Validation of the Spanish version of the children�s self-perceptions of adequacy in and predilection for physical activity (CSAPPA) questionnaire

  1. Moreno Murcia, Juan Antonio
  2. Martínez Galindo, María Celestina
  3. Ruiz Pérez, Luis Miguel
  4. García Coll, María Virginia
  5. Martín-Albo Lucas, José
Journal:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Year of publication: 2011

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 113-132

Type: Article

More publications in: Psychology, Society & Education

Abstract

El objetivo de este estudio fue validar el Cuestionario de Autopercepción sobre la Adecuación y Predilección de la Actividad Física de Hay (1992) al contexto español. Para ello se llevaron a cabo dos estudios con muestras independientes (N = 688 y N = 201). El primer estudio analizó los indicios de consistencia interna, la validez factorial y predictiva de la escala en función del sexo, mientras la segunda trató de analizar la validez de criterio del cuestionario en relación a la tasa de ejercicio y la intensidad del mismo. El diseño fue transversal con el empleo de un cuestionario de autoinforme. Los resultados del primer estudio mostraron una estructura factorial de tres factores oblicuos y 12 interaciones entre los residuales con una consistencia interna adecuada. El MANOVA mostró diferencias significativas en función del sexo aunque los tamaños de los efectos fueron bajos o moderados. Un análisis de invarianza en función del centro de procedencia de los participantes (rural versus urbana) mostró que la estructura factorial era invariante. Por otra parte, el análisis de ecuaciones estructurales en el segundo estudio mostró que la práctica física predijo positivamente la percepción de adecuación de la actividad física, esta predijo positivamente la percepción de predilección hacia la actividad física y esta situación predijo también positivamente el disfrute en la práctica. En conclusión, este estudio ofrece datos sobre la validez y fiabilidad de la versión española del cuestionario CSAPPA.

Bibliographic References

  • Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1998) Structural equation modelling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103, 411-423.
  • Balaguer, I. (2002). Estilos de vida en la adolescencia. Valencia: Promolibro. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood. Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Byrne, B. M., Shavelson, r. J., & Muthén, B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and means structures: the issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105, 456-466.
  • Cairney, J., Hay, J.M Faught, B., Mandingo, J., & Flouris, A. (2005). Developmental coordination disorder, self.efficacy toward physical activity, and play: Does the gender matter? Adapted Physical Activity Quarterly, 22, (1), 67-82
  • Cairney, J., Hay, J., Faught, B.E., Léger, L., & Mathers, B. (2008). Generalized selféfficacy and performance on the 20 metre shuttle run in children. American Journal of Human Biology, 20,(2), 132-138.
  • Carmines, E. G., & zeller, r. A. (1979). Reliability and validity assessment. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Cash, T. F., & Pruzinsky, T. (1990). Body images: Development, deviance and change. New york: Guilford Press.
  • Castillo, I., & Balaguer, I. (2001). Dimensiones de los motivos de práctica deportiva de los adolescentes valencianos escolarizados. Apunts: Educación Física y Deportes, 63, 22-29.
  • Coleman, J. C., & Hendry L. B. (1999). The nature of Adolescence. London: routledge.
  • Corwyn, r. F. (2000). The factor structure of global self-esteem among adolescents and adults. Journal of Research in Personality, 34, 357-379
  • Crocker, P. r. E., Eklund, r. C., & Kowalsky, K. C. (2000). Children’s physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sports Sciences, 18, 383- 394.
  • Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to non-normality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1 (1), 16-29.
  • Ebbeck, V., Gibbons, S. L., & Loken-Dahle, L. J. (1995). reasons for adult participation in physical activity: an interactional approach. International Journal of Sport Psychology, 26, 262-275.
  • Fox, K. R., & Corbin, C. B. (1989). The Physical Self-Perception Profile: Development and preliminary validation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 11, 408-433.
  • Gold, M. (1982). Scholastic experiences, Self-Esteem, and Delinquent behavior: A theory for alternative schools. En M. rosenberg and H. B. Kaplan (Eds.), Social psychology of the self-concept (pp. 440-451) Illinois: Harlan Davidson, Inc.
  • Hagger, M., Ashford, B., & Stambulova, N. (1998). russian and British children’s physical self-perceptions and physical activity participation. Pediatric Exercise Science, 10, 137-152.
  • Hambleton, r. K. (1996). Adaptación de tests para su uso en diferentes idiomas y culturas: fuentes de error, posibles soluciones y directrices prácticas. En J. Muñiz (Ed.), Psicometría (pp. 207-238). Madrid: Universitas.
  • Harter, S. (1999). The construction of the self. A developmental perspective. New york: The Guilford Press.
  • Hay, J. A. (1992). Adequacy in and predilection for physical activity in children. Clinical Journal of Sport Medicine, 2, 192-201.
  • Hay, J., & Shepard, r. (1998). Perceptions and patterns of physical activity: A comparison of Mohawk/Cayuga and non native adolescents. American Journal of Human Biology, 10, (5), 629-635
  • Hay, J., & Caerney, J. (2006). Development of the habitual activity estimation scale for clinical research: A systematic approach. Pediatric Exercise Science, 18, (2), 193-202
  • Hershberger, S. L. (2006). The problem of equivalent structural models. En G. r. Hancock, y r. O. Mueller (Eds.), Structutral equation modeling: a second course (pp. 13-42). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Hoyle, r. H. (1995). Structural equation modelling: Concepts, issues, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cut-off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Jackson, S. A. (1996). Toward a conceptual understanding of the flow experience in elite athletes. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67, 76-90.
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software International.
  • Lynn, M. (1986). Determination and quantification of content validity. Nursing Research, 35, 382-385.
  • Markus, H., & Wurf, E. (1987). The dynamic self-concept: A social psychological perspective. Annual Review of Psychology, 38, 299-337.
  • Marsh, H. W. (1993). The multidimensional structure of physical fitness: invariance over gender and age. Research Quartely for Exercise and Sport, 64, 256-273.
  • Marsh, H. W. (1996). Positive and negative self-esteem: A substantively meaningful distinction or artifactors? Journal of Personality and Social Psychology, 70, 810-819.
  • Mata, E. (2008). Problemas evolutivos de coordinación motriz y competencia física percibida en educación física. Unplished Doctoral Dissertation. Toledo: Universidad de Castilla La Mancha.
  • McDonald, r. P. (1997). Haldane’s lungs: A case study in path analysis. Multivariate Behavioral Research, 32, 1-38. McDonald, r. P., & Ho, M. H. r. (2002). Principles and practice in reporting statistical equation analyses. Psychological Methods, 7 (1), 64-82.
  • Moreno, J. A., & Cervelló, E. (2005). Physical self-perception in Spanish adolescents: effects of gender and involvement in physical activity. Journal of Human Movement Studies, 48, 291-311.
  • Pastor, Y., Balaguer, I., & García-Merita, M. L (2000). Influence of multidimensional self-concept on health related lifestyle. International Journal of Psychology, 35 (3/4), 169.
  • Raudsepp, L., Liblik, R., & Hannus, A. (2002). Children’s and adolescents’ physical self-perceptions as related to moderate to vigorous physical activity and physical fitness. Pediatric Exercise Science, 14 (1), 97-106.
  • ruiz, r., Bermejo, F., Cano, A., Pérez, J. L., Piris, G., Sánchez, S., Grajal, L., & romero, B. (2005). Resistencia en niños de 4º primaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte , 19, (retrieved from http://www. cdeporte.rediris.es/revista/revista23/artpieplano.pdf).
  • Scanlan, T. K., & Simons, J. P. (1992). The construct of sport enjoyment. En G. C. roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 199-215). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Wold, B. (1989). Lifestyles and Physical Activity. Doctoral Thesis: University of Bergen.