¿Quién teme al lector feroz? Sin título, de Hervé Tullet, y las convenciones del cuento clásico

  1. Ruiz Guerrero, Leonor 1
  2. Molina Puche, Sebastián 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Año de publicación: 2018

Número: 17

Tipo: Artículo

DOI: 10.15645/ALABE2018.17.3 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The fairy tale has been one of the main foundations that has supported the development of picture books. Based on this premise, the purpose of the present paper is to analyze the relationship be- tween the fairy tale and the postmodern picture book, in the speci c case of a rad- ically meta ctional work: Help! We need a title! by Hervé Tullet (2013). To carry out this analysis existing instruments have been considered, such as those of Propp (1927), Silva-Díaz (2005), or Goldstone (2002). Nevertheless, since it is not a proper nar- rative text, the analytic criteria has been extracted from the work itself.The results of this study demonstrate a strong link be- tween the two genres, although not a mere transposition of elements, but a whole work of re ection and creation. 

Referencias bibliográficas

  • Colomer, T. (1998). La formación del lector literario. Narrativa infantil y juvenilactual. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis.
  • Goldstone, B. P. (2002). Whaz up with our books? Changing picture book codes and teaching implications. The Reading Teacher, 55, 362–369.
  • Lluch, G. (2003). Análisis de narrativas infantiles y juveniles. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Nikolajeva, M. y Scott, C. (2000). The Dynamics of Picturebook Communication. Children’s Literature in Education, 31(4), 225-239.
  • Propp, V. (2ª edición) (1981). Morfología del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Scieszka, J. y Smith, L. (1992). The Stinky Cheeseman and Other Fairly Stupid Tales. London: Penguin Group.
  • Silva-Díaz, M.C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario. (Tesis doctoral). Obtenido el 29 abril de 2015, desde: http://www.tdx.cat/handle/10803/4667
  • Sipe, L. y Pantaleo, S. (eds.) (2012). Postmodern Picturebooks. Play, Parody and Self-Referentiality. New York: Routledge.
  • Tullet, H. (2013). Sin título. Madrid: Kókinos.
  • Tullet, H. (2014). Help! We need a title! London: Walker Books.
  • Van der Linden, S. (2013, 10 abril). Sans titre. [Mensaje en Blog]. Obtenido el 23 octubre de 2016, desde http://www.svdl.fr/svdl/index.php?post/2013/04/10/Sans-titre