Acceso, uso y actitud de la tecnología en las escuelas de Educación Primaria en la Región de Murcia

  1. Raúl Céspedes Ventura 1
  2. Javier Ballesta Pagán 1
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Journal:
Aula abierta

ISSN: 0210-2773

Year of publication: 2018

Issue Title: Educación mediática y generación app, nuevos retos, nuevaspropuestas

Volume: 47

Issue: 3

Pages: 355-364

Type: Article

DOI: 10.17811/RIFIE.47.3.2018.355-364 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Aula abierta

Sustainable development goals

Abstract

Society of Information demands its current and future citizens specific competences, including digital competence. Technology must be present in the classrooms but making decisions about how to make that presence effective is not an easy task, needing studies that identify indicators and evaluate the status of such integration, pointing out what really works and what that must be improved. This study consists of two stages, a survey and a discussion group. The School Survey: Education and ICT in the Region of Murcia was conducted in 2015 at the University of Murcia with the aim of defining the situation of the integration of technology in schools of the Primary Education. The survey was applied to all the schools of the Region of Murcia surveying both directors and tutors and conducted entirely online. This article presents the main findings and conclusions of the survey, as well as some recommendations for educational administrators of any level.

Bibliographic References

  • Abachi, H. R., y Muhammad, G. (2014). The impact of m-learningtechnology on students and educators. Computers in human behavior, 30, 491-496.
  • Alderete, M. V., Di Meglio, G. y Formichella, M. M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo: ¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, 377, 54-81.
  • Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.
  • Bacigalupo, M. y Cachia, R. (2011). Teacher Collaboration Networks in 2025. What is the Role of Teacher Networks for Professional Development in Europe?: Sevilla, JRCIPTS
  • Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT impact report: a review of studies of ICT impact on schools in Europe. Brussels: European Schoolnet, European Commission.
  • Ballesta, J. y Céspedes. R. (2015). Los contenidos de Tecnología Educativa en las titulaciones de grado de las universidades españolas. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 133-143.
  • Biagi, F. y Loi M. (2013). Measuring ICT Use and Learning Outcomes: evidence from recent econometric studies. European Journal of Education, 48(1), 28-42.
  • Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid: Editorial La Muralla.
  • Bocconi, S., Panagiotis, K., y Punie, Y. (2013). Framing ICT-enabled innovation for Learning: the caso of one. European Journal of Education, 48(1), 113-130.
  • Camacho, M. y Esteve, F. M. (2018). El uso de las tabletas y su impacto en el aprendizaje. Una investigación nacional en centros de Educación Primaria. Revista de Educación, 379, 170- 191.
  • Céspedes, R. y Ballesta, J. (2018a). Análisis de los factores externos a la integración de las TIC en Educación Primaria. En V. Abella, V. Ausín y V. Delgado (Eds.). XXV Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa – JUTE 2017 (pp. 352-359). Burgos, España: Universidad de Burgos.
  • Céspedes, R. y Ballesta, J. (2018b). Análisis de los factores internos a la integración de las TIC en Educación Primaria. En D. Marín, Mª I. Pardo, I. Vidal y Mª J. Waliño (Eds.). II Jornadas Tecnológicas de la Desregulación de Contenidos Curriculares (pp. 116-121). Valencia, España: Universidad de Valencia.
  • Colás, P. y Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Ediciones Alfar.
  • Colás, P., De Pablos, J., y Ballesta, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 56. Recuperado de https://goo.gl/mhAvs7
  • Condie, R. y Munro, B. (2007). The impact of ICT in Schools- A Landscape Review. Coventry: BECTA. Recuperado de https:// goo.gl/hBN3Hv
  • De Pablos, J. (2010). Políticas educativas y la integración de las TIC a través de buenas prácticas docentes. En J. de Pablos, M. Area, J. Valverde y J. M. Correa (Coords.), Políticas educativas y buenas prácticas con TIC (pp. 21-41). Barcelona: Graó.
  • Del Moral, M. E., Villalustre, L. y Neira, M. R. (2014). Oportunidades de las TIC para la innovación educativa en las escuelas rurales de Asturias. Aula Abierta, 42(1), 61-67.
  • Escudero, J. M. (2012). La colaboración docente, una manera de aprender juntos sobre el trabajo cooperativo con el alumnado. En Torrego, J. C. y Negro, A. (Coords.). Aprendizaje cooperativo en las aulas. Fundamentos y recursos para su implementación. Madrid: Alianza Editorial.
  • Escudero, J. M. (2011). Los centros escolares como espacios de aprendizaje y de desarrollo profesional de los docentes. En González, M. T. (Coord.). Innovaciones en la Gestión y el Gobierno de los centros escolares. Madrid: Síntesis.
  • Escudero, J. M., González, M. T. y Rodríguez, M. J. (2013). La mejora equitativa de la educación y la formación del profesorado. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 3(3), 206-234. Recuperado de https://goo.gl/TpBCxb
  • Espuny, C., Gisbert, M., Coiduras, J. y González, J. (2012). El coordinador TIC en los centros educativos: funciones para la dinamización e incorporación didáctica de las TIC en las actividades de aprendizaje. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 7-18.
  • European Commission (2014). Digital agenda for Europe. Rebooting Europe’s economy. Luxemburg: EU publications. DOI: 10.2775/41229
  • European Commission (2013). Survey of Schools: ICT in Education. Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe’s Schools. DOI: 10.2759/944997
  • Fundación Telefónica (2017). La Sociedad de la Información en España 2016. Madrid: Ariel.
  • Fredriksson, U., Jedeskog, G. & Plomb, T. (2008). Innovative use of ICT in schools based on the findings in ELFE project, Education & Information Technologies, 13, 83–101.d
  • Garrido, M. C., Fernández, R. y Sosa, J. M. (2008). Los coordinadores TIC en Extremadura. Análisis legislativo y valoración de su implantación en los centros educativos de primaria y secundaria en la region. Quaderns digitales. Eduteka. Recuperado de https://goo.gl/PaxNtM
  • Haßler, B., Major, L., y Hennessy, S. (2016). Tablet use in schools: a critical review of the evidence for learning outcomes. Journal of Computer Assisted Learning, 32(2), 139-156.
  • Norris, C., Hossain, A. y Soloway, E. (2011). Using smartphones as essential tools for learning. Educational Technology Magazine, 51(3), 18-25. Recuperado de https://goo.gl/lfgh8h
  • OCDE (2008). ICT and InitialTeacherTraining-research. Review Draft. Paris: OECD Publishing.
  • Pérez Tornero, J. M. y Pi, M. (Dir.) (2014). Perspectivas 2014. Tecnología y Pedagogía en las aulas. El futuro inmediato en España. Editorial Planeta. Recuperado de https://goo.gl/X7n4kG
  • Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37(2), 163-178.
  • Prensky, M. (2004). Digital Game-based Learning. New York: McGraw Hill.
  • Redeckter, Ch. y Johannessen, O. (2013). Changing Assessment-Towards a New Assessment Paradigm Using ICT. European Journal of Education, 48(1), 79-96.
  • Rodríguez, P., Nussbaum, M. y Dombrovskaia, L. (2013). ICT for education: a conceptual framework for the sustainable adoption of technology enhanced learning environments in schools. Technology, Pedagogy and Education, 21(3), 291-315.
  • Sancho, J. M. y Hernández, F. (2018). La profesión docente en la era del exceso de información y la falta de sentido. RED. Revista de Educación a Distancia, 56(4), 1-23. DOI: http://dx.doi. org/10.6018/red/56/4
  • Savill-Smith, C. (2005). The use of palmtop computers for learning: a review of the literature. British Journal of Educational Technology, 36(3), 567-568.
  • Scheuermann, F. y Pedró, F. (2009). Assessing the Effects of ICT in Education: Indicators, Criteria and Benchmarks for International Comparisons. Luxemburgo: OPOCE. DOI: 10.2788/27419
  • Siddiq, F., Scherer, R., y Tondeur, J. (2016). Teachers’ emphasis on developing students’ digital information and communication skills (TEDDICS): A new construct in 21st century education. Computers & Education, 92, 1-14.
  • Schultz, J. (2017). How Much Data is Created on the Internet Each Day? Recuperado de https://goo.gl/S9ZuAk
  • Starkey, L. (2010). Teachers‘ pedagogical reasoning and action in the digital age. Teachers and Teaching: theory and practice, 16, 233–244.
  • Underwood, J. (2009). The impact of Digital Technology. Coventry: BECTA
  • Valiente, O. (2011). Los modelos 1:1 en educación. Prácticas internacionales, evidencia comparada e implicaciones políticas. Revista Iberoamericana de Educación, 56, 113-134.
  • Valle, J. y Manso, J. (2013). Competencias clave como tendencia de la política educativa supranacional de la Unión Europea. Revista de Educación, Número extraordinario 2013, 12-33.
  • Vázquez-Cano, E. y Sevillano, M. L. (2015). Dispositivos digitales móviles en educación. El aprendizaje ubicuo. Madrid: Narcea.
  • Vilà, R. y Bisquerra, R. (2014). El análisis cuantitativo de datos. En R. Bisquerra (coord.). Metodología de la investigación educativa. (pp. 260-271). Madrid: Editorial La Muralla
  • Wastiau, P. (2010). Virtual Learning Platforms in Europe: what can we learn from experience in Denmark, the United Kingdom and Spain? — A Comparative Overview. Paris/Bruselas: Caisse del Dépôts/European SchoolNet.
  • Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., Van de Gaer, E. & Monseur, Ch. (2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48(1), 11-27.
  • Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid: Narcea.