Narración histórica y libertad literaria. De la sátira a la distopía en George Orwell.

  1. Sergio Fernández Riquelme 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
La Razón histórica: revista hispanoamericana de historia de las ideas políticas y sociales

ISSN: 1989-2659

Year of publication: 2018

Issue Title: Narración histórica

Issue: 41

Pages: 95-108

Type: Article

More publications in: La Razón histórica: revista hispanoamericana de historia de las ideas políticas y sociales

Abstract

Satires are used to caricature or denounce has passed; dystopias are created to teach or to fear what will come Laughing and scared. Two apparently distant genres that Orwell knew how to unite in his literary work to narrate his time from the past and the future. With his two great works (Animal Farm and 1984), Eric Blair, known worldwide as George Orwell, created a literary universe of global impact against totalitarianism, from his personal experience, his love for books and his vocation for one's own and others' freedom. Bohemian writer in England, volunteered against fascism in Spain, socialist atheist without parties or leaders to follow, a staunch enemy of Stalinist communism despite misunderstanding and a novelist censored by the very democracy he wanted to defend. Freedom in his life and in his narration, not without contradictions, that Orwel left as a universal legacy.

Bibliographic References

  • Bégout, B. (2010). “El socialismo de Orwell”. En Claves de razón práctica, 205: 54-56.
  • Besancon, A. (1984). “1984: Orwell y nosotros”. En Revista de Occidente, 33-34: 65-78.
  • Cluny, C.M. (2000). “George Orwell”. En Magazine litteraire, 385: 80.
  • Crick, B. (1992). Georges Orwell: a life. London: Penguin.
  • Domínguez Michael, C. (2003). “Georges Orwell: la santidad controvertida”. En Letras libres, 22: 64-65.
  • Fernández Riquelme, S. (2018). “La Verdad en Georges Orwell”. Democresia.
  • Ingle, S. (1993). Orwell. A political Life. Machester: Manchester University Press.
  • Jacobson, D. (1998). “The invention of Orwell”. En Times literary supplement, 4977: 3-4.
  • López Accotto, A. (1985). Orwell y España. Madrid: Akal.
  • Marcus, S. (1982). “Actualidad de Orwell”. En Revista de Occidente, 1: 65-80.
  • Meyer, J. (2002). Yo, el francés. Biografías y crónicas. La intervención en primera persona. México: Tusquets,
  • Orwell, G. (1985). Homenaje a Cataluña. Barcelona: Seix Barral.
  • Orwell, G. (1994). Rebelión en la granja. Madrid: RBA.
  • Orwell, G. (2003). “Testigo en Barcelona”. En Letras libres, 20: 18-21
  • Orwell, G. (2000). “Por qué escribo”. En El Viejo topo, 137-138: 70
  • Orwell, G. (1999). “Libertad de prensa”. En Cuadernos de economía, 18/ 30: 411-419
  • Orwell, G. (2003). “Recuerdos de la guerra civil española”. En Claves de razón práctica, 3689/132: 50-56.
  • Orwell, G. (2004). “Orwell contra Dalí”. En Lateral, 113: 36.
  • Orwell, G. (2006). “Los impedimentos de la literatura”. En Letras libres, 8/ 92: 16-23
  • Orwell, G. (2007). Diario de guerra 1940-1942. Madrid: Sexto Piso.
  • Orwell, G. (2007). Los días de Birmania. La Coruña: Ediciones del Viento.
  • Orwell, G. (2010). Vagabundo en París y Londres. Menoscuarto.
  • Orwell, G. (2018). 1984. Madrid: DeBolsillo.
  • Shelden, M. (1993). Orwell: biografía autorizada. Barcelona: Emecé ed.