Demonios y emperadores malvados en las concepciones políticas de la Antigüedad Tardía

  1. José Antonio Molina Gómez 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

ISSN: 0213-4381 2605-3012

Year of publication: 2019

Volume: 35

Issue: 67

Pages: 147-160

Type: Article

More publications in: Carthaginensia: Revista de estudios e investigación

Abstract

The aim of this article is to study conceptions of temporal power towards the end of Antiquity that associated the tyrant’s despotic authority with the presence of the Devil, either as a source of inspiration or as a monarch himself. Particular attention is paid to the cases of the magician Cyprian and the Emperor Justinian.

Bibliographic References

  • ANGELINO, CARLO & SALVANESCHI, ENRICA, Syncrisis, Testi e Studi di storia e filosofia del linguaggio religioso, Il Melangolo, Genoa, 1982.
  • BERTINO, FERUCCIO, Attila, optimus princeps, Patron Editore, Bologna 2010, 41.
  • BETZ, HANS DIETER., The Greek Magical Papyri in Traslation, University of Chicago Press, Chicago, 1986.
  • CALVO MARTÍNEZ, JOSÉ LUIS & SÁNCHEZ ROMERO, MARÍA DOLORES, Textos de magia en papiros griegos. Introducción, traducción y notas, ed. Gredos. Madrid, 2004.
  • CAMERON, AVERIL Procopius and the sixth century, University of California Press. Berkeley & Los Ángeles, 1985.
  • CANDAU MORÓN, JOSÉ MARÍA, Zósimo, Nueva Historia, Introducción, traducción y notas, ed. Gredos. Madrid 1992.
  • COLLISON, MICHAEL & MARCUS, Psellus’ Dialogue on the Operation of Daemons, Published by J. Tegg. Sydney 1843.
  • CURBERA COSTELLO, JAIME, Miguel Pselo, Traducción, Opúsculos, Ediciones Clásicas. Madrid 1991.
  • DEWING, H. P., Procopius, Secret History traslated by H.P. Dewing, Vol. VI, Loeb Classical Library. Harvard.
  • FRENCH, DOROTHEA R., «Rhetoric and the Rebellion of A.D. 378 in Antioch» en Historia 47, 1988, 468-484.
  • GANTAR, KAJETAN, «Kaiser Justinian als Kopfloser Dämon», en Byzantinische Zeitung 54/1, (1961) 1-3.
  • GROSDIDIER, JOSÉ «Psellos et le monde de l’irrationnel», en Travaux et Mémoires 6, (1976) 325-349.
  • JOANOU, PÉRIKLÉS PETRUS, La vie inédite de S. Auxence par M. Psellos, Schriften des Geistesgeschichte des östlichen Europa 5, Wiesbaden 1971, 11-42.
  • LERZA, PAOLA, «Dio e Anti-Dio: il Demone-Demiurgo nel S. Cipriano di Eudocia», en CARLO ANGELINO & ENRICA SALVANESCHI, Syncrisis, Testi e Studi di storia e filosofia del linguaggio religioso, Il Melangolo. Génova, 1982, 81-99.
  • MEIER, MISCHA, Das andere Zeitalter Justinians. Kontingenzerfahrung und Kontingenzbewältigung im 6. Jahrhundert n. Chr., Vandenhoeck & Rupreckt, Götingen., 2003.
  • MIEROW, CHARLES CHRISTOPHER, The Gothic History of Jordanes. In English Version with an Introduction and a Commentary, Princeton University Press. Princeton, 1915.
  • MOLINA GÓMEZ, JOSÉ ANTONIO, La exégesis como instrumento de creación cultural. El testimonio de las obras de Gregorio de Elbira. Murcia, 2000.
  • ROMILLY, JACQUELINE DE, Magic and Rhetoric in Ancient Greek, Harvard University Press. Harvard, 1975.
  • RUBIN, BERTOLD, «Fürst der Dämonen», en Byzantinische Zeitschrift 44 (1951) 469481.
  • SABATINI, T.A., «S. Cipriano nella tradizione agiographica», en Rivista de studi classici 21 (1973) 183-204.
  • SCOTT, ROGER G., «Malalas, The Secret History and Justinian’s Propaganda», Dumbarton Oaks 39, (1985) 99-109.
  • CODOÑER, JUAN SIGNES, Procopio, Historia Secreta. Introducción, traducción y notas, ed. Gredos. Madrid, 2000
  • CODOÑER, JUAN SIGNES , «Der Historiker und der Walfisch. Tiersymbolik und Milleniarismus in der Kriegsgeschichte Prokops», en LARS M. HOFFMAN Zwischen Polis, Provinz und Peripherie. Beiträge zur byzantinischen Geschichte und Kultur (Mainzener Veröffentlichungen zur Byzantinistik 7), Harrassowitz Verlag. Wiesbaden, 2000, 37-58.
  • ZAHN, THEODOR, Cyprian von Antioch und die deutsche Faustsaga, Andreas Deichert. Erlangen, 1882.