Efecto de la solicitud de tiempos muertos sobre el marcador y el tipo de defensa empleados por los equipos en baloncesto
- Ortega Toro, Enrique
- Palao Andrés, José Manuel
- Gómez, M. A.
- Ibáñez Godoy, Sergio José
- Lorenzo, A.
- Sampaio, Jaime E.
ISSN: 0214-0071, 2386-4095
Year of publication: 2010
Issue: 24
Pages: 95-106
Type: Article
More publications in: European Journal of Human Movement
Abstract
During the competition, coach have a reduce number of occasions to affect directly to the game. Basketball rules let coaches to ask for time-outs to contact directly with his/her players, give them information, stop the match, etc. The purpose of this study was to find out the effect of the time-outs on the score and the type of defense use. A total of 80 time-outs of 14 matches from Spanish Championship under-20 were analyzed. The information of five phases before and after the time-out was analyzed. The variables studied were: a) total score point by attack phase; b) final action of each attack phase; and c) type of defense used by teams in each phase. A descriptive and inferential analysis (multivariate analysis of repeat measurement) was done. The results found show that: a) the principal situation that provokes to ask for a time-out was: no score in more of the three out of five previous actions; b) teams that ask the time-out improve their performance after it, teams that ask the time-out reduce their performance; and c) teams that ask the timeout change their type of defense after it.
Bibliographic References
- Anguera, M.T. (1999). Observación en deporte y conducta Cinésico-Motriz: Aplicaciones. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
- Bar-Eli, M., & Tractinsky, N. (2000) Criticality of game situations and decision making in basketball: an application of performance crisis perspective. Psychology of Sport and Exercise, 1, 27-39.
- Behar, J. (1993). Sesgos del observador. En M.T. Anguera (Ed.), Metodología observacional en la investigación Psicológica.Vol 2: Fundamentación 2 (pp.27-76). Barcelona: PPU.
- Duke, A., & Corlett, J. (1992). Factors affecting university women’s basketball coaches’ timeout decisión. Canadian Journal of Sport Sciences, 17 (4), 333-337.
- Estrada, O., & Pérez, E. (2008). Palabras e imágenes positivas en la respuesta de ansiedad en deportistas de competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 31-45
- FIBA. (2004). Reglas oficiales de Baloncesto. Madrid: FIBA.
- Gómez, M. A., Lorenzo, A., Barakat, R., Ortega, E., & Palao, J.M. (2008). Differences in gamerelated statistics of basketball performance by game location for men’s winning and losing teams. Perceptual and Motor Skills, 103, 43-50
- Gómez, M. A., Lorenzo, A., Sampaio, J., Ibáñez, S. J. & Ortega, E., (2008). Game-Related Statistics that Discriminated Winning and Losing Teams from the Spanish Men’s Professional Basketball Teams. Collegium Antropologicum, 32 (2), 315-319.
- Gómez, M. A., Tsamourtzis, E., & Lorenzo, A. (2006). Defensive systems in basketball ball possessions. International Journal of Performance Analysis in Sport, 6, 98-107.
- Gómez, M.A., Lorenzo, A., Ortega, E., & Olmedilla, A. (2007). Diferencias de los indicadores de rendimiento en baloncesto femenino entre ganadores y perdedores en función de jugar como local o como visitante. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 41-54.
- González, J. (2007). Herramientas aplicadas al desarrollo de la concentración en el alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(1), 61-70.
- Ibáñez, S. J., Sampaio, J., Feu, S., Lorenzo, A., Gómez, M. A., & Ortega, E., (2008). GameBasketball game-related statistics that discriminate between teams’ season-long success. European Journal of Sport Science, 8(6), 1-4.
- Iglesias, D., Cárdenas, D., & Alarcón, F. (2007). La comunicación durante la intervención didáctica del entrenador. Consideraciones para el desarrollo del conocimiento táctico y la mejora en la toma de decisiones en Baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 7 (3), 43-50.
- Kozar, B., Whitfield, K. E., Lord, R. H., & Mechikoff, R. A. (1993). Timeouts before freethrows: do the statistics support the strategy? Perceptual and Motor Skill, 76, 47-50.
- Mexas, K., Tsiskaris, G., Kyriakou, D., & Garefis, A. (2005) Comparison of effectiveness of organizated offenses between two different championships in high level basketball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 5, 72-82.
- Moreno, M.P, Santos J.A., & Del Villar, F. (2005). La comunicación del entrenador de voleibol durante la dirección de equipo en la competición. Madrid: Real Federación Española de Voleibol.
- Ortega, E., Cárdenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006b). Differences in competitive participation according to player’s position in formative basketball. Journal of Human Movement Studies, 50(2), 103-122
- Ortega, E., Cárdenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006a). Analysis of the final actions used in basketball during formative years according to player’s position. Journal of Human Movement Studies, 50(4), 421-437
- Ortega, E., Martínez, J.L., & Martínez, G. (2007). Dirección de equipo en categorías de formación: intervención en la competición. En C. Torres (Coord.), La formación del educador deportivo en baloncesto –Bloque Específico Nivel I- (p.129-148). Sevilla: Wanceulen.
- Rodrigues, J. (2000). O Desconto de Tempo e a Marcha do Marcador de Basquetebol. Trabajo fin de carrera. Oporto: Faculdade de Ciencias do Desporto e Educaçâo Física.
- Rodríguez, R., Ortega, E., & Ubal, M. (2009). La defensa y su influencia en el resultado final de un partido de baloncesto. Murcia: Diego Marín
- Sampaio, J., Lorenzo, A., & Ribero, C. (2006). Momentos críticos en los partidos de baloncesto: metodología para identificación y análisis de los acontecimientos precedentes. Cultura, Ciencia y Deporte, 5 (2), 83-88.
- Sánchez, M., Sáenz-López, P., Jiménez, F.J., Sierra, A., Ibáñez, S.J., & Pérez de Rueda, R. (2006). El desarrollo de la pericia en baloncesto: claves para la formación del jugador de alto rendimiento. Apunts, Educación física y deportes, 83, 52-60