue:
E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

ISSN: 1885-7019

Année de publication: 2017

Volumen: 13

Número: 3

Pages: 263-272

Type: Article

D'autres publications dans: E-Balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte

Résumé

The present research work is focused on knowing the amount of physical activity and the intentionality of being physically active in the future that the students of sixth grade from Primary Education. A study was done of transversal type with a descriptive and associative strategy. The sample consisted of students from educational centers in the province of Badajoz (n=542), 50.2% were boys and 49.8% were girls, with ages between 11-13 years. As a measuring instrument, the physical activity questionnaire for children was used (Physical activity questionnaire for children) and the Measure of Intentionality to be Physically Active (MIFA). Differences were found in the physical activity level of the students (p <.05), in function, the variables gender, level of physical activity of the parents and level of physical activity of the friends. With respect to the intentionality of practicing physical activity in the future, significant differences (p <.01) according to gender, the influence they receive from the parents when they are compelled to perform physical activity, level of physical activity of the parents and level of physical activity of the friends. The students that have a greater intention of practicing physical activity in the future are those that are considered quite active.

Références bibliographiques

  • Amado, P.A., Leo, F.M., Sánchez, P.A., Sánchez, D. y García, T. (2009). Análisis del conflicto entre la práctica deportiva, el contexto escolar y la amistad en jóvenes deportistas: importancias de padres y madres. Acción psicológica, 6 (2), 45-54.
  • Arias, J.L., Castejón, F.J. y Yuste, J.L. (2014). Propiedades psicométricas de la escala de intencionalidad de ser físicamente activo en Educación Primaria. Revista de Educación, 362, 485-505.
  • Ato, M., López, J.J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Bosque, M. y Baena, A. (2013). Actividad físico deportiva de los alumnos del tercer ciclo de Educación Primaria y de la ESO en su tiempo libre. Agora la EF y el deporte, 16 (1), 36-49.
  • Brustad, R.J. (1996). Parental and peer influence on children's psychological development though sport. In Smoll, F.L. y Smith, R.C. (Eds.), Children and youth in sport: a boy psychosocial perspective (pp. 112-124). Dubuque, I.A.: Brown & Benchmark.
  • Castañeda, C., Romero, S. y Ríes, F. (2012). Características de la práctica de actividad físico-deportiva de los estudiantes de la facultad de ciencias de la educación. Revista ciencias del deporte, 8(1), 35-49.
  • Castillo, E. y Giménez, F.J. (2011). Hábitos de práctica de actividad física del alumnado de la universidad de Huelva. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10 (41),127-144.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2. Auflage). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Conde, C., Reyes, J., Rodríguez, L.M. y López, P.S. (2009). Causas y motivos de los bajos índices de práctica deportiva en los jóvenes de Ayamonte y alternativas de programas. http://www.efdeportes.com/efd139/causasy-motivos-de-los-bajos-indices-de-practica-deportiva.htm
  • Dalton, B., Wilson, R., Evans, J.R. & Cochrane, S. (2015). Australian Indigenous youth’s participation in sport and associated health outcomes: Empirical analysis and implications. Sport Management Review, 18(1), 57–68.
  • De la Haye, K., Robins, G., Mohr, P. & Wilson, C. (2011). How physical activity shapes and is shaped by, adolescent friendships. Soc. Sci. Med, 73, 719-28.
  • Delisle, T.T., Werch, C.E., Wong, A.C., Bian, H. & Weiler, R. (2010). Relationship Between Frequency and Intensity of Physical Activity and Health Behaviors of Adolescents. Journal of School Health, 80 (3), 134-140.
  • Dulce, S., Linares, D., Ruíz, L., Torres, J. y López, M. (2008). Influencia de factores socio-afectivos y cognitivos en la práctica de actividad físico-deportiva en escolares de la provincia de Ciego de Ávila, Cuba. Efdeportes.com, Revista digital, 120. http://www.efdeportes.com/efd120/factores-socio-afectivos-en-la-actividad-fisicodeportiva.htm
  • Edwards, M. J., Jago, R., Sebire, S. J., Kesten, J. M., Pool, L. & Thompson, J. L. (2016). Theinfluence of friends and siblings on the physical activity and screen viewing behaviours of children aged 5–6 years: a qualitative analysis of parent interviews. BMJ Open, 5, 1-8.
  • García, E. Rodríguez, P., Sánchez, C. y López, P. (2012). Tiempo de ocio y práctica físicodeportiva en escolares (10 12 años) de la región de Murcia (España): Diferencias en función del género. Revistas de estudios y experiencias en educación, 22,155-168.
  • Gesell S.B., Tesdahl E. &Ruchman E. (2012). The Distribution of Physical Activity in an After-school Friendship Network. Pediatric,129(6), 1064-71.
  • Hernández, M. (2009). Obesidad en la infancia y adolescencia. Epidemiología. Revista Canarias Pediátrica, 33(2), 101104.
  • Hein, V., Müür, M. & Koka, A. (2004). Intention to be physically active after school graduation and its relationship to three types of intrinsic motivation. EuropeanPhysicalEducationReview, 10(1), 5-19.
  • Keegan, R.J., Harwood, C.G., Spray, C.M. & Lavallee, D.E. (2009). A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation. Psychology of Sport and Exercise, 10(3), 361-372.
  • Labaca, I., Díez, L., León, C., Gandarillas, A., Zorrilla, B. y Alcaraz, F. (2007). Ingesta de alimentos, energía y nutrientes en la población de 5 a 12 de la Comunidad de Madrid: resultados de la encuesta de nutrición infantil 2001-2002. Revista Española de Salud Pública, 81(5), 543-558.
  • Lenhard, W. &Lenhard, A. (2016). Calculation of EffectSizes. https://www.psychometrica.de/effect_size.html.
  • Li H., Kaori I., Ai S., Minoru A., Keiko N. &Koichiro, O. (2013). Patterns of Physical Activity Outside of School Time Among Japanese Junior High School Students. Journal of school heath, 83(9), 623-630.
  • Lopes, V.P., Gabbard, C. & Rodrigues, L.P.(2016). Effects of psychosocial variables in the similarity and interdependence of physical activity levels among adolescent best friend dyads. Journal Sports Science. 34(9), 821-8.
  • López, G.F., González, S., & Díaz, A. (2016). Level of habitual physical activity in children and adolescents from the Region of Murcia (Spain). SpringerPlus, 5, 386, 1-6. http://dx.doi.org/10.1186/s40064-016-2033-8
  • López, G.F., Ahmed, D., Borrego, F. J., López, L., & Díaz, A. (2016). Level of habitual physical activity in 8-9 years old schoolchildren from Spain and India. MHSalud: Revista en Ciencias del Movimiento Humano y Salud, 12(2), 1-10. http://dx.doi.org/10.15359/mhs.12-2.3
  • López, G.F., Ahmed, D., & Díaz, A. (2017). Level of habitual physical activity among 13-year-old adolescents from Spain and India. A cross-cultural study. SPORT TK: Revista Euro Americana de Ciencias del Deporte, 6(1), 67-74.
  • Marks, J., de la Haye, K., Barnett, L.M. & Allender, S. (2015). Friendship Network Characteristics Are Associated with Physical Activity and Sedentary Behavior in Early Adolescence. PLoS ONE, 10(12), 1-15.
  • Marques, A., Martins, J., Sarmento, H., Diniz, J. y Carreiro da Costa, F. (2014). Adolescents’ physical activity profile according to parental physical activity participation. Journal of Human Sport and Exersice, 9(1), 81-90.
  • Marques, A., González, M., Martins, J., Fernández-Villarino, M.A, y Carreiro da Costa, F. (2017). Relación entre la actividad física de los adolescentes y la de madres/ padres. Revista de Psicología del Deporte, 26(1), 145-156
  • Martínez-Gómez, D., Martínez de Haro, V., Pozo, T., Welk, G.J., Villagra, A., Calle, M.E., Marcos, A. y Veiga, O.L. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista Española de Salud Pública, 83 (3), 427-439.
  • Maturo, C.C. & Cunningham, S.A. (2013). Influence of Friends on Children’s Physical Activity: A Review. American Public HealthAssociaton, 103 (27), 23-38.
  • Mcdonald-Wallis, K., Jago, R. &Sterne, J.A. (2012). Social network analysis of childhood and youth physical activity: a systematic review. American Journal of Preventive Medicine, 43(6), 636-42.
  • Molina-García J, Castillo I, Pablos C. (2009). Determinants of leisure-time physical activity and future intention to practice in Spanish college students. Span J. Psychol, 12(1), 128-37.
  • Morrissey, J.L., Janz, K.F., Letuchy, L.M., Francis, S.L. & Levy, S.M. (2015). The effect of family and friend support on physical activity through adolescence: a longitudinal study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12, 2-9.
  • Nuviala, A., Ruíz, F. y García, E. (2003). Tiempo libre, ocio y actividad física en los adolescentes. La influencia de los padres. Retos nuevas tendencias en deporte, educación física y recreación, 6, 13-20.
  • Olivares, P. R., Cossio-Bolanos, M. A., Gomez-Campos, R., Almonacid-Fierro, A. y García-Rubio, J. (2015). Influence of parents and physical education teachers in adolescent physical activity. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(2), 113-120. doi: 10.1016/j.ijchp.2015.01.002
  • Organización Mundial Salud (2003). Prevención integrada de las enfermedades no transmisibles. http://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_recommendations/es/
  • Papaioannou, A. (2000). Attitudes, Perception and Behaviours in (1) the Physical Education Lesson, (2) the Sport Context, (3) towards a Healthy Lifestyle, of Persons Differing in Age, Gender, Socioeconomic Status, Religion and Level of Motor Difficulty. Atenas, Grecia: Center of Educational Research.
  • Pérez, G. y Llerena, E. (2009). Los programas de actividad física a nivel extraescolar posiblemente no mejoran los índices de masa corporal. Evidencias pediátricas, 5(3), 1-3.
  • Programa Perseo (2013). ¡Come sano y muévete! Agencia española de seguridad alimentaria y nutrición. http://www.perseo.aesan.msssi.gob.es/docs/docs/cuentos/comer_y_crecer.pdf
  • Prieto, J., Barbancho, F.J., Tirado, F., Hernández, L., Santos, J. y Moreno, A. (2005). Efectos de la televisión sobre la alimentación, la obesidad y colesterolemia en niñas escolares. Revista de enfermería y humanidades, 18, 84-88.
  • Proyecto marco nacional de la actividad física y el deporte en edad escolar (2010). Fundamentos de la actividad física y el deporte en edad escolar. Recuperado de http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-escolar/MARCO-NACIONALDE-LA-ACTIVIDAD-FISICA-Y-EL-DEPORTE-EN-EDAD-ESCOLAR-2010.pdf
  • Rodríguez-Hernández, A., Feu, S., Martínez-Santos, R., y de la Cruz-Sánchez, E. (2011). Prevalencia y distribución de la inactividad física y el exceso de peso en la población española en edad escolar. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 7(3), 157-168.
  • Ruiz-Pérez, L.M., Ramón-Otero, I., Palomo-Nieto, M., Ruiz-Amengual, A., y Navia-Manzano, J.A. (2014). La Intención de Practicar en el Futuro en Escolares Adolescentes. La Intención de Practicar en el Futuro en Escolares Adolescentes. Kronos, 13(2).
  • Sabina, B. Gesell, P.D., Eric Tesdahl, M.S. & Eileen Ruchman, B.A. (2012). The Distribution of Physical Activity in an After-school Friendship Network. Pedriatics, 129 (6), 1064-1071.
  • Sawka, K.J., McCormack, G.R., Nettel-Aguirre, A., Hawe, P. & Doyle-Baker, P.K. (2013). Friendship networks and physical activity and sedentary behavior among youth: a systematized review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10, 2-9.
  • Silva, P., Sousa, M., Sá, C., Ribeiro, J. & Mota, J. (2015). Physical activity in high school during ‘free-time’ periods. European Physical Education, 21, 135-148.
  • Sirard, J.R., Garcia, J.M., Deutsch N.L. &Weltman, A. (2016). The influence of friends and psychosocial factors on physical activity and screen time behavior in adolescents: a mixed-methods analysis. Journal of Behavioral Medicine, 39(4), 610-623.
  • Soler, A. y Meunier, B. (2010). Hábitos deportivos de la población escolar española. http://www.csd.gob.es/csd/estaticos/dep-escolar/encuesta-de-habitos-deportivos-poblacion-escolar-en-espana.pdf
  • Springer, A.E., Kelder, S.H. &Hoelscher, D.M. (2006). Social support, physical activity and sedentary behavior among 6th-grade girls: a cross-sectional study. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3, 1-10.
  • Watson, A., Eliott, J. & Mehta, K. (2015). Perceived barriers and facilitators to participation in physical activity during the school lunch break for girls aged 12–13 years. European Physical Education, 21, 257-271.
  • Yli-Piipari, S., Kiuru, N., Jaakkola, T., Liukkonen, J. & Watt, A. (2011). The role of peer groups in male and female adolescents' task values and physical activity. Psychol. Rep., 108, 75-93.