El storytelling digital a través de vídeos en el contexto de la Educación Infantil
- María del Mar Sánchez Vera 1
- Isabel María Solano Fernández 1
- Salomé Recio Caride 2
-
1
Universidad de Murcia
info
- 2 C.E.I.P. Cierva Peñafiel, Murcia
ISSN: 1133-8482
Year of publication: 2019
Issue: 54
Pages: 165-184
Type: Article
More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación
Abstract
This article aims to present the experiences developed in several academic years between Early Childhood Education students (University of Murcia. Spain) and children from Cierva Peñafiel school (Murcia. Spain). The goal of this experience is the development of digital storytelling using videos as a part of a tellecolaborative project. Based on the methodology of task-centered learning, university students have to design storytelling (in groups) with video. The stories arise from a general topic proposed by schoolchildren. All resources are published online and disseminated through social networks. The experience has been highly valued by students in relation to the technical and pedagogical skills they developed inside this collaborative project
Funding information
-Crear un storyboard. Partiendo de la idea del uso del Design Thinking y adaptándolo a la presente propuesta de trabajo de storytelling, los estudiantes elaboraban los recursos y hacían fotografías para utilizar la técnica stopmotion, plasmándolas visualmente en el blog a modo storyboard paraFunders
Bibliographic References
- Bernard, R., Robin, R., &McNeil, S.G. (2012). What educators should know about teaching digital storytelling. Digital Education Review. 22 (1) 3-51. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/viewFile/11294/pdf_1
- Barriga, R. (2002). De Cenicienta a amor en silencio: un estudio sobre narraciones infantiles. En Estudios sobre habla en los años escolares. Nueva revista de filología hispánica. 40(2).
- Borzone, A.M. (2005). La lectura de cuentos en el jardín infantil: un medio para el desarrollo de estrategias cognitivas y lingüísticas. Psykhe. 14 (1) 192-209. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-22282005000100015&script=sci_arttext&tlng=pt
- Brostow, G.J. & Essa, I. (2001). Image-based motion blur for stop motion animation. Proceedings of the 28th annual conference on Computer graphics and interactive techniques. Computer Graphics. Nueva York: ACM. Recuperado de http://www.cc.gatech.edu/cpl/projects/blur/MotionBlur_BrostowEssa_SIGGRAPH01.pdf
- Cherry, W.R. (2017). Our place in the universe: the importance of story and storytelling in the classroom. Knowledge Quest, 46 (2), 50–55.
- Del Moral, E., Villalustre, L., & Neira, R. (2016). Habilidades sociales y creativas promovidas con el diseño colaborativo de digital storytelling en el aula, Digital Education Review, 30.
- Escobar, J. & Cuervo, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos. Una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
- Gachago, D. & Sykes, P. (2017). Navigating Ethical Boundaries When Adopting Digital Storytelling in Higher Education. In Digital Storytelling in Higher Education (pp. 91–106). DOI: 10.1007/s00440-002-0236-0
- González, F. (2012). Mini guía: una introducción al Design Thinking + bootcamp bootleg. Guía del proceso creativo. Instituto de Diseño de Standford.
- Harris, J. (2001). Teachers as Telecollaborative projects designers: a curriculum-based approach. Contemporary Issues in Technology and Teachers Education, 1(3) 429-442.
- Kalas, I. (2010). Recognizing the potential of ICT in early childhood education. Analytical survey. Moscú: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001904/190433e.pdf
- Katzeff, C. & Ware, V. (2006). Video storytelling as mediation of organizational learning. Nordichi 06. Proceedings of the 4th Nordic conference on human-computer interaction: changing roles. 331-320.
- Kearney, M. (2009). Towards a learning design for student-generated digital storytelling. The future of Learning Design Conference. University of Wollongong. 169-188. Recuperado de http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=fld
- Mikelic, N., Lesin, G., & Boras, D. (2016). Introduction of Digital Storytelling in preschool education: a case study from Croatia. Digital Education Review, 30.
- O´Byrne, B. I., Stone, R. & White, M. (2018). Digital Storytelling in Early Childhood: Student Illustrations Shaping Social Interactions. Frontiers in Psicology, 9, 10-14. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01800
- Oliva, R., Bidarra, J. & Araújo, D. (2017). Vídeo e storytelling num mundo digital: interações e narrativas em videoclipes. Comunicação e Sociedade, 32, 439-437. 10.17231/comsoc.32(2017).2771
- Prado, M.L. (2012). La influencia de la lectura de cuentos en el desarrollo narrativo en los niños de edad preescolar. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Querétaro. Facultad de Psicología. México. Recuperado el 27 de enero de 2016. http://ri.uaq.mx/bitstream/123456789/2534/1/RI002338.pdf
- Recio, S. (2014). Usos pedagogoicos del vídeo en el aula de Educación Infantil. En Martín, E. & Hernández, J. Pedagogía audiovoisual. Monográfico de experiencia docentes multimedia (103-111). Madrid: Servicio de publicaciones de la Universidad Rey Juan Carlos.
- Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. University of Houston. Recuperado el 27 de enero de 2016. https://digitalliteracyintheclassroom.pbworks.com/f/Educ-Uses-DS.pdf
- Robin, B. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into Practice, 47, 220-228.
- Robles, P. & Del Carmen, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en lingüística aplicada, Revista Nebrija, 18. http://www.nebrija.com/revista-linguistica/la-validacion-por-juicio-de-expertos-dos-investigaciones-cualitativas-en-linguistica-aplicada
- Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1).
- Salmerón, P. (2004). Transmisión de valores a través de los cuentos clásicos infantiles. Tesis doctoral. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Granada. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/696/1/15487441.pdf
- Sharma, A. & Grant, D. (2011). Narrative, drama and charismatic leadership: the case of Apple´s Steve Jobs. Leadership. 7, 3-26.
- Salmon, C. (2008). Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Barcelona: Atalaya.
- Sánchez, M.M., González, V., & Solano, I.M. (2014). Flipped TIC2: Una experiencia del uso del vídeo en el Grado de Educación Infantil. Actas Congreso Internacional EDUTEC 2013. El hoy y el mañana junto a las TIC.
- Sánchez-Vera, M.M. & Solano-Fernández, I.M. (2016). Repensando el uso de metodologías en educación infantil en situaciones enriquecidad con tecnologías. En Roig-Vila, R. (Ed.) Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (3002-3015). Barcelona: Octaedro
- Solano-Fernández, I. M. (2014). ¿Cómo usar las TIC en Educación Infantil? Aproximación metodológica para la definición de estrategias didácticas enriquecidas con TIC. Revista enTera2.0, 2, 26-53. Recuperado de http://issuu.com/espiral/docs/cat_entera20_2014?e=1112478/9995164
- Solano-Fernández, I.M. Sánchez-Vera, M.M., & Recio-Caride, S. (2015). El vídeo en Educación Infantil: una experiencia colaborativa entre Infantil y Universidad para la alfabetización digital. ELADEI: Revista Latinoamericana de Educaciónn Infantil. 4. 181-201. Recuperado de http://redaberta.usc.es/reladei/index.php/reladei/article/view/251
- Torregrosa, J. F. (2006). Los medios audiovisuales en educación. Sevilla: Alfar.
- Villalustre, L. & Del-Moral, E. (2013). Digital Storytelling: una nueva estrategia para narrar historias y adquirir competencias por parte de los futuros maestros. Revista Complutense de Educación. 25 (1) 115-132. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewFile/41237/41701
- Wright, A. (1995). Storytelling with children. China: Oxford University press.