El flamenco en los escritos de Rafael Mitjana
-
1
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1989-6042
Year of publication: 2022
Issue: 19
Pages: 71-86
Type: Article
More publications in: Revista de investigación sobre flamenco "La madrugá"
Abstract
Rafael Mitjana was a relevant personality in the field of music, whose main milestones were the discovery of the Cancionero de Upsala as well as a complete and systematic study of the history of Spanish music from its origins to the 19th century. Even without showing a priority interest, he also approached flamenco, a genre that he addressed, albeit superficially, in several of his writings, mainly in an article dedicated to Estébanez Calderón el Solitario. In relation to this art, he exposed some ideas that had a certain impact in his time. Defender of the theory that flamenco is an inheritance from Arab music, he tries to provide evidence. On the other hand, he takes a stand against the flamenco offered in cafés cantantes, which he considers lacking in authenticity and intended for a superficial and little-understood audience.
Bibliographic References
- Campo, Manuel del (1969). D. Rafael Mitjana y Gordon. Musicólogo y Diplomático malagueño. Boletín de Información Municipal de Málaga, n.º 5, pp. 35–44.
- Cánovas del Castillo, Antonio (1883). «El Solitario» y su tiempo: biografía de Serafín Estébanez Calderón y crítica de sus obras (tomo I). Madrid: Imp. de A. Pérez Dubrull.
- Casares, Emilio (2000). Mitjana Gordon, Rafael. En Casares, Emilio (Ed.). Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (vol. 7). Madrid: SGAE, pp. 623-624.
- Cruces Roldán, Cristina (2002). La investigación sobre el Flamenco. En Cruces Roldán, Cristina (Dir.). Historia del Flamenco: siglo XXI. Sevilla: Tartessos, pp. 393-417.
- Cuenca, Francisco (1927). Galería de músicos andaluces contemporáneos. La Habana: Cultura, S.A.
- Estébanez Calderón, Serafín [El Solitario] (1847). Escenas andaluzas. Madrid: Imprenta de Don Baltasar González.
- Gómez, Julio (1921). Rafael Mitjana. El Liberal (Madrid), n.º 15.022, 19 de agosto, p. 6.
- Machado y Álvarez, Antonio [Demófilo] (1881/1975). Colección de cantes flamencos. Madrid: Ediciones Demófilo.
- Marín, Rafael (1902). Método de guitarra (flamenco): por música y cifra. Madrid: Dionisio Álvarez.
- Martín Tenllado, Gonzalo (2001). Ocón y Rivas, Eduardo. En Casares, Emilio (Ed.). Diccionario de la música española e hispanoamericana (20 vols.). Madrid: SGAE, vol. 8, p. 20.
- Mitjana, Rafael (1905). Acerca de “El Solitario” y la música andaluza. En Mitjana, Rafael. Discantes y contrapuntos. Valencia: F. Sempere y Cia, pp. 159-178.
- Mitjana, Rafael (1906a). En el Magreb-el-Aksa: viaje de la Embajada Española a la Corte del Sultán de Marruecos, en el año 1900. Valencia: Sempere y Cía.
- Mitjana, Rafael (1906b). L’orientalisme musical et la musique arabe. En Le Monde Oriental, nº 1, pp. 184-221.
- Mitjana, Rafael (1909). El orientalismo musical y la música árabe. En Revista Musical, núms. 8 (pp. 181-186), 9 (pp. 209-212), 10 (pp. 223-229) y 11 (pp. 247-252).
- Mitjana, Rafael (1910a). Lettres de Mérimée a Estébanez Calderon. En Revue Bleue (Revue politique et littéraire), nº 20 (12 novembre), pp. 609-614.
- Mitjana, Rafael (1910b). Lettres de Mérimée a Estébanez Calderon. En Revue Bleue (Revue politique et littéraire), nº 21 (19 novembre), pp. 645-647.
- Mitjana, Rafael (1920). La musique en Espagne: art religieux et art profane. En Lavignac, Albert y Laurencie, Lionel de (Eds). Encyclopédie de la Musique et Dictionnaire du Conservatoire. Premiere partie. Histoire de la musique (vol. IV): Espagne-Portugal. París: Librairie Delagrave, pp. 1913-2351.
- Mitjana, Rafael (1922a). El orientalismo musical y la música árabe. En Mitjana, Rafael. Ensayos de crítica musical (segunda serie). Madrid: Sucesores de Hernando, pp. 3-59.
- Mitjana, Rafael (1922b). Nuevas notas al “Cancionero musical de los siglos XV y XVI” publicado por el maestro Barbieri. En Mitjana, Rafael. Ensayos de Crítica Musical (segunda serie). Madrid: Sucesores de Hernando, pp. 75-100.
- Pardo-Cayuela, Antonio. (2010). Rafael Mitjana: cartas a Felipe Pedrell. Málaga: Universidad de Málaga.
- Pardo-Cayuela, Antonio. (2013a). Rafael Mitjana (1869-1921): trayectoria de un musicólogo, composi- tor y diplomático regeneracionista (tesis doctoral, volumen I). Barcelona: Universidad de Barcelona.
- Pardo-Cayuela, Antonio. (2013b). Rafael Mitjana (1869-1921): trayectoria de un musicólogo, compositor y diplomático regeneracionista (tesis doctoral, volumen II: apéndices). Barcelona: Universidad de Barcelona.
- Salazar, Adolfo (1918a). Un historiador musical: R. Mitjana. Música. Folletón de El Sol, año II, n.º 226 (16 de julio, p. 3) y n.º 233 (23 de julio, p. 2).
- Collet, Henri (1920). Le XIXe siècle. Deuxième partie: la renaissance musicale. En Lavignac, Albert yLaurencie, Lionel de (Dirs.).Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire. Premierepartie. Histoire de la musique(vol. IV): Espagne-Portugal. París: Librairie Delagrave, pp. 2470-2484.
- Eitner, Robert (1900-1904). «Scoto, Girolamo» y «Villancicos». En Eitner, Robert.Biographisch - bi-bliographisches Quellen - Lexikon der Musiker und Musikgelehrten der christlicher Zeitrechnung biszur Mitte des neunzehnten Jahrhunderts(10 vols). Leipzig: Breitkopf und Härtel, vol. 9, p. 121 y vol.10, p. 87.
- Ibshihi, Muhammad ibn Ahmad (1899).Al-Mostatraf: recueil de morceaux choisis çà et là dans toutesles branches de connaissances réputées attryantes par ’Sihab-ad-Din Ahmad al-Absihi; ouvrage phi-lologique, anecdotique, littéraire et philosophique, traduit pour la première fois par G. Rat(vol. 1).Paris: E. Leroux.
- Ibshihi, Muhammad ibn Ahmad (1902).Al-Mostatraf: recueil de morceaux choisis çà et là dans toutesles branches de connaissances réputées attryantes par ’Sihab-ad-Din Ahmad al-Absihi; ouvrage phi-lologique, anecdotique, littéraire et philosophique, traduit pour la première fois par G. Rat(vol. 2).Paris: E. Leroux.
- Laparra, Raoul (1920). La musique et la danse populaires en Espagne. En Lavignac, Albert y Laurencie,Lionel de la (Dirs.).Encyclopédie de la musique et dictionnaire du conservatoire. Premiere partie.Histoire de la musique(vol. IV): Espagne-Portugal.Paris: Librairie Delagrave, pp. 2353-2400.
- Mitjana, Rafael (1918a). Memoria acerca del Hospicio de Pera.Archivo ibero-americano5:29, pp. 201-256.
- Mitjana, Rafael (1918b).Estudios jurídicos, sociales y económicos. Madrid: Sucesores de Hernando.
- Mitjana, Rafael (1918c). Nuevas notas al “Cancionero musical de los siglos XV y XVI” publicado porel maestro Barbieri.Revista de Filología EspañolaV (1918), pp. 113–132
- Mitjana, Rafael (1993).La música en España (arte religioso y arte profano)[edición a cargo de AntonioÁlvarez Cañibano]. Madrid: Instituto de las Artes Escénicas y la Música.
- Rabenius, Olof (1942). Rafael Mitjana. EnKring Drottnig Kristinas Klocka. Estocolmo: Fritzes, pp.186-192.
- Salazar, Adolfo (1918b). Historia de la Música en España. Música. Folletón deEl Sol, año II, n.º233,23 de julio, p. 2.