Estudio de variables relevantes en el uso de la información publicada por los organismos públicos en Internet. Una reivindicación de la mediación periodística
- Ruiz San Roman, Jose A. 1
- Brändle, Gaspar 2
- Cáceres, María Dolores 1
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
-
2
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1697-8293
Year of publication: 2017
Issue Title: Las comunicaciones en el nuevo paradigma de marketing. Experiencias, relevancia, engagement y personalización
Volume: 15
Issue: 2
Type: Article
More publications in: Icono14
Abstract
The transparency policies have made many public institutions offer abundant and relevant information on the Internet. This paper studies the use of this information by citizens. The methodology is based on a survey of Internet users in Spain, analyzing the data through logistic regression in order to establish the variables that most determine the citizen use of the information disseminated by public institutions on the Internet. Six factors are relevant in the model: Specialized digital literacy, Sex, Participation in public affairs through the Internet, Level of education, Age and Perception of the possibilities offered by public institutions to access their data. Specialized digital literacy is the most relevant factor. Accordingly, this research asks to promote specialized literacy of citizens, and particularly journalists, because of their importance as specialized mediators.
Funding information
Los datos que aquí se presentan forman parte del proyecto I+D+i “Ciudadanía Digital y Open Data Access: empoderamiento ciudadano a través de los medios sociales en el entorno digital” financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España. (ref. CSO2012-30756)Funders
-
Ministerio de Economía y Competitividad
Spain
- CSO2012-30756
Bibliographic References
- Álvarez Espinar, M. (2014). Apertura y reutilización de datos públicos. En M. Álvarez Espinar, Govern Obert 2014. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Arroyo, L. (2014). ¿La ciberutopía era esto? Softactivismo, tirbalismo, nueva censura y trivialización del espacio público. En R. Cotarelo, & J. Olmeda, La democracia del siglo XXI. Política, medios de comunicación, internet y redes sociales. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
- Bertot, J. C., Jaeger, P., & Grimes, J. (2010). Using ICTs to create a culture of transparency: E-government and social media as openess and anti-corruption tools for societies. Governmet Information Quarterly(27), 264-271. doi:10.1016/j.giq.2010.03.001
- Brändle, G. (2011). Regression and Regression Analisys. En G. Ritzer, & J. Ryan, Concise Encyclopedia of Sociology. Oxford: Willey-Blackwell.
- Cáceres, M., Brändle, G., & Ruiz San Román, J.A. (2017). Nuevos modelos de participación y empoderamiento ciudadano en Internet. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(7), 22-28. Recuperado de http://www.revistaeic.eu/index.php/raeic/article/view/100
- Centro de Investigaciones Sociológicas. (2015). Barómetro. Estudio 3082. Madrid: CIS.
- Dader García, J. (1997). Periodismo de precisión: la vía socioinformática de descubrir noticias. Madrid: Síntesis.
- Ferrer-Sapena, A., Peset, F., & Aleixandre-Benavent, R. (2011). Acceso a los datos públicos y su reutilización: open data y open goverment. El Profesional de la Información, 20(3), 260-269. doi: 10.3145/epi.2011.may.03
- Ferrer, M., & Ruiz, J. (2005). Uso de videojuegos en niños de 7 a 12 años. Una aproximación mediante encuesta. Revista de Comunicación y Nuevas tecnologías, 4(1), 205-216. doi: 10.7195/ri14.v4i1.404
- Ferrés, J., Aguaded, I., & García Matilla, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española. Competencias y retos. Icono 14, 10(3), 23-42. doi:10.7195/ri14.v10i3.201
- Flores Vivar, J. M., & Salinas Aguilar, C. (2012). Sinergias en la construcción del Nuevo Perioidismo derivadas del Data Journalism y el Transmedia Journalism. Recuperado de http://www.2ip.es/
- García, F., & Gertrudix, M. (2011). Naturalez y características de los servicios y contenidos digitales abiertos. CIC Cuadernos de Información y Comunicación(16), 125-138. doi:10.5209/rev_CIYC.2011.v16.7
- García-Galera, M. C., Del-Hoyo-Hurtado, M., & Fernández-Muñoz, C. (2014). Jóvenes comprometidos en la Red: el papel de las redes sociales en la participación social activa. Comunicar, XXII(43), 35-43. doi:10.3916/C43-2014-03
- Garrigá-Portolà, M. (2011). ¿Datos abiertos? Sí, pero de forma sostenible. El profesional de la Información, 20(3), 298-303. doi: 10.3145/epi.2011.may.03
- Gertrudix-Barrio, M. (2009) Nativos digitales. Presentación. Icono 14. Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 7(1), 1-6. doi:10.7195/ri14.v7i1.494
- Gértrudix, M., Gálvez de la Cuesta, M., Said, E., & Durán Medina, J. (2016). Alfabetización digital, competencias mediáticas y Open Data. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 113-121. doi:10.17398/1695-288X.15.2.113
- Gértrudix, M., Gertrudis-Casado, M.C., & Álvarez-García, S. (2016). Consumo de datos abiertos de las instituciones públcas por parte de los ciudadanos españoles. El profesional de la información, 25(4), 535-544. doi:10.3145/epi.2016.jul.03
- Gil-Juárez, A., Vitores, A., & Feliu, J. (2012). Género y TIC: en torno a la brecha digital de género. Athenea Digital, 3-9.
- Gobierno de España. (s.f.). Portal de Transparencia del Gobierno de España. Recuperado de http://transparencia.gob.es/en/
- Keane, J., & Feenstra, R. A. (2014). Nuevas formas de participación política en el marco de la era digital. Telos. Revista de Pensamiento sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad(98), 48-57.
- Kovach, B., & Roseenstiel, T. (2003). Los elementos del periodismo. Madrid: Aguilar.
- España. Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. Boletín Oficial del Estado, 10 de diciembre de 2013, núm. 295. pp. 97922-97952.. Recuperado de http://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12887.pdf
- Meyer, P. (1993). Periodismo de precisión: nuevas fronteras para la investigación periodística. Barcelona: Bosch.
- OECD. (2008). Recommedation of the Council for enhanced access and more effective use of public sector information. Recuperado de http://www.oecd.org/internet/ieconomy/40826024.pdf
- Pérez Tornero, J. M. (2015). La emergencia de la alfabetización mediática e informacional. Un nuevo paradigma para las políticas públicas y la investigación. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación (100), 99-102.
- Prensky, M (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9 (5), 1–6.
- Rodriguez Brito, A., & García Chico, L. (2013). Big Data y periodismo en el coninente americano. Cinco casos de estudio. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación (95), 57-67.
- Thompson, J. (2008). Ideología y cultura moderna. La Habana: Pablo de la Torriente Brau.
- Zwolinska, M. (2015). International transfers of personal data. Toward a global consensus on data protection standards. Derecom (19), 165-181.