Rafael Mitjana y el flamenco

  1. Ortega Castejón, José Francisco 1
  2. Pardo-Cayuela, Antonio 2
  1. 1 Facultad de Educación, Universidad de Murcia
  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Revista de investigación sobre flamenco "La madrugá"

ISSN: 1989-6042

Year of publication: 2023

Issue Title: Diciembre

Issue: 20

Type: Article

More publications in: Revista de investigación sobre flamenco "La madrugá"

Abstract

Rafael Mitjana, a supporter of the ideas of Pedrell --father of Spanish musical nationalism-- left a good number of essays, some of which --as we have shown in a previous work (Ortega y Pardo-Cayuela, 2022)-- paid attention to flamenco. Here we propose to expose his theories and conjectures about this art, trying to assess its scope, as well as the impact it had in its time. Although we already did it then, we will also delve into his biography, alluding at the time to some of his compositions in which the influence of Andalusian music is clearly perceived.

Bibliographic References

  • Cánovas del Castillo, A. (1883). ``El Solitario'' y su tiempo: biografía de Serafín Estébanez Calderón y crítica de sus obras (tomo II). Madrid: Imp. de A. Pérez Dubrull.
  • Collet, H. (1920). Le XIXe siécle. Deuxième partie: la renaissance musicale. En A. Lavignac y L. de Laurencie (Eds.), Enciclopédie de la Musique et Dictionnaire du Conservatoire. Premiere partie. Histoire de la musique (vol. IV): Espagne-Portugal. París: Librairie Delagrave, 2470-2484.
  • Durán Muñoz, G. (1962). Andalucía y su cante. Madrid: Gráficas Versal.
  • Falla, M. de (1922/1988). El cante jondo: sus orígenes, sus valores, su influencia en el arte europeo. En M. de Falla, Escritos sobre música y músicos. Madrid: Espasa Calpe, 164-180.
  • Gamboa, J. M. (2005). Una historia del flamenco. Madrid: Espasa Calpe.
  • Gamboa, J. M. y Núñez, F. (2007). Flamenco de la A a la Z: diccionario de términos del flamenco. Madrid: Espasa.
  • Laparra, R. (1920). La musique et la danse populaires en Espagne. En A. Lavignac y L. de Laurencie (Eds.), Enciclopédie de la Musique et Dictionnaire du Conservatoire. Premiere partie. Histoire de la musique (vol. IV): Espagne-Portugal. París: Librairie Delagrave, 2352-2400.
  • Larrea, A. (1974/2004). El flamenco en su raíz. Sevilla: Signatura Ediciones.
  • Luna, J. C. de (1951/1989). Gitanos de la Bética. Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.
  • Machado y Álvarez, A. [Demófilo] (1881/1975). Colección de cantes flamencos. Madrid: Ediciones Demófilo.
  • Marín, R. (1902). Método de guitarra (flamenco): por música y cifra. Madrid: Dionisio Álvarez.
  • Mitjana, R. (1904). Ensayos de crítica musical (primera serie). Madrid: F. Fé.
  • Mitjana, R. (1906a). En el Magreb-el-Aksa: viaje de la Embajada Española a la Corte del Sultán de Marruecos, en el año 1900. Valencia: Sempere y Cía.
  • Mitjana, R. (1906b). L’orientalisme musical et la musique arabe. Le Monde Oriental (1), 184-221.
  • Mitjana, R. (1910a). Lettres de Mérimée a Estébanez Calderon. Revue Bleue (Revue politique et littéraire), (20), 609-614.
  • Mitjana, R. (1910b). Lettres de Mérimée a Estébanez Calderon. Revue Bleue (Revue politique et littéraire), (21), 645-647.
  • Mitjana, R. (1920). La musique en Espagne: Art religieux et Art profane. En A. Lavignac y L. de Laurencie (Eds.), Enciclopédie de la Musique et Dictionnaire du Conservatoire. Premiere partie. Histoire de la musique (vol. IV): Espagne-Portugal. París: Librairie Delagrave, 1913-2351.
  • Mitjana, R. (1922a). Ensayos de crítica musical (segunda serie). Madrid: Sucesores de Hernando.
  • Mitjana, R. (1922b). El orientalismo musical y la música árabe. En R. Mitjana, Ensayos de crítica musical (segunda serie). Madrid: Sucesores de Hernando, 1-59.
  • Mitjana, R. (1922c). Nuevas notas al Cancionero musical de los siglos XV y XVI publicado por el maestro Barbieri. En R. Mitjana, Ensayos de crítica musical (segunda serie). Madrid: Sucesores de Hernando, 75-100.
  • Ortega Castejón, J. F. y Pardo-Cayuela, A. (2022). El flamenco en los escritos de Rafael Mitjana. Revista de Investigación sobre Flamenco ``La madrugá'' (19), 71–86. https://doi.org/10.6018/flamenco.550201
  • Ortega Castejón, J. F.; Soler Guevara, L.; Ruiz García, R. y Gómez Alarcón, A. (2019). Malagueñas, creadores y estilos. Murcia: Editum-Uma Editorial.
  • Pardo-Cayuela, A. (2010). Rafael Mitjana: cartas a Felipe Pedrell. Málaga: Universidad de Málaga.
  • Pardo-Cayuela, A. (2013a). Rafael Mitjana (1869-1921): trayectoria de un musicólogo, compositor y diplomático regeneracionista [tesis doctoral, vol. I]. Barcelona: Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/53195
  • Pardo-Cayuela, A. (2013b). Rafael Mitjana (1869-1921): trayectoria de un musicólogo, compositor y diplomático regeneracionista [tesis doctoral, vol. II: apéndices]. Barcelona: Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/53195
  • Pedrell, F. (1891). Por nuestra música: algunas observaciones sobre la magna cuestión de una escuela lírico nacional, motivadas por la trilogía (tres cuadros y un prólogo) ``Los Pirineos’’. Barcelona: Imprenta de Henrich y C.ª.
  • Pedrell, F. (1894). Diccionario técnico de la música. Barcelona: Víctor Berdós.
  • Ropero Núñez, M. Miguel (2002). El término “Flamenco”. En J. L. Navarro García y M. Ropero Núñez, Historia del flamenco (vol. 1). Sevilla: Ediciones Tartessos, 15-39.
  • Salvador Daniel, F. (1863/1879). La musique arabe: ses rapports avec la musique grecque et le chant gregorien. Alger: Adolphe Jourdan.