Efecto de la solicitud de tiempos muertos sobre el marcador y el tipo de defensa empleados por los equipos en baloncesto

  1. Ortega Toro, Enrique
  2. Palao Andrés, José Manuel
  3. Gómez, M. A.
  4. Ibáñez Godoy, Sergio José
  5. Lorenzo, A.
  6. Sampaio, Jaime E.
Journal:
European Journal of Human Movement

ISSN: 0214-0071 2386-4095

Year of publication: 2010

Issue: 24

Pages: 95-106

Type: Article

More publications in: European Journal of Human Movement

Abstract

During the competition, coach have a reduce number of occasions to affect directly to the game. Basketball rules let coaches to ask for time-outs to contact directly with his/her players, give them information, stop the match, etc. The purpose of this study was to find out the effect of the time-outs on the score and the type of defense use. A total of 80 time-outs of 14 matches from Spanish Championship under-20 were analyzed. The information of five phases before and after the time-out was analyzed. The variables studied were: a) total score point by attack phase; b) final action of each attack phase; and c) type of defense used by teams in each phase. A descriptive and inferential analysis (multivariate analysis of repeat measurement) was done. The results found show that: a) the principal situation that provokes to ask for a time-out was: no score in more of the three out of five previous actions; b) teams that ask the time-out improve their performance after it, teams that ask the time-out reduce their performance; and c) teams that ask the timeout change their type of defense after it.

Bibliographic References

  • Anguera, M.T. (1999). Observación en deporte y conducta Cinésico-Motriz: Aplicaciones. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
  • Bar-Eli, M., & Tractinsky, N. (2000) Criticality of game situations and decision making in basketball: an application of performance crisis perspective. Psychology of Sport and Exercise, 1, 27-39.
  • Behar, J. (1993). Sesgos del observador. En M.T. Anguera (Ed.), Metodología observacional en la investigación Psicológica.Vol 2: Fundamentación 2 (pp.27-76). Barcelona: PPU.
  • Duke, A., & Corlett, J. (1992). Factors affecting university women’s basketball coaches’ timeout decisión. Canadian Journal of Sport Sciences, 17 (4), 333-337.
  • Estrada, O., & Pérez, E. (2008). Palabras e imágenes positivas en la respuesta de ansiedad en deportistas de competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(1), 31-45
  • FIBA. (2004). Reglas oficiales de Baloncesto. Madrid: FIBA.
  • Gómez, M. A., Lorenzo, A., Barakat, R., Ortega, E., & Palao, J.M. (2008). Differences in gamerelated statistics of basketball performance by game location for men’s winning and losing teams. Perceptual and Motor Skills, 103, 43-50
  • Gómez, M. A., Lorenzo, A., Sampaio, J., Ibáñez, S. J. & Ortega, E., (2008). Game-Related Statistics that Discriminated Winning and Losing Teams from the Spanish Men’s Professional Basketball Teams. Collegium Antropologicum, 32 (2), 315-319.
  • Gómez, M. A., Tsamourtzis, E., & Lorenzo, A. (2006). Defensive systems in basketball ball possessions. International Journal of Performance Analysis in Sport, 6, 98-107.
  • Gómez, M.A., Lorenzo, A., Ortega, E., & Olmedilla, A. (2007). Diferencias de los indicadores de rendimiento en baloncesto femenino entre ganadores y perdedores en función de jugar como local o como visitante. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 41-54.
  • González, J. (2007). Herramientas aplicadas al desarrollo de la concentración en el alto rendimiento deportivo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(1), 61-70.
  • Ibáñez, S. J., Sampaio, J., Feu, S., Lorenzo, A., Gómez, M. A., & Ortega, E., (2008). GameBasketball game-related statistics that discriminate between teams’ season-long success. European Journal of Sport Science, 8(6), 1-4.
  • Iglesias, D., Cárdenas, D., & Alarcón, F. (2007). La comunicación durante la intervención didáctica del entrenador. Consideraciones para el desarrollo del conocimiento táctico y la mejora en la toma de decisiones en Baloncesto. Cultura, Ciencia y Deporte, 7 (3), 43-50.
  • Kozar, B., Whitfield, K. E., Lord, R. H., & Mechikoff, R. A. (1993). Timeouts before freethrows: do the statistics support the strategy? Perceptual and Motor Skill, 76, 47-50.
  • Mexas, K., Tsiskaris, G., Kyriakou, D., & Garefis, A. (2005) Comparison of effectiveness of organizated offenses between two different championships in high level basketball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 5, 72-82.
  • Moreno, M.P, Santos J.A., & Del Villar, F. (2005). La comunicación del entrenador de voleibol durante la dirección de equipo en la competición. Madrid: Real Federación Española de Voleibol.
  • Ortega, E., Cárdenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006b). Differences in competitive participation according to player’s position in formative basketball. Journal of Human Movement Studies, 50(2), 103-122
  • Ortega, E., Cárdenas, D., Sainz de Baranda, P., & Palao, J.M. (2006a). Analysis of the final actions used in basketball during formative years according to player’s position. Journal of Human Movement Studies, 50(4), 421-437
  • Ortega, E., Martínez, J.L., & Martínez, G. (2007). Dirección de equipo en categorías de formación: intervención en la competición. En C. Torres (Coord.), La formación del educador deportivo en baloncesto –Bloque Específico Nivel I- (p.129-148). Sevilla: Wanceulen.
  • Rodrigues, J. (2000). O Desconto de Tempo e a Marcha do Marcador de Basquetebol. Trabajo fin de carrera. Oporto: Faculdade de Ciencias do Desporto e Educaçâo Física.
  • Rodríguez, R., Ortega, E., & Ubal, M. (2009). La defensa y su influencia en el resultado final de un partido de baloncesto. Murcia: Diego Marín
  • Sampaio, J., Lorenzo, A., & Ribero, C. (2006). Momentos críticos en los partidos de baloncesto: metodología para identificación y análisis de los acontecimientos precedentes. Cultura, Ciencia y Deporte, 5 (2), 83-88.
  • Sánchez, M., Sáenz-López, P., Jiménez, F.J., Sierra, A., Ibáñez, S.J., & Pérez de Rueda, R. (2006). El desarrollo de la pericia en baloncesto: claves para la formación del jugador de alto rendimiento. Apunts, Educación física y deportes, 83, 52-60